اگر با SEO یا بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو آشنایی داشته باشید، حتما میدانید که سئو سایت نیازمند بودجه مخصوص به خودش است. مقدار این بودجه کاملا به حوزه کسبوکار و البته استراتژیهایی که متخصص سئو تعریف کرده، بستگی دارد.
با این حال این اتفاق بسیار طبیعی است که به عنوان یک کارشناس یا متخصص سئو گاهی با کمبود بودجه مواجه شوید. کمبود بودجه ممکن است دلایل متعددی داشته باشد. بسیاری از اوقات علت کمبود بودجه سئو از کنترل کارشناس سئو خارج است. او چارهای ندارد جز اینکه با شرایط کنار بیاید و پروسه سئو را مدیریت کند.
در این مقاله میخواهیم ۷ راهکار برای مدیریت سئو سایت که هنگام مواجهه با کمبود بودجه سئو باید انجام شود، معرفی کنیم.
چرا گاهی با کمبود بودجه سئو مواجه میشویم؟
کمبود بودجه یکی از چالشهای رایج و قابل توجهی است که اغلب کسبوکارها با آن روبرو میشوند. این مسئله به ویژه در شرایطی رخ میدهد که ما با عوامل مختلفی مثل رقابت شدید در صنعت، تغییرات ناگهانی در بازار، رکود اقتصادی و یا شیوع همهگیری روبرو میشویم.
در این موقعیت، خلاقیت متخصص سئو به چالش کشیده میشود. او باید از این چالش کمبود بودجه یک فرصت عالی برای کسبوکار رقم بزند تا با خلاقیت، نوآوری و استفاده از راهکارهای هوشمندانهتر بتواند با موفقیت از شرایط عبور و پایداری و رشد سئو سایت را تضمین کند.
۱. تجزیه و تحلیل تقاضا در بازار
زمانی که یک کسبوکار در حوزه خاصی فعالیت میکند، چیزی که بسیار مهم است این است که بفهمد چه عوامل مختلفی بر بودجه بازاریابی، به خصوص سئو وب سایت تأثیر میگذارند و این عوامل چگونه با شرایط تجاری و بازار در آن حوزه مرتبطاند؟ وقتی بودجهی سئو کاهش مییابد یا محدود میشود، متخصص سئو باید روتین کاری خود را تغییر دهد. او نیاز به تحلیل دقیق دارد تا بفهمد که آیا تقاضا برای محصولات یا خدمات آن کسبوکار به طور کلی کاهش یافته است یا خیر.
به عبارت دیگر، متخصص سئو باید بررسی کند که
- آیا افراد کمتری به دنبال محصول یا خدمات آن برند میگردند یا خیر،
- آیا تعداد کمتری از مشتریان اقدام به جستجو و خرید میکنند یا نه،
- آیا مردم قبلاً آن خدمات را ترجیح میدادند ولی از یک جایی به بعد تصمیم گرفتند دیگر از آن استفاده نکنند؟
این تحلیلها کمک میکنند تا متخصص سئو بفهمد تغییرات در بودجهها و عملکرد سئو چگونه بر فروش کسبوکار تأثیر میگذارند. با توجه به این اطلاعات، او میتواند استراتژیهای مناسبتری را انتخاب کند و خود را با تیم دیجیتال مارکتینگ تطبیق دهد.
۲. بازبینی اهداف
با کاهش بودجه سئو، اهداف کلی کسبوکار باید دوباره دقیقتر بررسی شوند. حتی اگر شرایط بازار تغییری نکرده باشد، زمانی که بودجه یا منابع کمتری در اختیار داریم، باید انتظارات را مجدداً ارزیابی کنیم:
- آیا میتوانیم با بودجه کمتر همان کارهایی را انجام دهیم که قبلاً انجام میدادیم یا
- آیا میتوانیم با منابع کمتر کار کنیم و باز هم در سئو سایت موفق باشیم؟
برای مثال، شاید متخصص سئو مجبور شود نرخ تولید محتوا وبسایت را کاهش دهد یا در بخشهایی مثل سئو فنی، سئو خارجی و لینکسازی، و یا به طور کلی استراتژیهای سئو تغییراتی را ایجاد کند. با این حال، حتی اگر میزان تقاضای بازار تغییر نکرده باشد، باید بداند انتظار نتایج سئو سایت مانند قبل نخواهد بود و سئو سایت افت محسوسی را تجربه خواهد کرد. به عبارت دیگر، اگر از متخصص سئو خواسته شود با منابع کمتر کار کند، باید به چالشهایی که پیش روی او ظاهر خواهد شد، آگاه باشد.
در نتیجه بهتر است اهداف بازاریابی مجدداً بررسی و با دیگر اعضای تیم مارکتینگ به اشتراک گذاشته شود و اهداف جدید با توجه به میزان بودجه و منابع تنظیم شود.
بیشتر بخوانید: “آموزش جامع ساخت بک لینک های ارزشمند و رایگان برای سئو سایت“
۳. مدیریت فعالیتهای آنلاین
زمانی که بودجه و منابع محدودی را در اختیار داریم، بهتر است فعالیت خود را در دنیای دیجیتال مدیریت کنیم. اگر تقاضای بازار کم شده است، باید به دنبال جایی باشیم که مردم هنوز در آن حضور دارند و بر آن تمرکز کنیم.
یک راه دیگر برای مدیریت تسکهای سئو، تمرکز بر لیست محدودی از کلمات کلیدی است، نه همه کلمات کلیدی. با این کار فقط بر بخشی از محصولات یا خدمات که در این شرایط سودآورترند، تمرکز میشود.
اگر منابع و زمان کمی داریم، احتمالاً مجبور خواهیم بود تصمیمات استراتژیک و تاکتیکی را که در زمانهای دیگر میگرفتیم، به تعویق بیندازیم یا حتی انجام ندهیم. در نتیجه ممکن است نتوانیم یک وبسایت را به طور کامل بهینه کنیم. بنابراین، باید بر آن قسمتی تمرکز کنیم که از نظر سودآوری اهمیت بالاتری دارد و باقی را به تعویق بیندازیم.
این رویکرد در در شرایط محدودیت بودجه کسبوکار را به سمت تمرکز بر موضوعات مهمتر و استراتژیکتر هدایت میکند و کمک میکند با منابع محدود بهترین نتیجه ممکن گرفته شود.
۴. برونسپاری
سئو سایت بدون همکاری با دیگران، مخصوصاً زمانی که منابع و بودجه محدودی داریم، ممکن نیست. برای انجام کارهای سئو به خصوص پیادهسازی تغییرات فنی، طراحی و دیزاین وب سایت، تولید محتوا و… نیاز به تعداد زیادی از افراد با تخصصهای مختلف داریم.
در گذشته، انجام صفر تا صد سئو سایت برای یک متخصص سئو ممکن بود. اما اکنون به خاطر تغییراتی که در دنیای سئو اتفاق افتاده، نیاز به همکاری بیشتر با دیگران ضروری است.
در هر صورت، وقتی که بودجه کم میشود، باید اولویتهای خود را مشخص کنیم و منابع و بودجه را به نحوی تخصیص دهیم که بیشترین کمک را به ما کند و افراد ناکارآمد را کنار بگذاریم.
یکی دیگر از راهکارها برای کاهش هزینههای سئو سایت استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی است. برای مطالعه بیشتر، مقاله “معرفی ۳ ابزار کاربردی هوش مصنوعی برای سئو” را بخوانید.
۵. برنامهریزی کوتاهمدت
زمانی که با محدودیت بودجه سئو روبهرو میشوید، باید بر اهداف کوتاهمدت خود تمرکز و برای آن برنامهریزی کنید. این موضوع ممکن است به نظر ساده بیاید. اما فراموش نکنید که سئو سایت یک فرآیند پیچیده است. بنابراین، شما باید از تمرکز بر جزئیات و پیچیدگیها خودداری کنید.
کارشناس سئو باید بداند چه اقداماتی را در کوتاهمدت انجام دهد و تلاش کند که اهداف بلندمدت را فعلاً متوقف و به اهداف کوتاهمدت توجه کند. اگر او میخواهد در زمان کوتاه نتیجه بگیرد و سئو سایت را تا حد قابل قبولی پیش ببرد، باید به سراغ استراتژیهایی برود که بهترین فرصت را برای موفقیت پیش روی کسبوکار قرار میدهند.
۶. استراتژی بلندمدت
اگر میخواهید در عین تمرکز بر اهداف کوتاهمدت که در مورد قبل به آن اشاره کردیم، همچنان نیمنگاهی به آینده و اهداف بلندمدت هم داشته باشید، اگر هنوز هم مقداری از بودجه سئوتان باقی مانده باشد، میتوانید آن را برای اهداف بلند مدت سئو سایت سرمایهگذاری کنید.
این موضوع به خصوص زمانی که حوزه کسبوکار به کلی دچار افت شده و رقبای شما هم دچار کاهش بودجه شدهاند، کمک میکند تا در این اوضاع نابهسامان، از آنها پیشی بگیرید.
در نتیجه اگر پس از مشخص کردن اهداف کوتاهمدت و اختصاص بخشی از بودجه برای آن، همچنان مقداری از بودجه باقی ماند، میتوانید آن را برای اهداف بلندمدتتری مانند بهروزرسانی و بهبود زیرساختها و ابزارهای تکنولوژی وبسایت صرف کنید.
بیشتر بخوانید: “سه معیار مهم برای مقایسه وبسایت خود با رقبا از نظر سئو“
۷. ارزیابی عملکرد
پس از پیادهسازی تمام این موارد، متخصص سئو باید دادههایی داشته باشد تا درک کند چه اتفاقی در حال وقوع است. دادههایی شامل اطلاعات درباره عملکرد و پیشرفت سئو سایت. به طور کلی، تحلیل دادهها و آمار سایت به متخصص سئو کمک میکند تا بتواند ارتباط میان عوامل مختلف را عمیقتر درک کند.
اینجاست که اثرات واقعی رخدادهای مختلف مانند رکود اقتصادی یا کاهش بودجه بر استراتژیهای سئو سایت نمایان میشود. به همین دلیل، آنالیز دادهها به متخصص سئو و تیم دیجیتال مارکتینگ کمک میکند تا برنامهریزی بهتری برای آینده انجام دهند و تصمیمگیریهای موثرتری بگیرند.
جمعبندی و نتیجهگیری
باید این واقعیت را بپذیریم که بودجه سئو سایت در اکثر پروژهها مثل هم یا به یک اندازه نیست. در بسیاری از پروژهها و حتی شرکتها، میزان بودجه مربوط به سئو سایت محدود و حتی ناچیز است. این هنر متخصص سئو است که بتواند بودجه سئو را به بهترین و بهینهترین شکل ممکن مدیریت کند تا در نهایت سئو سایت را به نتیجه برساند.
البته نباید انتظار داشت با بودجه کم و محدود، سئو سایت بدون هیچ مشکلی به نتیجه برسد. در این مقاله به ۷ راهکار برای سئو سایت با بودجه محدود اشاره شد. با رعایت آنها میشود سئو سایت را تا حد قابل قبولی مدیریت کرد. همچنین تمامی راهکارهای بهینه برای سئو سایت در سرفصلهای دوره آموزش سئو، قرار داده شده است.
برای تهیه این مقاله از منبع زیر استفاده شده است:
searchenginejournal.com
The post مدیریت هوشمندانه بودجه محدود برای سئو سایت appeared first on آمانج آکادمی مرکز آموزش های برنامه نویسی ، دیجیتال مارکتینگ و دیزاین.