جدیدترین به‌روزرسانی گوگل برای لینک‌سازی داخلی

یکی از قواعد ثابت در سئو سایت این است که گوگل مدام الگوریتم‌ها و راهنماهایش را به‌روز می‌کند. چند وقت پیش بود که الگوریتم Coati جایگزین الگوریتم پاندا شد. اخیرا نیز گوگل راهنمای لینک سازی برای سئو را به‌روز‌رسانی کرده است.

اگر می‌خواهید با جدیدترین قواعد لینک‌سازی داخلی که در سال ۲۰۲۳ باید استفاده شود و لینک‌سازی داخلی سایت شما را استاندارد کند آشنا شوید؛ این مقاله از مجله آکادمی آمانج را از دست ندهید.

راهنمای لینک‌ سازی داخلی (۲۰۲۳)

سئو سایت در سال ۲۰۲۳ تغییراتی زیادی را در پیش دارد. گوگل خود را برای ارزیابی محتواهای تولید شده با هوش مصنوعی آماده می‌کند. همچنین، تلاش می‌کند تا محتواهای بی‌کیفیت و سئو کلاه سیاه را کم و کمتر کند. همه‌ی آن تغییرات با این هدف انجام می‌شود تا تجربه‌ی کاربران از تعامل با گوگل بهتر شود. برای گوگل مهم‌ترین موضوع این است که کاربران بهترین محتواها را در گوگل پیدا کنند و سریع و راحت به پاسخ سوالاتشان برسند.

در ادامه مهم‌ترین نکاتی را که در link best practices for google اعلام شده است، مرور می‌کنیم.

۱. به جای انکر تکست از title attribute استفاده کنید

گوگل در جدیدترین راهنمای منتشر شده درباره لینک‌سازی داخلی به این نکته اشاره می‌کند که در ساختار تگ <a> می‌توان title attribute را مساوی با انکر تکست شمرد.

برای مثال گوگل از title attribute در تگ <a> زیر به‌عنوان انکرت کست استفاده می‌کند:

ساختار معمولی تگ <a> با انکر تکست:

<a href="https://www.example.com/">Example Anchor Text</a>

ساختار جدید با انکر تکست همراه با title attribute:

<a href="https://www.example.com/" title="Example Anchor Text"></a>

در مثلا بالا گوگل title attribute را به‌ عنوان انکر تکست می‌شناسد.

ویژگی‌های Title attribute در ساختار HTML

به طور کلی هدف از اضافه کردن Title attribute در ساختار تگ <a> ارائه اطلاعاتی مشابه با اطلاعات انکر تکست به خزندگان گوگل است.

جالب است بدانید title attribute فقط مختص تگ <a> نیست. بلکه این ویژگی در همه عناصر HTML اعمال می‌شود. یعنی می‌توان title attribute را روی تگ <p>، تگ ایتالیک <i> یا حتی تگ H1 اعمال کرد.

اگر این ویژگی را در دیگر تگ‌ها که نام بردیم استفاده کنید با قرار گرفتن نشانگر موس روی آن عبارت، یک صفحه توضیحات برای کاربر ظاهر می‌شود. مثلا شما title attribute را با H1 یا H2 ادغام می‌کنید. در این‌صورت وقتی کاربر موس را روی هدینگ‌های صفحه می‌برد یک صفحه توضیحات، کنار صفحه ظاهر می‌شود که حاوی کلمات داخل title attribute است. (برای اینکه بدانید چطور باید با استفاده از کدهای HTML این کار را انجام دهید، این راهنما را بخوانید.)

title attribute به جای انکر تکست

اگر می‌خواهید بدانید سئو سایت در سال جدید چه تغییراتی خواهد داشت، «سئو ۲۰۲۳، متفاوت‌تر از همیشه» را بخوانید.

۲. انکر تکست را کوتاه کنید

راهنمای جدید گوگل درباره لینک‌سازی داخلی توضیح می‌دهد که برای انکر تکست‌های بلند در بررسی‌های گوگل نمره منفی در نظر گرفته می‌شود. البته این موضوع چیز عجیبی نیست. زیرا طبق توضیحات W3c (اتحادیه وب جهان‌گستر) انکر تکست صرفا عبارتی برای توصیف موضوع لینک است.

هدف از انکر تکست ارائه توضیح درباره‌ی صفحه هدف لینک با استفاده از متنی توصیفی و قبل از مشاهده محتوای صفحه‌ی لینک‌شده است.

با توجه به اینکه URI معمولاً به اندازه کافی توصیفی نیست، انکر تکست به کاربر امکان می‌دهد تفاوت این لینک‌دهی را از سایر پیوندهای موجود در صفحه تشخیص دهد و تصمیم بگیرد که قصد مشاهده کردن آن صفحه را دارد یا خیر.

البته اجرای صحیح کدهای HTML باعث تشخیص درست گوگل می‌شود. این موضوع اهمیت اجرای صحیح ساختار HTML و معتبر بودن ‌آن‌ها از نظر گوگل را نشان می‌دهد. اگر کدهای سایت تایید شده باشد و از تگ‌ها و عناصر زبان برنامه‌نویسی، به‌جا و صحیح استفاده شود؛ احتمالا گوگل هم با بررسی آن‌ها امتیازهای مناسب را برای وبسایت در نظر می‌گیرد.

اگر در اجرای HTML شک کردید، سری به Mozilla Developer بزنید.

آیا گوگل محتواهای تولید شده با هوش مصنوعی را جریمه می‌کند؟ در «گوگل محتواهای تولید شده با هوش مصنوعی را دوست دارد اگر…» پاسخ را بخوانید.

۳. عبارت‌های همسو با متن برای انکر تکست انتخاب کنید

استفاده از زبان طبیعی و متن روان در نگارش مقاله اهمیت بسیار زیادی در بهینه سازی محتوا برای گوگل دارد. درواقع هر الگوریتم جدیدی که گوگل منتشر می‌کند بر استفاده از متن‌ طبیعی بدون استفاده مکرر از کلمه کلیدی یا استفاده نکردن از عبارتی غیرمرتبط برای انکر تکست تاکید می‌کند.

این امر نشان می‌دهد اگر هم می‌خواهید انکر تکستی مرتبط به موضوع لینک بنویسید، باید جمله یا پاراگراف با عبارت انکر تکست همخوانی داشته باشند.

دستورالعمل جدید گوگل توصیه می‌کند:

تا جای ممکن متن کلمه کلیدی و انکر تکست را روان بنویسید و در برابر اضافه کردن کلمه کلیدی صفحه هدف به متن انکرتکست مقاومت کنید.

علاوه بر این مورد، استفاده مکرر از کلمات کلیدی یا همان keyword stuffing نقض خط‌ مشی هرزنامه‌های گوگل (گوگل اسپم) است. در انتخاب انکرتکست از خود بپرسید آیا کاربر برای درک صفحه بعد به این عبارات نیاز دارد یا نه؟

قبل از اینگه گوگل الگوریتم BERT را معرفی کند، استفاده از کلمات کلیدی در انکر تکست برای سئو مفید بود. اما از وقتی که گوگل از فناوری BERT برای درک معانی جملات استفاده می‌کند، این امر کاربردی ندارد. باز هم تاکید می‌کنیم که شما باید از عبارات طبیعی که توصیفکننده موضوع صفحه لینک داده شده است، استفاده کنید.

BERT چیست؟

اگر برای شما هم سوال پیش آمده که BERT چیست باید بگوییم که BERT مخفف عبارت Bidirectional Encoder Representations from Transformers است. یک مدل زبانی عمیق (deep learning) مبتنی بر شبکه‌های ترنسفورمر است که شرکت گوگل در سال ۲۰۱۸ معرفی کرد. این مدل توانست در بسیاری از مسابقات و برنامه‌های پردازش زبان طبیعی نمره بسیار خوبی بگیرد. برت قادر است به طور هم‌زمان به تمام کلمات یک جمله یا پاراگراف نگاه و معنای آن را درک کند.

البته ممکن است برای شما این سوال پیش آمده باشد که BERT چه ربطی به فهم گوگل از متن مقالات دارد. درواقع این فناوری نشان می‌دهد گوگل متن روان و طبیعی را از متنی صرفا پر از کلمه کلیدی تشخیص می‌دهد. اعلامیه ۲۰۱۹ گوگل در مورد الگوریتم برت اهمیت متن روان و زبان طبیعی را بیش از پیش معلوم کرد.

در جایی از اعلامیه آمده بود که خصوصا برای جست‌وجوی عبارات طولانی‌تر یا عبارت‌هایی که حروف اضافه مانند «برای» و «به» اهمیت زیادی در تعیین معنی آن دارند، موتور جست‌وجو توان تشخیص متن و منظور شما را دارد، پس هرکاربر می‌تواند همان طور که حرف می‌زند یا بهتر است بگوییم به طور طبیعی سوال خود را سرچ کند.

۴. تعداد لینک‌های داخلی در صفحه نباید خیلی زیاد باشد

یکی از تفکرهای رایج در سئو این است که هرچه لینک داخلی بیشتری در یک صفحه مقاله به دیگر صفحات بدهیم، بهتر است. بسیاری از کارشناسان سئو سایت بر همین اساس یک خط در میان لینک داخلی به صفحات دیگر می‌دهند و عملا متن مقاله و توضیحات آن را غیرقابل استفاده می‌کنند.

اگر لینک‌ها پشت سرهم قرار بگیرند، از دو جهت این مسئله قابل قبول نیست. موضوع اول تجربه کاربر است که عملا تمرکز کاربر را در مطالعه مطالب از بین می‌برد. موضوع بعدی ناکافی بودن انکر تکست‌هاست. یعنی وقتی پشت سرهم برای هر کلمه لینک داخلی استفاده می‌کنید، انکر تکست‌ها اعتبار کافی از نظر توضیح کامل صفحات هدف و مقصد لینک را ندارند و همین مسئله به لینک‌سازی داخلی آسیب می‌زند.

راهنمای جدید گوگل توضیح می‌دهد که

از لینک‌سازی پشت سر هم بپرهیزید. زیرا برای خوانندگان سخت‌تر است که بین لینک‌ها تمایز قائل شوند و با هر لینک اضافه تمرکز بر محتوای اطراف آن را از دست می‌دهند.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

۱. از نکات گفته شده مشخص است که برای گوگل حتی در لینک‌سازی داخلی تجربه کاربر اهمیت بیشتری پیدا کرده است. لینک‌ سازی داخلی باید کاربر را راهنمایی کند نه اینکه او را سردرگم و گیج کند.

۲. مواردی که گفته شد به معنی بی‌اعتبار شدن تمامی قواعد مربوط به لینک‌سازی نیست. کارشناس سئو سایت در استراتژی لینک سازی باید به همه‌ی موارد توجه کند.

۳. کلمات کلیدی و استفاده درست از آن‌ها همچنان در سئو داخلی مهم است. در آموزش سئو سایت شیوه‌ی درست انتخاب و استفاده‌ی به اندازه از کلمات کلیدی در لینک‌سازی داخلی آموزش داده می‌شود.

۴. نکته‌ی بسیار مهمی که به‌روزرسانی جدید گوگل و کاربرد کدهای HTML در آن به کارشناسان سئو نشان می‌دهد این است که آشنایی با HTML و طراحی و برنامه‌ نویسی سایت برای آنان مفید و کاربردی است.

The post جدیدترین به‌روزرسانی گوگل برای لینک‌سازی داخلی appeared first on آمانج آکادمی مرکز آموزش های برنامه نویسی ، دیجیتال مارکتینگ و دیزاین.

دیدگاهتان را بنویسید