زیر و بم سئو یوتیوب را یاد بگیرید

هرجا در بستر وب محصولی از کمپانی گوگل باشد حتما سئو هم کارایی دارد. گزافه نیست اگر بگوییم حالا یوتیوب هم به موتور جست‌وجوی محتواهای ویدیویی تبدیل شده است. یوتیوب محصولی است که اگر منطقی درباره‌اش نظر بدهیم، حالا به دانشگاهی رایگان برای هرکسی که به اینترنت بین‌الملل دسترسی دارد، تبدیل شده است. بماند که ما در ایران از این گنجینه به سختی استفاده می‌کنیم.
در این مقاله که در ادامه مقاله قبل «راهکارهای موثر سئو ویدیو تا سال ۲۰۲۲» تهیه شده است، قصد بررسی راهکارهای سئو یوتیوب، یعنی روش‌هایی برای بهینه‌سازی محتوای کانال‌ها برای موتورهای جست‌وجو را داریم.
اگر حتی یک ویدیو در یوتیوب بارگذاری کرده‌اید یا قصد چنین کاری را دارید، پیشنهاد می‌کنم این مطلب را تا آخر مطالعه کنید.

راهکارهای سئو یوتیوب

SEO (Search Engine Optimization) یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود رتبه سایت در صفحه نتایج جستجو است که در نهایت به افزایش نرخ ورود کاربران به سایت و در نتیجه دیده شدن هرچه بیشتر محتوای آن کمک می‌کند.
سئو علمی تجربه محور است. به این معنی که برای کسب نتیجه مطلوب در سئو علاوه بر دانش کافی، آزمون و خطا و کسب تجربه هم فاکتور مهمی محسوب می‌شود. علاوه بر این ابزارهای بسیاری وجود دارد که مسیر سئو را هموارتر می‌کنند.

سئو یوتیوب هم همینطور است. بهینه‌سازی ویدیو در پلتفرمی مانند یوتیوب یکی از روش‌های ویدیو مارکتینگ است. در این مقاله بعد از معرفی راهکارهای موثر در سئو یوتیوب، ابزارهای مفید آن را هم معرفی خواهیم کرد.

نام‌گذاری فایل ویدیو با کلمه کلیدی هدف

یکی از اصلی‌ترین اصول گوگل برای نمایش محتوا در سرچ به کاربران، کلمه کلیدی یا عبارتی است که کاربر سرچ می‌کند. از آن‌جایی که یوتیوب نمی‌تواند موضوع ویدیو و محتوا آن را تشخیص دهد، باید با استفاده از روش‌هایی این موضوع را به ربات‌های گوگل فهماند.
یکی از این روش‌ها استفاده از کلمه کلیدی در اسم فایل ویدیو است.

مثلا اگر اسم ویدیو شما (business_ad_003FINAL.mov) است، پیشنهاد می‌کنم به کلمه کلیدی که مد نظر دارید، تغییرش دهید. مثلا اسم فایل ویدیو آموزش پخت کیک سیب را به (Baking apple cake) تغییر دهید.

عنوان مناسب و استفاده از کلمات کلیدی

تقریبا هیچ کس نمی‌تواند نقش عنوان محتوا و اهمیت آن در جذب کاربر و رتبه‌ای که محتوا در موتور جست‌وجو می‌گیرد را انکار کند. یوتیوب با صفحه‌های وبسایت تفاوتی ندارد، به هر حال شما باید با عنوان مناسب محتوای خود را به‌دست کاربر برسانید.

اساسی ترین بحث در انتخاب عناوین، استفاده از کلمه کلیدی در عنوان است. تحقیقات نشان داده ویدیوهایی که عنوان آن با استفاده از کلمه کلیدی نوشته شده، رتبه بهتر و کلیک بیشتری داشته‌اند. دلیل آن هم مشخص است کاربر دقیقا با چیزی مواجه می‌شود که خودش سرچ کرده است، البته به شرطی که کلمه کلیدی درستی انتخاب کرده باشید. به همین دلیل تاکید می‌کنیم، عنوان باید دقیق و مناسب باشد.

باتوجه به اینکه یوتیوب در نمایش عناوین محدودیت کاراکتر دارد سعی کنید عنوان ویدیو بیشتر از ۲۰ کاراکتر استفاده نکنید تا متن به صورت کامل نمایش داده شود.

بهینه‌سازی توضیحات ویدیویی

توضیحات ویدیو در اغلب پلتفرم‌ها نقش اساسی در هدایت و ارزش‌گذاری محتوا در سرچ دارند، اما یوتیوب چنین نیست.
اساسا یوتیوب با توجه به استراتژی محتوایی که دارد، اهمیت زیادی به متن نمی‌دهد. یوتیوب قابلیت اضافه کردن ۱۰۰۰ کلمه متن برای هر ویدیو را دارد، اما بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد این متن‌ها حتی با بهینه‌سازی براساس کلمه کلیدی، تاثیر خاصی بر سئو ویدیوها نداشتند.

با این‌حال پیشنهاد می‌شود توضیحات خود را در حد ۳۰۰ تا ۵۰۰ کاراکتر زیر ویدیو اضافه کنید. این‌کار روی سئو ویدیو اثری ندارد، ولی در پیشنهادهای درون برنامه‌ای به خصوص بعد از اتمام ویدیوها یا برای نمایش محتوای مشابه، مفید هستند.

با توجه به بررسی‌های انجام شده و قوانین یوتیوب که بیشتر از ۱۰۰ کلمه از توضیحات را در نمایش اولیه به کاربر نمایش نمی‌دهد، پیشنهاد می‌کنم جملات فراخوان یا CTA را در ویدیو اجرا کنید و روش‌های ارتباط با کاربر را در توضیحات متنی نیاورید.

افزایش دامنه بازدید با استفاده از تگ

یوتیوب از کانال‌های محتوایی می‌خواهد برای هر ویدیو از تگ استفاده کنند تا کاربران موضوع ویدیو را متوجه شوند. با این کار خود یوتیوب هم متوجه موضوع ویدیو می‌شود و ویدیوها را روی کلمات کلیدی مشابه به کاربران نمایش می‌دهد. اگر حواستان جمع باشد و عبارات مناسب نزدیک به سرچ کاربر برای تگ‌ استفاده کنید، پیشنهادهای یوتیوب بیشتر و در نتیجه دامنه بازدید از ویدیو بیشتر می‌شود.

ممکن است فکر کنید که هرچه تگ‌ها بیشتر باشد به نفعتان است، ولی یوتیوب این هشدار را هم داده که در صورت اثبات استفاده بی‌جا و بیش‌ازحد از تگ‌ها کانال و محتوای آن جریمه خواهد شد.

افزایش دسترسی با هشتگ

اخیرا یوتیوب هشتگ‌ها را به فضای برنامه خود اضافه کرده است. یک تغییر که دسترسی کاربر به ویدیوهای شما را فزایش می‌دهد. البته به‌شرطی که شما هم از هشتگ استفاده کنید. درست مثل لینکدین یا اینستاگرام که کاربر با جست‌وجوی هشتگ مورد نظر به محتوای آن دسته دسترسی پیدا می‌کرد. اینجا هم شما می‌توانید اسم برند یا موضوع محتوای ویدیو خود را هشتگ کنید.

پیشنهاد می‌کنیم استفاده از هشتگ را در توضیحات ویدیو هم اضافه کنید. البته مراقب زیاده‌روی در این مورد باشید، زیرا گوگل مرتب بحث اسپم‌ها را بررسی و صفحاتی که قصد دور زدن الگوریتم‌ها را داشته باشند جریمه می‌کند.

دسته‌بندی ویدیوها

با افزایش کانال‌های محتوایی در یوتیوب می‌توان گفت این پلتفرم عملا به یک موتور جست‌وجو تبدیل شده است. کانال‌های مختلف که حداقل بیش از ۳۰ ویدیو دارند می‌توانند با دسته‌بندی محتوا دامنه بازدید ویدیوها را افزایش دهند.

با ایجاد دسته‌های مختلف، یوتیوب متوجه موضوع محتوا می‌شود و با سرچ کاربر یا پیشنهاد ویدیو بعد از اتمام محتوایی مشابه، ویدیو شما نیز دیده می‌شود. علاوه بر این محتوا در دسته‌های مختلف مشابه با موضوع خودش قرار می‌گیرد و کاربران علاقه‌مند به این موضوع برای کلیک روی ویدیو شما ترغیب می‌شوند.

شاید دسته‌بندی محتواها امری ساده به نظر برسد ولی در واقع این گونه نیست. شما باید قبل از دسته‌بندی یا ساخت محتوا برای یک دسته مشخص، چند سوال که در ادامه ذکر می‌کنیم را از خود بپرسید:

  • نقاط ضعف و قوت ویدیوهای مشابه رقیب چیست؟
  • آیا محتوای کانال‌های مشابه شما ویژگی‌ بهتری از نظر قالب ویدیویی، طرح ، طول ویدیو، کیفیت محتوای آموزشی و… دارند یا خیر.

این مسئله را درک کنید که شما در یک پروسه رقابتی هستید. رقیب شما محتوای قبلی خودتان و ویدیوهایی است که در دیگر کانال‌ها منتشر می‌شود. اگر قصد جذب کاربر در این رقابت دارید باید محتوایی با کیفیت بیشتر عرضه کنید.

استفاده از تصاویر اختصاصی برای کاور

بحث تصاویر کاور اهمیتش اگر از عنوان محتوا بیشتر نباشد، کمتر نیست. وقتی کاربر لیست ویدیوهای پیشنهادی را بالا و پایین می‌کند، این تصاویر و عناوین است که در جذب او موثر هستند. بهترین گزینه استفاده از تصاویر اختصاصی در اندازه ۱۲۸۰ در ۷۲۰ است که نسبت ۱۶:۹ داشته باشد.

با استفاده از تصاویر اختصاصی همه ویدیوها در یک فرم از کیفیت و شکل به کاربرها عرضه می‌شود. این موضوع به‌عنوان امضا کانال شما هم استنباط می‌شود.

اگر قابلیت کاورهای اختصاصی برای ویدیوهای شما فعال نیست، باید حساب یوتیوب خود را با مراجعه به آدرس youtube.com/verify، تایید کنید.

زیرنویس، راه نمایش محتوای فارسی به کل دنیا

حتما از زیرنویس‌های انگلیسی برای ویدیوها استفاده کنید. همچنین حواستان به کلمات کلیدی هدف و گنجاندن آن‌ها در متن زیرنویس باشد. این توصیه‌ای است که به نظرم همه کانال‌های فارسی زبان یوتیوب به خصوص آن‌ها که موضوع محتوایشان جهانی است، باید مد نظر داشته باشند. فقط این‌گونه می‌توان محتوایی فارسی را به غیرفارسی زبان‌ها عرضه و آن‌ها را به سمت کانال‌های فارسی زبان کشید.

یوتیوب با بررسی متن زیرنویس، ویدیو شما را روی کیووردهای هدف که در زیرنویس استفاده شده‌اند رتبه‌بندی می‌کند.

استفاده از گزینه‌های یوتیوب برای افزایش عضوهای کانال

آیا تابه‌حال گزینه دایره‌ای شکل که وسطش علامت تعجب (!) هست را دیده‌اید؟ متن پیشنهاد عضویت در کانالی که در آن ویدیو می‌بینید چطور؟

این‌ها گزینه‌های CTA یا Call To Action است که یوتیوب به‌صورت از پیش تعیین شده برای کانال‌های محتوایی قرار داده است. این اعلان‌ها در زمان‌های معین به‌صورت پیش‌فرض روی دسکتاپ یا موبایل ظاهر می‌شوند و کاربر را به دنبال کردن کانال یا مشاهده ویدیوهای مشابه از همان کانال ترغیب می‌کنند.

CTA در یوتیوب

شما می‌توانید مواردی از ۵ گزینه زیر را برای هر ویدیو انتخاب کنید:

  • گزینه معرفی کانال یا هدایت کاربر به کانالی دیگر
  • کارت تشویق کاربرها به پرداخت پول برای کمک به ساخت ویدیوهای بیشتر و باکیفیت‌تر
  • گزینه لینک به سایت‌های اسپانسر ویدیو
  • گزینه نظرسنجی از کاربران
  • گزینه لینک محتوای شما با محتوای کانال‌های مختلف

برای آشنایی بیشتر با گزینه‌های ارتباط با کاربر یوتیوب، بخش ساپورت گوگل را بررسی کنید.

پلی لیست برای ویدیوهای مرتبط به یکدیگر

سعی کنید مجموعه‌ای از ویدیوهای مرتبط با یکدیگر را با قابلیت ساخت پلی‌لیست به کاربران عرضه کنید. با این کار کاربر با هرکدام از آن‌ها که روبه‌رو شود، ویدیوهای دیگر را هم بررسی می‌کند. علاوه‌بر کاربران یکی دیگر از روش‌هایی که موضوع ویدیوها را به یوتیوب بفهمانید، همین ساخت پلی‌لیست است.

ساخت پلی لیست در یوتیوب

استفاده از قابلیت پین کردن نظرات (اختیاری)

یکی از روش‌های ارتباط با کاربران استفاده از نظرهای پین شده است. مثلا بعد از انتشار محتوا نظری را خودتان به‌صورت پین شده منتشر می‌کنید. نظری که محتوای آن چالشی یا طوری تنظیم شده که کاربران را به اظهارنظر ترغیب کند.

ابزارهای مورد نیاز سئو یوتیوب

حالا که راهکارهای موثر در بهینه‌سازی محتوای یوتیوب را باهم مرور کردیم، بهتر است کمی درباره ابزارهای مناسب این کار هم مطلع باشیم. برای یادگیری کار با ابزار در حوزه سئو هیچ روشی بهتر از تمرین‌ و تکرار با این ابزار و مراجعه به منابع آموزشی کمپانی سازنده نیست. ما در ادامه فقط چند ابزار و کاربردشان را معرفی خواهیم کرد.

Ahrefs

Ahrefs پلتفرمی جامع برای سئو است که به کاربر امکان بررسی همه جانبه محصول، از نظر محتوایی، رتبه، میزان افت یا رشد ترافیک و تخمین میزان کلیک هر کلمه کلیدی را می‌دهد.
این پلتفرم به‌صورت اختصاصی کلمات‌کلیدی مناسب محصول را دراختیارتان قرار می‌دهد.
یکی از ویژگی‌های بارز Ahrefs نحوه فیلتر کیوردها و جست‌وجو است، که می‌تواند کلمات کلیدی بسترهای مختلفی که کاربرها در آن فعالیت می‌کند را بسنجد. شما می‌توانید با Ahrefs حجم جست‌وجوی ماهانه کلمه کلیدی، تعداد کلیک‌های دریافت شده از آدرسی اختصاصی و رتبه ویدیوها روی کلمات کلیدی مختلف را بررسی کنید.

Canva

اگر روش‌های بالا را فراموش نکرده باشید، گفتیم کاور اختصاصی برای ویدیوها معجزه می‌کند. Canva پلتفرمی اختصاصی برای طراحی کاورهای ویدیویی است و این امکان را به شما می‌دهد که با قالب‌های آماده و ساختاری ساده، کاوری جذاب بسازید.
این پلتفرم برای موضوعات مختلف گزینه‌های پیشنهادی به شما ارائه می‌دهد و می‌توانید با انتخاب آن‌ها کاور ویدیویی مناسبی برای ویدیوهایتان بسازید.

vidIQ Vision

vidIQ Vision ابزاری ساده و جذاب است که روی مرورگر کروم به‌صورت افزونه نصب می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه گوگل کروم این برنامه را دانلود و نصب کنید. با نصب این برنامه آماری از تگ‌هایی که برای ویدیو قرار داده شده، میانگین زمان تماشای ویدیوها حتی سرعت پخش آن‌ها را می‌بینید.

TubeBuddy

TubeBuddy یک پلتفرم ویدیوی همه کاره است که به شما کمک می‌کند تولید، بهینه‌سازی و تبلیغ محتوای YouTube را مدیریت کنید. از ویژگی‌های آن می‌توان به مترجم خودکار، جست‌وجوی کلمات کلیدی، پیشنهاد تگ، بررسی رتبه ویدیوهای منتشر شده‌ و… اشاره کرد.

نتیجه‌گیری

امروزه یوتیوب به یکی از کانال‌های مهم و موثر در بازاریابی تبدیل شده است. فعالیت در یوتیوب نیازمند پیاده‌سازی استراتژی‌های کانتنت مارکتینگ یا بازاریابی محتوا است.
اگر با مفاهیم این تخصص آشنایی ندارید، دوره آموزش بازاریابی محتوا آکادمی آمانج را از دست ندهید.

یوتیوب و محتوای آن، هم برای وبسایت‌ها و هم به تنهایی می‌تواند یک کسب‌وکار را از هر نظر پشتیبانی کند. با استفاده از تکنیک‌های سئو در وبسایت و یوتیوب، محتوای شما چنان دیده می‌شود که فکرش را هم نمی‌کنید.
اگر علاقه مند به یادگیری بیشتر وعمیق تر درباره مفاهیم سئو هستید دوره آموزش سئو آکادمی آمانج شروع مناسبی برای ورود به دنیای بازاریابی دیجیتال است.

The post زیر و بم سئو یوتیوب را یاد بگیرید appeared first on آمانج آکادمی مرکز آموزش های برنامه نویسی ، دیجیتال مارکتینگ و دیزاین.

دیدگاهتان را بنویسید