۷ اشتباه رایج UIدیزاینرهای مبتدی

طراحی رابط کاربر (UI) اهمیت بسیاری در موفقیت یک محصول دیجیتال دارد. اما برای کسانی که می‌خواهند وارد بازار کار UI شوند، ممکن است کمی پیچیده و زمانبر باشد تا مطمئن شوند آیا واقعا در روند دیزاین موفق هستند یا نه.

این کاملا طبیعی است که طراح رابط کاربری مبتدی که تجربه زیادی ندارد، در شروع کار کاستی‌هایی را در طراحی داشته باشد. این مقاله برای UI دیزاینرهای مبتدی است. در این مقاله شما با ۷ اشتباه رایج که اکثر UI دیزاینرهای مبتدی آن را انجام می‌دهند، آشنا می‌شوید.

اشتباه اول: زمان نگذاشتن برای تحقیقات کاربر

در فرآیند طراحی، تحقیق درباره درک نیازها، تجربیات و رفتار کاربران اهمیت خیلی بالایی دارد. چرا؟ چون نتیجه نهایی کار UI دیزاینرها باید به‌گونه‌ای باشد تا بتواند نیاز کاربران را رفع کند.

“چطور ممکن است طراح رابط کاربر بدون تحقیق درباره نیاز کاربر بتواند بهترین طراحی را انجام دهد؟”

بنابراین، مطالعه و تحقیقات باید بخشی اساسی از فرآیند طراحی باشند. برای اینکه نتیجه تحقیقات جامع و کامل باشد، می‌توانید از تیم‌های مختلف مانند تیم بازاریابی و طراحی محصول کمک بگیرید یا از داده‌های مربوط به رفتار کاربران و مصاحبه با آن‌ها استفاده کنید. این اطلاعات ارزشمند به شما کمک می‌کنند تا طراحی خود را براساس نیازهای واقعی کاربران بهینه تا از بروز مشکلات اساسی برای کاربر در آینده، جلوگیری کنید.

اشتباه دوم: نادیده گرفتن اصول کلیدی طراحی UI

اکثر دیزاینرهایی که مرتکب چنین اشتباهی در طراحی می‌شوند، کسانی هستند که طراحی UI را به‌شکل خودآموز و یا جسته‌وگریخته یاد گرفته‌اند.

انتخاب درست رنگ، اندازه، تایپوگرافی، شکل دکمه‌های CTA (Call To Action)، منوها، لینک‌ها و… جزو ابتدایی‌ترین اصولی هستند که طراح UI باید بر آن مسلط باشد.

درنتیجه اگر با اصول طراحی UI به‌اندازه کافی آشنا نیستید، هرچه زودتر در یک دوره جامع UI ثبت‌نام کنید.

اشتباه سوم: استفاده بیش‌ازحد از ترندهای طراحی UI

الهام گرفتن از ترندهای طراحی و استفاده درست و به‌اندازه از آن‌ها در محصول بسیار جذاب است. اما گاهی اوقات طراحان آن‌قدر درگیر استفاده ترندها در طراحی می‌شوند که به‌نوعی قابلیت استفاده یا Usability محصول را فدا می‌کنند.

“فراموش نکنید که طراحی زیبا لزوما برای کاربر کارآمد نیست.”

در نتیجه برای اینکه در گرداب ترندهای روز فرو نروید، مدام این سؤال را از خودتان بپرسید: “آیا این طراحی برای کاربر کارآمد است؟”

علاوه‌براین، ترندها به‌سرعت تغییر می‌کنند. ممکن است الگوهایی در یک بازه زمانی به‌شدت محبوب باشند ولی در ماه بعد محبوبیتشان را از دست بدهد. اما این کارایی است که همیشه باقی می‌ماند.

اشتباه چهارم: نادیده گرفتن ریسپانسیو دیزاین

منظور از طراحی واکنش‌گرا (Responsive Design) طراحی است که به‌طور اتوماتیک با اندازه صفحه نمایش کاربر تطبیق پیدا کند. به‌عبارت‌دیگر، مهم نیست کاربران با لپتاپ از محصول استفاده کنند یا با تبلت و یا حتی با گوشی هوشمند. آن چیزی که مهم است این است که طراحی UI برای تمام این دستگاه‌ها با اندازه صفحات متفاوت بهینه‌سازی شده باشد تا در نهایت تجربه کاربر را بهبود دهد.

با این حال، برخی از طراحان مبتدی ممکن است به این جنبه از طراحی کمتر توجه کنند یا آن را به کل نادیده بگیرند.

طراحی ریسپانسیو یا واکنش گرا

اشتباه پنجم: فراموش شدن Accessibility یا دسترس‌پذیری محصول

ما در طراحی UI با المان‌های بصری سروکار داریم. و این باعث می‌شود گاهی فراموش کنیم که شاید همه کاربران ازجمله افرادی که مشکلات بینایی یا کوررنگی دارند، نتوانند به‌راحتی با رابط کاربری کار کنند.

طبق آمار ۲۵۸ میلیون نفر از انسان‌ها در جهان نابینا یا کم‌بینا هستند. این عدد ممکن است تعداد بالایی از کاربران محصول شما را هم دربر بگیرد. اگر طراحی شما برای این گروه از افراد دسترس‌پذیر نباشد، یعنی شما بخشی از کاربران را نادیده گرفته‌اید.

اهمیت رعایت اصل دسترس‌پذیری تا حدی است که در برخی کشورها از جمله آمریکا و اروپا به یک قانون تبدیل شده است. و اگر وبسایت یا محصول دیجیتالی آن را رعایت نکند، از نظر حقوقی دچار مشکل خواهد شد.

برای اطمینان از دسترسی‌پذیری طراحی‌تان، می‌توانید از ابزارهایی مثل Stark استفاده کنید. این ابزار به شما کمک می‌کند در حین طراحی، ببینید آیا طرح‌های شما برای همه کاربران مناسب است یا نه.

اشتباه ششم: نادیده گرفتن اهمیت تست و ارزیابی

تست و ارزیابی در فرآیند طراحی رابط کاربری بسیار اهمیت دارد. فرآیند تست و ارزیابی طراحی محصول شامل انجام تست‌های کاربری، نمونه‌سازی، و ارزیابی مداوم طراحی است تا اطمینان حاصل شود که دیزاین واقعا با نیازها و انتظارات کاربران هماهنگ است و به بهترین شکل ممکن عمل می‌کند.

دیزاینرهای مبتدی ممکن است به این جنبه از فرآیند طراحی UI کمتر توجه کنند یا آن را نادیده بگیرند. درحالی‌که تست و ارزیابی به طراحان کمک می‌کند تا مشکلات و نقاط ضعف در طراحی خود را شناسایی و آن‌ها را برطرف کنند.

نادیده گرفتن تست و ارزیابی طراحی به نتایج نامطلوب، عدم تطبیق با نیازهای کاربران، و درنهایت، شکست محصول منجر می‌شود. برای جلوگیری از این مشکلات، طراحان باید از ابتدا تا پایان فرآیند طراحی، به‌صورت مداوم تست و ارزیابی را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: “الگوهای طراحی رابط کاربر (UI)

اشتباه هفتم: عدم توجه به بازخوردها

اغلب دیزاینرها، به بازخورد و نظرات دیگران توجه نمی‌کنند. یک طراح مبتدی و در حال رشد باید از بازخوردها، نظرات و راهنمایی‌های طراحان با سابقه‌تر استقبال کند. قطعا تمام طراحانی که امروز به‌عنوان یک طراح رابط کاربر حرفه‌ای شناخته‌شده هستند، روزی خودشان هم مبتدی بودند و در شروع کارشان اشتباهاتی را داشته‌اند.

ارتباط گرفتن با منتور طراحی UI برای شروع، بهترین انتخاب است. با وجود منتور شما مطمئن هستید که در این مسیر تنها نیستید. علاوه‌براین، سرعت رشدتان بیشتر می‌شود.

کلام آخر

در این مقاله به ۷ اشتباه رایجی که اکثرا در نمونه‌کارهای طراحان مبتدی رابط کاربر مشاهده می‌شود، اشاره شد. اگرچه وجود نقص و اشتباه در طراحی UI، برای طراحان مبتدی کاملا طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است، بخش بزرگی از این اشتباهات به آموزش برمی‌گردد.

یکی از بزرگ‌ترین مزایای دوره طراحی UI آکادمی آمانج این است که علاوه‌براینکه تمام اصول پایه‌ای و پیشرفته طراحی رابط کاربر را شامل می‌شود، پروژه‌محور است. همچنین منتور و استاد دوره هر اشکال یا نقصی در پروژه‌های مهارت‌آموزان را به آن‌ها گوشزد می‌کنند تا آن را رفع کنند. درنتیجه زمانی‌که مهارت‌آموزان وارد بازار کار می‌شوند نمونه‌کارهای قوی‌تری را در رزومه و پورتفولیو خود جمع‌آوری کرده‌اند.

The post ۷ اشتباه رایج UIدیزاینرهای مبتدی appeared first on آکادمی آمانج.

دیدگاهتان را بنویسید