مسیر طراحی موشن گرافیک جذاب و اصولی از مراحل مختلفی تشکیل شده است که در مقالات گذشته به سه مرحله از آن اشاره شد. همانطور که در مقاله «موشن دیزاین موفق چه مراحلی دارد؟ (مرحله سوم)» خواندید، مرحله سوم از فرآیند طراحی و تولید موشن گرافیک، مرحله ایدهپردازی است که در واقع پلی بین مراحل پیشتولید و پیادهسازی نهایی پروژه است.
در مرحله چهارم یک پروژه موشن گرافیک، به سراغ مرحله پیادهسازی و تولید موشن دیزاین میرویم. این مرحله آخرین فاز از تولید یک موشن دیزاین موفق است.
برای مطالعه کامل این مجموعه مقاله، از این مقاله شروع کنید:
موشن دیزاین موفق چه مراحلی دارد؟ (مرحله اول)
مرحله چهارم در طراحی و ساخت موشن دیزاین
این مرحله که مرحله آخر از طراحی و ساخت موشن دیزاین است، شامل ۸ قسمت است که در ادامه به طور کامل آن راشرح میدهیم.
۱. Animatic
انیماتیک یک فیلم کوتاه و خام از پروژه است که قبل از شروع کار نهایی، به مشتری نشان داده میشود. به خصوص زمانی که بر روی صحنههای پیچیده کار میکنیم و میخواهیم مشتری را قبل از انجام کامل پروژه آگاه کنیم، از این فیلم استفاده میکنیم.
به عنوان مثال، فرض کنید در یک پروژه، میخواهیم اشیای محصول را که با استفاده از استایل دو بعدی طراحی شده است، به صورت متحرک ترسیم کنیم. حدس میزنیم که پیادهسازی بعضی از اشیا به شکل سهبعدی ممکن است بهتر باشد و عمق بیشتری به تصاویر اضافه کند.
اما مشتری تمایل زیادی برای این کار ندارد. در این حالت تیم طراحی موشن یک ویدئو کوتاه و خام از پیشنهاد تیم موشن دیزاین تهیه و برای کارفرما ارسال میکند تا نظر نهایی او را در اینباره بداند. در این حالت مشتری ایده تیم را به درستی درک و با اطمینان بیشتری نظر نهایی خود را اعلام میکند.
برای درک بهتر تفاوت انیماتیک و انیمیشن نهایی به تصویر زیر توجه کنید. تصویر سمت راست مربوط به انیماتیک و تصویر سمت چپ انیمیشن نهایی است.
۲. ضبط صدا
پس از انتخاب صداپیشه مورد نظر، مدیر پروژه باید یک جلسه ضبط ترتیب دهد. اگر گویندگان در موقعیت جغرافیایی متفاوتی با گروه پروژه باشند، مدیر پروژه موشن گرافیک تلفنی یا آنلاین با آنها در ارتباط است و جلسه را مدیریت میکند.
برای دستیابی به بهترین نتیجه، مهم است که چندین نمونه از خوانش متن با تنوع احساسات، سرعت و حتی صداهای مختلف ضبط شود. این کار آنقدر تکرار میشود تا تیم موشن گرافیک به نتیجه مطلوب و مورد نظر برسد.
۳. ساخت انیمیشن
معمولاً تولید یک انیمیشن به حدود ۲ تا ۳ هفته زمان نیاز دارد. در مرحله تولید انیمیشن تیمی از موشن دیزاینرها در کنار هم و همزمان کار میکنند. هر طراح موشن بر اساس تخصصش بر روی صحنههای خاصی تمرکز میکند. این روش کمک میکند تا پروژه با سرعت بیشتری پیش برود.
مرحله تولید انیمیشن، مرحله آزمایشهای مختلف و امتحان ایدههای جدید است. همچنین گاهی ممکن است تیم با چالشهای خاصی روبهرو شود. با این حال تلاش تیم طراحی این است که در صورت شکست، مشکل را حل کنند.
تولید موشن گرافیک دو بعدی یا سه بعدی، زمانبرترین و پرهزینهترین بخش است. اما با تأییدیههایی که از مشتری در مراحل قبل از انجام پروژه، گرفته شده است، این مرحله با اطمینان و سرعت بیشتری انجام میشود.
در این فاز از نرمافزارهایی مانند After Effects، Illustrator، Photoshop و Cinema 4D استفاده میشود.
۴. پیشنویس اولیه
پیشنویس یا Darft اولیه زمانی تهیه میشود که حدود ۸۵ درصد از پروژه نهایی انجام شده است. در این پیشنویس، پروژه نهایی به همراه صدا و موسیقی آماده شده و فقط جلوههای صوتی به آن اضافه نشده است. هدف از تهیه درفت اولیه این است که ممکن است بخواهیم کمی آن را تغییر دهیم و جزئیات بیشتری را به آن اضافه کنیم.
تغییراتی را که میتوانیم در این مرحله انجام دهیم، شامل موارد زیر است:
- متنها و عناوین،
- تغییرات ساده در شخصیتها/صحنهها (به عنوان مثال، کلاه یک شخصیت یا طراحی یک میز در یک صحنه اداری)،
- ترفندهای اسکریپت و صدا (برای مثال، بازخوانی بعضی کلمات یا جملهها)،
- ویرایشهای جزئی در صحنه و زمانبندی (مانند افزایش طول یک صحنه، تغییر اندازه عناصر برای تأکید بیشتر و غیره)،
- تغییرات در رنگ.
مواردی که نمیتوانیم در این مرحله تغییر دهیم عبارتانداز:
- تغییرات ساختاری (مانند حرکت یک صحنه یا تغییر تصاویر بصری که قبلا تأیید شدهاند)،
- افزودن صداهای جدید یا تغییر کلی جملات در اسکریپت (این باعث تغییر زمانبندی و افزایش هزینه صداگذاری میشود).
در نهایت، اگر مشتری تغییرات ساختاری را درخواست کند که خارج از حوزه کار تیم دیزاین است، تیم باید یک درخواست تغییر با تخمین زمان و جدول بهروزرسانی را به کارفرما ارائه دهد.
۵. طراحی صدا
طراحی صدا به معنای افزودن جلوههای صوتی به ویدئوها برای جذابتر و واقعیتر شدن، است. به عبارت دیگر قسمت طراحی صدا همان بخش جذاب افزودن جلوههای ویژه به انیمیشن است.
طراحی صدا برای یک ویدئوی ۹۰ ثانیهای، حدود دو روز زمان میبرد. اما تا زمانی که تأیید اولیه پیشنویس در دست نباشد، تیم موشن دیزاین نمیتواند شروع به کار کند.
حتما اطمینان حاصل کنید که یک بریف خلاقانه برای طراحی صدا داشته باشید. برای مثال، اگر ویدئوی شما غمانگیز است، بهتر است صدا هم به همان شکل باشد.
۶. میکس و مستر موسیقی
در این مرحله مهندسان صدا ترفندها و تکنیکهای صوتی مختلفی را به کار میبرند تا بهترین صداها و موسیقی را به نمایش بگذارند. در این مرحله، تمرکز تیم بر تعادل، وضوح و تنظیم صحیح سطوح صدا در هر صحنه است. این مرحله شبیه به مرحله میکس و مسترینگ برای یک آلبوم موسیقی است و زمانی که در دستان یک مهندس صدا با تجربه قرار میگیرد، تفاوت چشمگیری در کیفیت نهایی پروژه ایجاد میکند.
به جرئت میتوان گفت که صدا و موسیقی ۵۰ درصد از تجربه مخاطب را تشکیل میدهد. بدون موسیقی مناسب شاید اغلب بینندگان به خوبی متوجه احساس یک ویدئو موشن گرافیک نشوند. اما با استفاده از یک میکس صدای عالی میشود احساسات را تقویت و به عنوان لایه نهایی به پروژه اضافه کرد.
۷. درفت نهایی
پیشنویس نهایی زمانی تهیه میشود که تقریبا ۹۵ درصد پروژه کامل شده است. در این مرحله، تمام جلوههای صوتی، موسیقی و بازخوردهای لازم از کارفرما اعمال شده است. ۵ درصد باقیمانده برای جزئیات بسیار کوچکی است که باید کامل شوند اما درجه اهمیت بالایی ندارند.
۸. تحویل نهایی پروژه
اکنون زمان تحویل نهایی پروژه رسیده است. در این مرحله خروجی نهایی و باکیفیت از ویدئو با فرمت یا فرمتهای مورد نیاز کارفرما تحویل داده میشود.
۹. دریافت بازخورد پروژه
پس از تحویل نهایی پروژه به کارفرما زمان آن رسیده تا بازخوردهای حاصل از آن دریافت و بررسی شود. آیا پروژه به اهدافی که در مراحل اولیه کار تعریف شده بود، رسیده است یا خیر؟ آیا مخاطب محتوا را تماشا کرد و به اشتراک گذاشت؟ طبیعتا تیم طراحی موشن گرافیک آمارهای بازخورد پروژه را باید از کارفرما بخواهد.
جمعآوری و تحلیل این بازخوردها به تیم طراحی موشن دیزاین کمک میکند تا در پروژههای آینده از آن استفاده کنند.
بیشتر بخوانید: “۹ مورد از بهترین ابزارهای طراحی گرافیک در سال ۲۰۲۱“
جمعبندی و نتیجهگیری
تولید ویدئوی موشن دیزاین موفق یک سفر هیجان انگیز است که از مسیرهای پرچالش و در عین حال جذاب عبور میکند. از طراحی اولیه تا انیمیشنسازی و طراحی صدا، هر مرحله نیازمند همت، خلاقیت و هماهنگی تیم طراحی موشن است. تیمهای طراحی، انیمیشنسازی و صداگذاری با همکاری و با استفاده از ابزارهای پیشرفته، به صورت هماهنگ، کار میکنند تا به نتیجهای فوقالعاده برسند. پس از انجام تمام این مراحل، در نهایت نسخه پایانی باکیفیت به مشتری تحویل داده میشود.
این سفر برای ساخت یک موشن دیزاین موفق نه فقط نیازمند تخصص و تجربه است، بلکه به تعامل نزدیک بین تیم و مشتری نیز وابسته است. با اتخاذ رویکرد منحصربهفرد و بهرهگیری از تخصصها میشود یک اثر شگفتانگیز را خلق کرد.
تمامی مراحلی که در این مجموعه از مقالات به آن اشاره شد، در دوره آموزش موشن دیزاین آکادمی آمانج آموزش داده میشود.
The post موشن دیزاین موفق چه مراحلی دارد؟ (قسمت پایانی) appeared first on آمانج آکادمی مرکز آموزش های برنامه نویسی ، دیجیتال مارکتینگ و دیزاین.