تاثیر VR و AR در بازاریابی مشتری محور

بازاریابی، علمی است که پیوسته در حال تکامل و پیشرفت است. درست زمانی که احساس می‌کنید روش‌های بازاریابی خسته‌کننده و تکراری شده و یا روش‌های موجود به اندازه کافی مخاطبان را جذب نمی‌کند، روش جدیدی ترند می‌شود و تمام برندهای دنیا از بزرگ گرفته تا متوسط و کوچک، تلاش می‌کنند از روش جدید بیشترین استفاده را ببرند.

این تکامل، از پیشرفت تکنولوژی نشات می‌گیرد. اگرچه پیشرفت تکنولوژی روی تمام وجوه زندگی ما تاثیر گذاشته، اما شاید بتوان به جرات گفت که شاخه بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ، از آن شاخه‌هایی است که تکنولوژی بیشترین تاثیر را بر آن گذاشته و خواهد گذاشت. برای اثبات این جمله کافی است روش‌های بازاریابی امروزی را با روش‌هایی که ۵ سال قبل انجام می‌شد مقایسه کنید.

پیشرفت تکنولوژی بر روی بازاریابی و به خصوص بازاریابی دیجیتال تاثیر مستقیم دارد. چرا که در بازاریابی شما به طور مستقیم با مخاطبان و مشتریان تعامل دارید، مشتریانی که آن‌ها هم با پیشرفت تکنولوژی تغییر می‌کنند. در نتیجه بازاریابان در بازاریابی مدرن باید بتوانند خود را با تغییرات مداوم تکنولوژی وفق دهند تا بتوانند همیشه و در هر زمان مشتریان را جذب کنند.

دو تکنولوژی جدید که توجه بسیاری از برندهای بزرگ را جلب کرده، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی است. در این مقاله می‌خواهیم دو تکنولوژی واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) را معرفی و تاثیر آن دو را بر دیجیتال مارکتینگ بررسی کنیم.

واقعیت مجازی چیست؟

تکنولوژی واقعیت مجازی یا (Virtual Reality) از دستگاه‌هایی استفاده می‌کند تا تجربه‌ دیجیتالی کاملا واقعی را برای افراد ایجاد کند. به عبارت دیگر واقعیت مجازی همانطور که از نامش پیداست، تجربه‌ای واقعی را از مکانی مجازی به شما می‌دهد. مثلا شما می‌توانید با دستگاه واقعیت مجازی در اتاقتان، قله اورست را فتح کنید و یا بر روی سیاره مریخ قدم بزنید.

واقعیت افزوده چیست؟

واقعیت افزوده یا Augmented Reality نمایی از جهان واقعی اطرافمان را با گرافیک‌های کامپیوتری ترکیب می‌کند. به بیانی دیگر می‌توان گفت واقعیت افزوده، لایه‌ای از المان‌های دیجیتالی را بر روی دنیای واقعی قرار می‌دهد. بازی Pokemon Go بر همین اساس کار می‌کند. این بازی با استفاده از دوربین گوشی شما و الگوریتم‌هایی که موقعیت مکانی شما را بررسی می‌کنند، شخصیت پوکمن را در دنیای واقعی شبیه‌سازی می‌کند و شما می‌توانید شخصیت‌های این بازی را در موقعیت‌های مختلف مثلا در حیاط خانه‌تان، در پارک و یا هر جای دیگری به حرکت در آورید.

واقعیت افزوده در بازی pokoman

کاربرد واقعیت مجازی در بازاریابی

تا اینجا با واقعیت افزوده و واقعیت مجازی آشنا شدیم. حال اجازه دهید به بحث اصلی این مقاله یعنی تاثیر VR و AR در بازاریابی دیجیتال بپردازیم.

دیجیتال مارکتینگ یعنی شناخت نیازهای مخاطبان برای فراهم کردن یک تجربه کاربری عالی برای آن‌ها. دیجیتال مارکترها می‌توانند به کمک این دو تکنولوژی مخاطبانشان را غرق در محصولاتشان کنند.

واقعیت مجازی و افزوده اگر درست استفاده شوند، می‌توانند تجربه‌ای به یاد ماندنی را برای مخاطب خلق کنند که در نهایت باعث افزایش آگاهی از برند، کمک به کاربر برای انتخاب محصول، پیشنهادهای شخصی‌سازی شده و متناسب با نیاز کاربر و در نهایت تسریع فرآیند خرید می‌گردد.

افزایش آگاهی از برند

استفاده از ابزارهای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی به بازاریابان دیجیتال کمک می‌کند تا به مخاطبان زیادی دست پیدا کنند، و از این طریق اطلاعات بسیار ارزشمندی را درباره آن‌ها جمع‌آوری کنند و سپس استراتژی بازاریابی خود را مطابق با سلیقه آن‌ها شخصی‌سازی کنند. علاوه بر این استفاده از فناوری‌های جدید واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به افزایش محبوبیت برند و بیشتر دیده شدن آن کمک می‌کند.

کمک به انتخاب محصول

یکی از مفیدترین و موثرترین کاربردهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در بازاریابی دیجیتال کمک به مشتری در انتخاب محصول و تصمیم‌گیری است. تصور کنید می‌خواهید اسباب منزل بخرید. خرید اسباب منزل آن هم به صورت کاملا ذهنی ممکن است برای بعضی از ما دشوار باشد. مثلا قبل از خرید نمی‌دانیم آیا فلان مبل به منزل ما می‌آید یا نه. اینجاست که واقعیت افزوده به دادمان می‌رسد. کافی است نرم‌افزار را روی گوشی موبایل نصب کنیم و به کمک دوربین گوشی و واقعیت افزوده، مدل مبلمان مورد نظر را در خانه ببینیم. قطعا با این روش تصمیم‌گیری بهتری خواهیم داشت.

مشتریان با استفاده از واقعیت افزوده قبل از خرید یک محصول از لوازم آرایشی گرفته تا خرید اتومبیل، آن را امتحان کنند. این روش بازاریابی به سرعت در حال رشد است. برندهای بزرگ دنیا در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های بزرگی را در این حوزه انجام داده‌اند و در آینده‌ای نزدیک این روش، بسیار فراگیر خواهد شد. در ادامه این مقاله چند نمونه از کاربردهای واقعیت مجازی و افزوده در برندهای مختلف آورده شده است.

مثال‌هایی از واقعیت افزوده و مجازی در دیجیتال مارکتینگ

Ikea

همانطور که در بالا گفته شد، یکی از کاربردهای واقعیت افزوده و مجازی در بازاریابی دیجیتال، کمک به تجسم محصول توسط کاربر است.

شرکت Ikea با کمک اپلیکیشن واقعیت مجازی به نام Ikea Place، با نمایش بیش از 2000 محصول، این امکان را به مخاطبان می‌دهد تا تنها با استفاده از دوربین تلفن همراهشان، لوازم خانه متفاوت را در محیط منزل تجسم کنند.

استفاده از واقعیت افزوده برند ikia

Sephora

سفورا، یکی از معروف‌ترین فروشگاه‌های لوازم آرایشی و پوستی در دنیا، هم از واقعیت مجازی و افزوده غافل نشده و از آن در بازاریابی دیجیتال خود کمک گرفته است.

سفورا با ارائه اپلیکیشنی به نام Virtual Artist، این امکان را به کاربران خود داده تا بتوانند قبل از خرید لوازم آرایشی، به کمک دوربین گوشی، محصول را روی صورت خود تست کنند تا بتوانند خرید مطمئن‌تری را داشته باشند.

استفاده از واقعیت مجازی برند سفورا

Volvo

کمپانی ولوو با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی یا افزوده، این امکان را به کاربرانش داده تا بتوانند به صورت مجازی رانندگی با مدل‌های مختلف این کمپانی را تجربه کنند و نگاهی به فضای داخلی خودرو و امکانات آن بیندازند.

استفاده از واقعیت مجازی شرکت ولوو

این سه مورد تنها مثال‌هایی بود تا شما را بیشتر با دنیای واقعیت مجازی و افزوده و کاربرد آن‌ها در دیجیتال مارکتینگ آشنا کند. در واقع تجربه‌ای که کاربر بعد از استفاده از این ابزار خواهد داشت، بسیار خاص و منحصر به فرد است.

حقیقت این است که مردم از روش‌های تبلیغاتی تکراری خسته شده‌اند و دیگر تبلیغات متداول تاثیر چندانی روی آن‌ها ندارد. به همین دلیل است که بزرگ‌ترین برندها و کمپانی‌های دنیا به سراغ استفاده از تکنولوژی‌های جدیدی از جمله واقعیت افزوده و مجازی رفته‌اند.

این حرکت از برندهای بزرگ آغاز شده و به زودی به برندهای کوچک‌تر هم خواهد رسید.

اگر به حوزه برنامه‌نویسی علاقه دارید، محتوای “۶تا از بهترین زبان های برنامه نویسی واقعیت مجازی” را از دست ندهید.

کلام آخر

واقعیت مجازی و افزوده فقط مربوط به بازی و سرگرمی نیست. بلکه ابزار بسیار قدرتمندی است که باعث ایجاد تحول عظیمی در دنیای دیجیتال مارکتینگ شده است. هدف از واقعیت مجازی و افزوده در بازاریابی، ارائه روش جدیدی برای معرفی محصول به کاربر و همچنین خلق یک تجربه خاص و منحصربه‌فرد برای اوست.
واقعیت مجازی و افزوده در بازاریابی دیجیتال هنوز جای رشد بسیاری دارد. بسیاری از کسب‌وکارها اینطور تصور می‌کنند که چنین تکنولوژی‌هایی فقط مختص برندهای بزرگ دنیاست. اگرچه شاید هزینه بازاریابی به این روش امروزه بالا به نظر برسد، اما در آینده به یک الزام برای هر کسب‌وکاری که در محیط دیجیتال فعالی می‌کند تبدیل خواهد شد.

The post تاثیر VR و AR در بازاریابی مشتری محور appeared first on آمانج آکادمی مرکز آموزش های برنامه نویسی ، دیجیتال مارکتینگ و دیزاین.

دیدگاهتان را بنویسید