الگوریتم Fred به جنگ تبلیغات می‌رود

اگر جزو کاربران قدیمی گوگل بوده‌اید، حتما می‌دانید که صفحه نتایج گوگل در گذشته مثل امروز نبود. حتما در آن زمان برایتان پیش آمده بود که عبارتی را در گوگل سرچ می‌کردید و با کلیک بر روی یکی از نتایج گوگل، وارد وبسایتی می‌شدید که نه تنها محتوای ضعیف و به درد بخوری نداشت، بلکه پر بود از تبلیغات و آگهی. تنها همین موضوع کافی بود تا کاربر به سرعت آن سایت را ترک کند و دیگر هرگز برنگردد!

اما این موضوع برای گذشته‌هاست. گوگل از یک جایی به بعد یعنی سال ۲۰۱۷ تصمیم گرفت با این سایت‌ها مبارزه کند و آن‌ها را از صفحه نتایج حذف کند. چگونه؟ با معرفی الگوریتم Fred.

به همین دلیل است که الان که در اوایل سال ۲۰۲۳ هستیم، به ندرت با سایت‌های پر از آگهی و تبلیغات و محتوای بی کیفیت مواجه می‌شویم.

یکی از مهم‌ترین مواردی که گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها در صفحه نتایج جستجو در نظر می‌گیرد، مفید بودن محتوای سایت برای کاربر و ایجاد تجربه کاربر مثبت است. به همین دلیل تمامی به روز رسانی‌های گوگل در الگوریتم‌هایش در راستای همین دو مورد انجام می‌شود. هیچکس نمی‌داند پشت صحنه الگوریتم های گوگل چه می‌گذرد. اما زمانی که الگوریتم جدیدی منتشر می‌شود می‌توان به طور قطع گفت که نتایج گوگل قرار است برای کاربر مفیدتر شود. در این مقاله به معرفی الگوریتم Fred بپردازیم.

الگوریتم Fred گوگل چیست؟

الگوریتم Fred که در سال ۲۰۱۷ اعلام شد، یکی از الگوریتم‌های بسیار قدرتمندی بود که برای مبارزه با محتوای ضعیف در وب سایت‌ها و تکنیک‌های سئو کلاه سیاه ایجاد شد و توانست تاثیر بسیار خوبی بر کیفیت وبسایت‌های موجود در صفحه نتایج گوگل بگذارد. در نهایت این الگوریتم کمک کرد تا کاربران در صورت جستجوی عبارتی خاص، با لیستی از وبسایت‌ها با محتوای مرتبط، مفید و مورد اعتماد رو به رو شوند.

Fred یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل است که برای مبارزه با محتوای بی‌کیفیت، اشتباه‌های املایی و دستور زبان و همین طور کیوورد استافینگ (استفاده بیش از حد کلمات کلیدی در محتوا) ، منتشر کرده است. به عبارت دیگر هدف گوگل از انتشار الگوریتم Fred این بود که به کاربران کمک کند تا به محتوای با کیفیت و قابل اعتماد برسند. الگوریتم فرد اولین بار در سال ۲۰۱۸ معرفی شد و هدفش ارتقای کیفیت محتوای وبسایت‌ها تحت عنوان محتوای Fresh و نو بود.

از آن جایی که تجربه کاربری یکی از فاکتورهای بسیار مهم گوگل برای رتبه‌بندی وبسایت‌ها در صفحه نتایج جستجو است، گوگل به طور مداوم الگوریتم‌هایش را تغییر می‌دهد. این تغییر الگوریتم‌ها باعث تغییر رتبه سایت‌ها و نتایج گوگل می‌شود. به همین دلیل متخصص سئو سایت باید از این تغییرات آگاه باشد و برای آن برنامه‌ریزی کند.

با انتشار الگوریتم Fred وبسایت های زیر با افت ۹۰ درصدی رو به رو شدند:

  • وب سایت‌هایی که پر از تبلیغات است.
  • وب سایت‌هایی که تبلیغات مبهم و گمراه‌کننده دارند.
  • وب سایت‌هایی که محتوای بی‌ارزش و بی‌کیفیت دارند.
  • وب سایت با تجربه کاربری ضعیف.
  • وب سایت‌هایی که با موبایل سازگار نیستند.

چرا نام این الگوریتم، Fred است؟

اگر الگوریتم Fred را در گوگل جستجو کنید، با تصویر شخصیت Fred در کارتون عصر حجر (The Flintstones) مواجه می‌شوید. جالب است بدانید که هیچ ارتباط خاصی میان این الگوریتم و شخصیت کارتون عصر حجر وجود ندارد. Fred در واقع نام یکی از مهندسان گوگل است که مسئول این به روزرسانی بود.

تفاوت الگوریتم Fred و الگوریتم پاندا

الگوریتم Fred زمانی که منتشر شد با الگوریتم پاندا مقایسه شد. الگوریتم پاندا در سال ۲۰۱۱ منتشر شد و هدف آن هم مبارزه با محتوای بی کیفیت بود. اما تفاوت الگوریتم Fred و پاندا در چیست؟

الگوریتم پاندا با محتوای بی کیفیت بلاگ‌ها مبارزه می‌کند در حالیکه الگوریتم Fred روی تمامی URLهای ایندکس شده در گوگل اعمال می‌شود. وقتی می‌گوییم تمام المان‌های ایندکس شده در گوگل، منظور تصاویر، ویدیوها، نتایج مربوط به وبسایت‌های فروشگاهی و خلاصه انواع محتوای موجود در فضای وب است.

تاثیر الگوریتم Fred بر سئو سایت

همانطور که گفته شد، الگوریتم Fred آمده است تا با محتوای بی کیفیت مبارزه کند. این محتوای بی کیفیت تنها محدود به محتوای بلاگ هم نیست و شامل هر آنچه که در گوگل ایندکس شده، می‌شود. این یعنی:

محتوای بی کیفیت در سایت به هر شکلی باعث افت رتبه سایت خواهد شد. و در مقابل وبسایت‌هایی که محتوای با کیفیت دارند، بهبود رتبه را تجربه خواهند کرد.

با انتشار به‌روزرسانی Fred، سئو سایت پیچیده‌تر از قبل شد. دیگر وبسایت‌ها نمی‌توانستند با انتشار محتوای بی‌کیفیت و استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی (Keyword stuffing) در محتوا، به سادگی در صفحه نتایج گوگل ظاهر شوند. در عوض وبسایت‌ها باید مطمئن می‌شدند محتوایی که در سایتشان منتشر می‌شود، باید برای کاربر مفید باشد و هر آنچه را که کاربر به دنبال آن است را پاسخ دهد.

الگوریتم فرد معمولا به دو شکل بر سئو سایت تاثیر می‌گذارد:

  • وبسایت‌های تازه تاسیس که در کلمات کلیدی اصلی و پر رقابت به سختی رتبه می‌گیرند.
  • حفظ رتبه برای وبسایت‌های با سابقه دشوار می‌شود.

چگونه وبسایت را برای الگوریتم Fred بهینه‌ سازی کنیم؟

گوگل به محتوای وبسایت‌ها بسیار توجه می‌کند. اگر وبسایتی از روش‌های تهاجمی کسب درآمد استفاده کند، با افت رتبه مواجه می‌شود. در مقابل وبسایتی که محتوای مفید برای کاربر تولید می‌کند و تجربه مثبتی را برای کاربر رقم می‌زند، با رشد مواجه می‌شود. در نتیجه برای بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو، کافی است به موارد زیر توجه کنید:

  • محتوای منتشر شده در سایت باید برای کاربر مفید و قابل درک باشد و هدف مشخصی را دنبال کند.
  • استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با محتوا و تگ‌های مهم بسیار مفید است.
  • تبلیغات وبسایت بهتر است مدیریت شده باشد و روی تجربه کاربر تاثیر منفی نگذارد.

بیشتر بخوانید: “کسب‌وکار با سئو و کانتنت مارکتینگ پرواز می‌کند

چطور بفهمیم که الگوریتم Fred روی وبسایت تاثیر گذاشته است؟

برای اینکه بررسی کنید آیا الگوریتم Fred روی وبسایت شما تاثیر گذاشته است یا خیر، می توانید این موارد را چک کنید.

۱. ترافیک سایت را بررسی کنید. اگر افت ناگهانی داشته‌اید، یکی از دلایلش می‌تواند همین الگوریتم Fred باشد.

۲. رتبه بندی سایت را در کلمات کلیدی بررسی کنید. اگر افت قابل توجهی در رتبه کلمات کلیدی دارید، می تواند به دلیل این الگوریتم باشد.

۳. رشد ناگهانی در نتایج ارگانیک سایت هم می‌تواند دلیلی بر تاثیر الگوریتم Fred روی سایت باشد.

تغییرات سایت در الگوریتم fred

کلام آخر

تبلیغات در وبسایت امری کاملا طبیعی و منطقی است. کمااینکه هنوز هم وبسایت‌های مطرحی وجود دارند که تبلیغات انجام می‌دهند اما همچنان در رتبه‌های برتر گوگل قرار دارند. آن چیزی که گوگل و الگوریتم Fred با آن مبارزه می‌کنند، توجه بیش از حد به تبلیغات سایت و فراموش کردن به پاسخ نیاز کاربر در محتوا است. در این صورت است که وب سایت با افت رتبه مواجه می‌شود.

گوگل یک روز در میان حدود دو تا سه آپدیت را ارائه می کند. در واقع تعداد به‌روزرسانی‌های گوگل انقدر زیاد است که ما اصلا متوجه بسیاری از آن‌ها نمی‌شویم. به همین دلیل است که توصیه می‌شود بیش از حد خودتان را درگیر به‌روزرسانی‌های گوگل نکنید. حقیقت این است که گوگل از یک جایی به بعد روی محتوای باکیفیت تمرکز کرده است. در نتیجه اگر روند سئو و تولید محتوا را به درستی انجام داده باشید، هیچ به‌روزرسانی به ضرر وبسایت شما نخواهد بود. به عبارت دیگر تولید محتوای باکیفیت برگ برنده‌ی سایت شما در مقایسه با رقبایتان خواهد بود.

آنچه که در دوره آموزش سئو و تولید محتوا آمانج، آموزش داده می‌شود، همین اصول سئو و تولید محتوا است. شما می‌توانید برای مشاهده سرفصل‌های دوره، به صفحه آموزش سئو و تولید محتوا مراجعه کنید.

The post الگوریتم Fred به جنگ تبلیغات می‌رود appeared first on آمانج آکادمی مرکز آموزش های برنامه نویسی ، دیجیتال مارکتینگ و دیزاین.

دیدگاهتان را بنویسید