راهنمای ۲۰۲۴ Helpful Content گوگل

الگوریتم Helpful Content یا الگوریتم مطالب/محتواهای مفید گوگل و آخرین آپدیت آن به چه معنا است؟ آپدیت ۲۰۲۴ هسته مرکزی گوگل که آخرین و مهم‌ترین آپدیت الگوریتم Helpful Content نیز بود، چه تأثیری بر سئو سایت داشت؟ چرا گوگل چنین الگوریتمی را به فهرست الگوریتم‌های خود اضافه کرد؟ محتوای مفید از نظر گوگل چه ویژگی‌هایی دارد؟ گوگل چطور وبسایت‌ها را برای داشتن محتواهای مفید ارزیابی می‌کند؟ چطور باید وبسایت و محتواهای آن را برای الگوریتم Helpful Content بهینه کرد؟

اگر کارشناس سئو سایت هستید یا وبسایتی فروشگاهی دارید و سئو سایت برای شما مهم است چون موفقیت کسب‌‌وکار آنلاین شما به آن بستگی دارد، ضروری است تا درباره‌ی الگوریتم Helpful Content بدانید. اغراق نیست اگر گفته شود که این الگوریتم بیشترین تأثیر را بر سئو سایت در سال ۲۰۲۴ گذاشته است. به همین دلیل است که بدون آشنایی با این الگوریتم و چگونگی بهینه‌سازی وبسایت برای آن، تلاش‌های کارشناسان سئو برای سئو داخلی هیچ سایتی به نتیجه‌ی مطلوب نخواهد رسید.

در ادامه و در این مطلب مفید، به تمام سؤالات طرح‌شده در بالا درباره‌ی الگوریتم Helpful Content و آپدیت ۲۰۲۴ گوگل پاسخ‌های کامل می‌دهم و به شما می‌گویم که چرا سرنوشت سئو هر وبسایتی به این الگوریتم بستگی دارد.

الگوریتم Helpful Content گوگل چیست؟

با پاسخ‌دادن به این سؤال مهم و اساسی شروع می‌کنیم که «الگوریتم محتوا یا مطالب مفید گوگل چیست و چطور کار می‌کند؟». موتور جستجوی گوگل یک ماشین است که هر روز حجم عظیمی از اطلاعات و پرسش‌ها را پردازش می‌کند. Semrush اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۴، گوگل در هر دقیقه تقریبا ۶میلیون جستجو را پردازش می‌کند. این یعنی در سال ۲۰۲۴ تقریبا ۳تریلیون جستجو در گوگل انجام خواهد شد.

این آمار چیزهای مهمی را درباره‌ی اهمیت گوگل و نقشی که در کار و زندگی مردم جهان و اقتصاد و تجارت آنلاین دارد، می‌گوید. اما از همه مهم‌تر نشان می‌دهد که مردم دنیا کم‌وبیش به گوگل اعتماد دارند و سؤالاتشان را از آن می‌پرسند. گوگل این را می‌داند و به همین دلیل است که هر سال که می‌گذرد و هرچه بر تعداد کاربرانی که از گوگل سؤال می‌کنند اضافه می‌شود، برای گوگل مهم‌تر می‌شود که پاسخ‌های دقیق، کامل، جدید و درست را به کاربران نشان دهد. به‌عبارت‌دیگر، هرچه می‌گذرد کاربران (انسان‌ها) و رضایت آن‌ها برای این ماشین مهم‌تر می‌شود.

هرچه می‌گذرد کاربران و نقش آن‌ها در سئو سایت و برای موفقیت در سئو مهم‌تر می‌شود.

الگوریتم helpful content جدیدترین تلاش گوگل برای این است که وبسایت‌هایی را در نتایج جستجو به کاربران نشان دهد که برای کاربران محتوای مفید دارند. این الگوریتم، مفیدبودن تمام صفحات یک وبسایت را برای کاربران آن وبسایت ارزیابی می‌کند. درحقیقت، الگوریتم محتوای مفید مدل یادگیری ماشین گوگل است که محتوای هر صفحه از وبسایت را بررسی می‌کند تا ببیند برای انسان‌ها تهیه شده است یا نه.

contentwriters.com الگوریتم helpful content را خیلی خوب و ساده تعریف کرده است:

Google’s helpful content update adjusted the search algorithm to improve how it evaluates how helpful a page is to real human beings. Using this improved signal, Google’s primary goal is to reward people-first content while devaluing programmatic material

that feels inorganic.

آپدیت محتوای مفید گوگل، الگوریتم جستجو را تعدیل کرده است تا بتواند ارزیابی‌اش از مفید‌بودن یک صفحه برای انسان‌ها را بهتر و پیشرفته‌تر کند. هدف اصلی گوگل برای استفاده از این سیگنال پیشرفته این است که محتواهای کاربرمحور و انسان‌محور را پاداش و رتبه مطالبی را که برنامه‌نویسی‌شده‌ و مصنوعی‌اند، تنزل دهد.

چرا آپدیت Helpful Content ۲۰۲۴ بر سئو سایت فوق‌العاده تاثیرگذار است؟

وبسایت‌های معتبر زیادی پس از معرفی الگوریتم محتوای مفید در آگوست ۲۰۲۲ و آپدیت هسته مرکزی گوگل در مارچ ۲۰۲۴ تنزل جایگاه وحشتناکی را تجربه کردند. در آگوست ۲۰۲۲ و با معرفی الگوریتم Helpful Content، وبسایت‌های انگلیسی تحت‌تأثیر قرار گرفتند. اما طولی نکشید که از دسامبر ۲۰۲۲ این الگوریتم تمام وبسایت‌های فضای وب و به همه‌ی زبان‌ها را تحت‌تأثیر قرار داد. در آپدیت هسته ۲۰۲۴، مشخص شد که سیگنال مفید‌بودن (helpfulness signal) تبدیل شده است به بخشی از آپدیت هسته مرکزی گوگل و از این پس نتیجه‌ی ارزیابی این سیگنال نیز در آپدیت هسته گوگل مشخص می‌شود.

برای روشن‌شدن تأثیر فوق‌العاده‌ی سیگنال مفید‌بودن بر سئو سایت، neilpatel.com تحقیقی انجام داده است که افت رتبه‌ی وبسایت‌های بسیار معروف در حوزه سئو سایت و دیجیتال مارکتینگ را پس از معرفی الگوریتم Helpful Content در آگوست ۲۰۲۲ نشان می‌دهد:

  • وبسایت Moz افت ۱۱درصدی،
  • وبسایت Search Engine Journal افت ۱۲درصدی،
  • HubSpot’s blog افت ۸درصدی و
  • وبسایت Backlinko افت تقریبا ۹درصدی را روی تمام کلمات‌ کلیدی‌شان در آگوست تجربه کردند.

البته، برای وبسایت‌های فارسی تأثیر سیگنال helpfulness پس از آپدیت هسته ۲۰۲۴ کاملا ملموس و محسوس شد. در این آپدیت وبسایت‌هایی بیشترین لطمه را خوردند که گمان می‌کردند الگوریتم Helpful Content فقط مفید‌بودن تک‌تک محتواهای بلاگ هر سایت را بررسی می‌کند؛ بنابراین اگر در تولید محتوای جدید با موضوعات جدید استمرار داشت، گوگل آن وبسایت را برای کاربران مفید قلمداد می‌کند. اما مشخص شد که اصلا این‌طور نیست و موضوع مفیدبودن محتوا و سیستم ارزیابی سیگنال مفیدبودن پیچیده‌تر از این حرف‌ها است.

سیستم Helpful Content گوگل تمام محتواها و مطالب موجود در یک وبسایت را بررسی می‌کند. یعنی این سیستم اطلاعات عرضه‌شده در تمام صفحات یک وبسایت را ازنظر مفیدبودن یا نبودن برای کاربران آن وبسایت ارزیابی می‌‌کند. پس، اگر در صفحه درباره ما یا تماس با ما یا صفحه معرفی محصولات و خدمات یک فروشگاه اینترنی مطالبی مفید و کاربردی برای کاربران آن وبسایت عرضه نشده باشد؛ گوگل آن وبسایت را برای انسان‌ها و کاربران یک وبسایت فروشگاهی مفید نمی‌بیند.

تصویر زیر صفحه درباره ما وبسایت Coursera را نشان می‌دهد. با خواندن آن برای هر کاربری که به‌قصد آشنایی با این وبسایت وارد این صفحه شده است، سؤال یا ابهامی باقی نمی‌ماند که این وبسایت چیست و چه می‌کند.

اسکرین شات از صفحه درباره ما وبسایت کورسرا برای نشان‌دادن مفیدبودن محتوا و اطلاعات آن

همچنین، این سیستم یاد گرفته است که وبسایتی را که محتواهایی با ویژگی‌های زیر دارد،‌ مجازات کند:

  • محتواهایی که اول برای ماشین (یعنی ربات‌های موتور جستجو) و فقط به‌قصد رتبه‌آوردن در گوگل نوشته شده است؛
  • مطالبی که بدون توجه به نیازها، سؤالات، علائق و خواسته‌های کاربران از آن وبسایت و آن محتوا تولید شده است؛
  • محتواهایی که تماما تولیدشده و نوشته‌شده با هوش مصنوعی است و
  • مطالب که اطلاعات قدیمی، ناکافی و نادرستی درباره‌ی موضوعی خاص را به کاربران ارائه کرده‌ است.

علاوه‌بر تمامی موارد ذکرشده درباره‌ی نحوه‌ی عملکرد سیستم ارزیابی مفیدبودن وبسایت برای انسان‌ها، باید به این نکته هم توجه داشت که گوگل مفیدبودن هر وبسایت را با درنظرگرفتن موارد زیر ارزیابی می‌کند:

  • حوزه‌ای که وبسایت در آن فعالیت می‌کند+
  • موضوعاتی که در وبسایت به آن‌ها پرداخته می‌شود +
  • انتظارات و توقعات و قصدی که کاربران از مراجعه به آن وبسایت دارند+
  • موضوعاتی که کاربران وبسایت به آن‌ها علاقه و توجه نشان می‌دهند+
  • وبسایت تجربه کاربر استاندارد دارد+
  • اصول و استاندارهای تعیین‌شده ازجانب گوگل برای وبسایت‌های خاص (مانند وبسایت‌های خبری) رعایت شده است.

پس از آپدیت ۲۰۲۴ هسته مرکزی گوگل و ورود رسمی سیگنال مفیدبودن، رعایت همه‌ی استانداردها و اصول سئو سایت بدون توجه به آنچه گوگل برای کاربران مفید می‌داند، در بلندمدت به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسد و وبسایتی که گوگل از مفیدبودن آن مطمئن نشود، سئو نخواهد شد.

Helpful Content یا محتوای مفید ازنظر گوگل چه ویژگی‌هایی دارد؟

همه‌ی کارشناسان سئو و دیجیتال مارکترها این جمله را شنیده‌اند که «محتوا تا ابد پادشاه است». اما پس از معرفی سیگنال مفیدبودن وبسایت‌ها و محتوا باید به این نکته توجه داشت که هر محتوایی پادشاه نیست: محتوای مفید که استانداردهای گوگل را دارد و گوگل آن را برای کاربران یک وبسایت مفید ارزیابی می‌کند،‌ پادشاه است. باتوجه‌به آنچه گوگل درباره‌ی محتوای مفید اعلام کرده است به این سؤال پاسخ می‌دهم که چه محتوایی Helpful است.

محتوا یا مطالب مفید ازنظر گوگل ویژگی‌های زیر را دارد:

  • انسان‌محور است نه موتورجستجومحور. یعنی انسانی است نه ماشینی و مصنوعی.
  • برای کاربر کاربردی است و چیز جدید و تازه‌ای را به او آموزش می‌دهد یا می‌گوید.
  • براساس نیازها و علائق کاربران و برای پاسخ‌‌دادن و رفع آن‌ها نوشته و تهیه شده است.
  • دست‌اول و آگاهی‌دهنده است و کپی‌برداری و تکرار مطالب دیگران که بارها گفته شده است، نیست.
  • یک یا چند مشکل جدی کاربران را برطرف می‌کند یا به یک یا چند سؤال جدی کاربران پاسخ‌ درست و واقعی می‌دهد.
  • باکیفیت و جذاب است و غلط املایی، تایپی و نگارشی ندارد.
  • آن را یک انسان متخصص و معتبر در موضوع برای کاربران نوشته است.
  • کاربر به خواندن آن جذب می‌شود و وقتی خواندن را تمام کرد احساس نمی‌کند به جستجوی دوباره نیاز دارد.

اینفوگرافی که ویژگی‌های محتوای مفید و انسانی ازنظر گوگل را درمقابل ویژگی‌های محتوای غیرانسانی و ماشینی نشان می‌دهد.

چطور باید محتوا و وبسایت Helpful داشت؟

سیگنال مفیدبودن از یک وبسایت و تمام مطالب آن به گوگل فرستاده می‌شود. گوگل وبسایت‌هایی را که در آپدیت ۲۰۲۴ رتبه ازدست دادند زیر نظر می‌گیرد تا ببیند چطور مطالب وبسایت را اصلاح و برای کاربران مفید، کاربردی و ارزشمند می‌کنند. پس، اگر در آپدیت ۲۰۲۴ رتبه ازدست دادید یا به‌تازگی می‌خواهید وبسایتی را سئو کنید، باید اقدامات زیر را در استراتژی سئو سایت بگنجانید تا آن را برای الگوریتم Helpful Content بهینه کرده باشید.

برای داشتن یک وبسایت مفید ازنظر گوگل باید:

۱. وبسایت شما و تمامی مطالبی که در بلاگ آن می‌نویسید باید هدفمند باشد. پس ابتدا به این سؤال پاسخ دهید که «هدف این وبسایت چیست؟» و قبل‌از تهیه هر محتوایی به این سؤال پاسخ دهید که «هدف از تهیه و انتشار این مطلب چیست؟».

۲. تمام مطالب وبسایت، مخصوصا مقالات بلاگ، باید برای مخاطبان وبسایت و باتوجه‌به نیازها، اهداف و علائق آن‌ها نوشته شده باشند. پس، مخاطبان کسب‌وکار و وبسایت را بشناسید.

۳. تمام مطالب وبسایت باید به‌روز و جدید باشد. تولید محتوای جدید بدون به‌روزرسانی محتوا‌های قدیمی فاید‌ه‌ای ندارد. پس، در استراتژی سئو سایت و در ساماندهی تقویم محتوایی، به‌روزرسانی سالانه‌ی اطلاعات، عکس‌ها و محتواها باید درنظر گرفته شده باشد.

۴. نویسنده‌ی محتواهای تخصصی باید مشخص و معتبر باشد و درباره‌ی موضوعی که می‌نویسد، دانش یا تجربه کافی داشته باشد. منابعی که از آن‌ها برای نوشتن یا تهیه‌ی محتواهای بلاگ استفاده شده نیز باید معلوم و معتبر باشند.

۵. محتواها باید به‌دست انسان تهیه و نوشته شده باشند و لازم است به کاربر/خواننده این احساس منتقل شود که یک انسان برای او این مطلب یا محتوا را تهیه کرده یا نوشته است. پس، در تولید و تهیه محتوا فقط بر هوش مصنوعی تکیه نکنید.

۶. قبل‌از انتشار هر مطلب یا محتوایی در وبسایت ضروری است که به این دو سؤال پاسخ مثبت داده شود: «آیا کاربر با خواندن یا دیدن این مطلب راضی و خوشحال می‌شود؟ و آیا بعد‌از خواندن یا دیدن این محتوا، به چیزی که درباره‌ی موضوع محتوا به‌دنبالش بوده است، می‌رسد؟».

۷.براساس آخرین استانداردها و دستورالعمل‌های کلی گوگل و آپدیت‌های خاص( که درباره‌ی بعضی موضوعات یا وبسایت‌های فروشگاهی است) تولید محتوا کنید.

به نمونه زیر توجه کنید. در تصویرهای زیر به‌ترتیب بخش ارزش‌ها در صفحه درباره ما و فوتر وبسایت Coursera را می‌بینید. با خواندن جملات کوتاه، ساده و روان این بخش هر کاربری به‌راحتی با این وبسایت آشنا می‌شود. در فوتر آن به دسته‌بندی منوها و عنوان صفحات توجه کنید. آیا با خواندن نام هر صفحه، ابهامی برای شما درباره‌ی محتوای آن به‌وجود می‌آید؟ اگر سری به صفحه درباره ما این وبسایت بزنید و به تمامی محتواهای آن توجه می‌کنید، می‌بینید که همه‌‌ی محتواها هدفمند است و توقعات و انتظارات کاربرانش را کاملا برطرف کرده است.

اسکرین شات از بخش ارزش‌های صفحه درباره ما وبسایت کورسرا که نمونه‌ای از محتوای مفید است.

اسکرین شات از فوتر وبسایت کورسرا که نشان‌دهنده تمام صفحات وبسایت است.

سؤالات پرتکرار درباره الگوریتم Helpful Content و آپدیت ۲۰۲۴ Helpful Content

در این بخش، ترجمه‌ی پرتکرارترین سؤالات درباره‌ی سیستم محتوای مفید گوگل را که وبسایت developers.google.com به آن‌ها پاسخ داده، آورده شده است.

۱. آیا فقط یک سیستم محتوای مفید وجود دارد که گوگل برای رتبه‌بندی از آن استفاده می‌کند؟

کار ما برای بهبود نشان‌دادن محتواهای مفید در نتایج جستجو با چیزی که آن را «سیستم محتوای مفید» می‌نامیم آغاز شد. این سیستم در سال ۲۰۲۲ راه‌اندازی و معرفی شد. فرآیندها و سیستم‌های ما از آن زمان تکامل‌یافته است. فقط یک سیستم برای شناسایی محتوای مفید استفاده نمی‌شود، بلکه سیستم‌های اصلی رتبه‌بندی ما از سیگنال‌ها و سیستم‌های مختلفی استفاده می‌کنند.

۲. چگونه می‌توانم مفیدبودن محتواها را بررسی کنم؟

در صفحه‌ی راهنمای ما در مورد چگونگی خلق محتوای مفید و قابل‌اعتماد و کاربرمحور سؤالاتی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای ارزیابی محتوای خود استفاده کنید.

۳. آیا سیستم‌های رتبه‌بندی اصلی گوگل مفید‌بودن محتوا را فقط در سطح هر صفحه از وبسایت بررسی می‌کنند یا در سطح وبسایت نیز این بررسی انجام می‌شود؟

سیستم‌های رتبه‌بندی اصلی ما در درجه اول، برای کار در سطح صفحه طراحی شده‌اند و جداگانه از سیگنال‌ها و سیستم‌های مختلفی برای درک مفیدبودن صفحات استفاده می‌کنند. ما سیگنال‌هایی را هم برای بررسی سراسر وبسایت در‌نظر گرفته‌ایم.

۴. آیا حذف محتوای غیرمفید به کسب رتبه‌ی بهتر بقیه محتواهای وبسایت من کمک می‌کند؟

سیستم‌های ما عمدتا در سطح صفحه کار می‌کنند تا مفیدترین محتوای موجود را پیدا کنند و نشان دهند. این امکان وجود دارد که مفیدترین محتوای موجود در وبسایت‌هایی باشد که محتواهای غیرمفید نیز منتشر کرده‌اند. گفته می‌شود که داشتن تعداد نسبتا زیادی از محتواهای غیرمفید ممکن است به درجات مختلف بر عملکرد محتواهای مفید در نتایج جستجو تأثیر منفی بگذارد. حذف محتواهای غیرمفید ممکن است به عملکرد بهتر بقیه صفحات وبسایت شما کمک کند.

۵. اگر محتوای غیرمفید را حذف کنم، آیا باید منتظر به‌روزرسانی هسته مرکزی باشم تا بهبود بالقوه‌ی رتبه‌بندی اتفاق بیفتد؟

تغییرات رتبه‌بندی ممکن است در هر زمان و به دلایل مختلف اتفاق بیفتد. ما منظم سیستم‌های رتبه‌بندی مرکزی خود را به‌روز می‌کنیم. سیستم‌های ما به‌موازات تغییر در محتواهای فضای وب آن‌ها را پردازش می‌کنند. به همین دلیل است که هیچ جدول زمانی مشخصی در مورد اینکه چه مدت ممکن است طول بکشد تا بهبود بالقوه در رتبه‌بندی منعکس شود، وجود ندارد.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

در این محتوا درباره‌ی االگوریتم Helpful Content (الگوریتم مطالب/محتواهای مفید گوگل) و آپدیت ۲۰۲۴ هسته مرکزی گوگل که آخرین و مهم‌ترین آپدیت الگوریتم Helpful Content نیز بود، توضیح دادم و از تأثیر این آپدیت و سیگنال مفیدبودن بر سئو سایت گفتم. الگوریتم Helpful Content گوگل ادامه‌ی تلاش مستمر و جدی این موتور جستجو برای رتبه‌دادن به وبسایت‌هایی است که کاربران (انسان‌ها) را اولویت خود می‌دانند و برای آن‌ها محتوا تولید می‌کنند.

این الگوریتم که برای اولین‌بار در سال ۲۰۲۲ معرفی شد، در آپدیت هسته ۲۰۲۴ به‌ بخشی از آپدیت‌های هسته مرکزی گوگل اضافه شد. با این ترتیب، سئو سایت بدون توجه کافی به آنچه ازنظر گوگل برای انسان‌ها مفید است،‌ دیگر ممکن نیست. سیستم محتوای مفید گوگل تمام مطالب موجود در تمام صفحات یک وبسایت را بررسی می‌کند و سیگنال helpfulness را از یک وبسایت به گوگل می‌فرستد.

محتوای مفید ازنظر گوگل محتوایی است که با اولویت‌قراردادن کاربر یک وبسایت و نیازها، خواسته‌ها و علائق او تهیه، نوشته و منتشر شده است و محتوایی نیست که باهدف رتبه‌آوردن در موتور جستجو تولید شده است. وبسایتی که هدفمند است و تمام محتواهای بلاگ آن نیز هدفمند و به‌روز و به‌دست افراد متخصص و باتجربه و با استفاده از منابع معتبر نوشته شده است، وبسایتی است که گوگل آن را مفید و کاربردی برای کاربران می‌بیند.

محتوایی که مصنوعی نوشته شده باشد و مشخص نباشد که انسان در تهیه و تولید آن نقش اصلی را داشته است، محتوای مفیدی نیست. کارشناسان سئو و تولید محتوا باید به این نکته توجه داشته باشند که انتشار محتواهای تماما تولیدشده با هوش مصنوعی ممکن است به سئو سایت لطمه بزند.

تولید و انتشار تعداد زیادی محتوا در موضوعات جدید به‌تنهایی به سئو سایت کمک نمی‌کند و سیگنال helpfulness را به گوگل نمی‌دهد. به‌روزرسانی محتواهای قدیمی یک وبسایت نیز به‌اندازه‌ی تولید محتوای جدید اهمیت دارد.

در دوره آموزش سئو سایت و تولید محتوای آکادمی آمانج، آموزش سئو برای بهینه‌کردن وبسایت‌ها برای کاربران و براساس استانداردهای Helpful Content گوگل ارائه می‌شود.

The post راهنمای ۲۰۲۴ Helpful Content گوگل appeared first on آکادمی آمانج.

دیدگاهتان را بنویسید