مسیر طراحی موشن گرافیک جذاب و اصولی از مراحل مختلفی تشکیل شده است که در مقالات گذشته به دو مرحله آن اشاره شد. همانطور که در مقاله «موشن دیزاین موفق چه مراحلی دارد؟ (مرحله دوم)» خواندید، طراح موشن پس از جلسه با کارفرما و آشنایی با نیازهای او، در نهایت یک بریف یا تفهیمنامه را تهیه میکند. در تفهیمنامهای که طراح به کارفرما تحویل میدهد، زمانبندی انجام پروژه و جزئیات مراحل انجام آن در قالب یک چک لیست ارائه میشود.
گام بعدی انجام یک پروژه موشن گرافیک، ایدهپردازی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.
مرحله سوم در موشن دیزاین
مرحله سوم از طراحی موشن دیزاین، شامل بخشهای زیر است:
۱. طوفان فکری
پس از اینکه کارهای آمادهسازی و پیشتولید طراحی موشن گرافیک انجام شد، تیم طراحی آماده است تا ایدهپردازی کند. اول، جلسه طوفان فکری تشکیل میشود. هدف تیم طراحی از این جلسه این است که به چندین ایده برسند.
سپس این ایدهها را باتوجهبه استراتژی پروژه بررسی میکنند. اگر نیاز به تغییر، اصلاح یا حذف ایدهای وجود داشته باشد، آن را اصلاح میکنند. فراموش نکنید که ایدهها را ساده نگه دارید. نیاز به هیچگونه پیچیدگی نیست. مخاطب قرار است در نهایت یک یا دو پیام کلیدی را از موشن گرافیک دریافت کند نه بیشتر.
پس از جمعآوری لیستی از ایدهها، تیم طراحی دو انتخاب را پیش رو دارد:
- حداکثر سه مورد از بهترین ایدهها را انتخاب کند و یک شمای کلی از آن را برای کارفرما طراحی کند. این انتخاب در واقع یک ماکت از پروژه است. کارفرما این سه مدل را میبیند و یکی را انتخاب میکند. سپس تیم طراحی بر اساس آن کار را شروع میکند.
- این انتخاب زمانی انتخاب میشود که تیم محدودیت زمانی دارد. در این انتخاب تیم طراحی مدل آزمایشی تولید نمیکند و مستقیما سراغ طراحی اصلی میرود. البته همیشه این ریسک وجود دارد که کارفرما از نتیجه راضی نباشد و طراح مجبور باشد دوباره تمام مراحل را از ابتدا انجام دهد. در نتیجه بهتر است زمانی این گزینه انتخاب شود که اعتماد بالایی میان طراح و کارفرما وجود دارد.
بیشتر بخوانید: “اخلاق حرفه ای در محیط کار ( راهنمای جامع)“
۲. نوشتن فیلمنامه
فیلمنامه اساس و پایهای است که پروژه براساس آن ساخته میشود. در فیلمنامه جزئیات پروژه و ایدهها به صورت جامع و سازمانیافته بیان میشود. این جزئیات شامل صحنهها، شخصیتها، اتفاقات و دیالوگها است. با استفاده از فیلمنامه داستان جذاب تعریف میشود.
همچنین، این اسکریپت به طراحان کمک میکند در طول فرآیند تولید فیلم به تسلط و هماهنگی بیشتری دست پیدا کنند. در کل، استفاده از فیلمنامه به تیم طراحی این امکان را میدهد تا به صورت سازمانیافته و کارآمد به تولید فیلم بپردازد و تمام افراد درگیر با پروژه را در سمت و سوی مشترکی قرار دهد.
۳. متن Treatment
تریتمنت (Treatment) یکی از مراحل مهم در فرآیند ساخت یک پروژه موشن گرافیک است. تریتمنت یک متن کوتاه است که شفاف و مختصر، مفهوم و ایده اصلی پروژه موشن گرافیک را توضیح میدهد.
تریتمنت سند متنی است که برای توصیف ایده اصلی، داستان، اجزاء اصلی، سبک و هدف پروژه موشن گرافیک استفاده میشود. جملات تریتمنت باید کوتاه و خلاصه باشد. تریتمنت به طراحان موشن و تیمهای خلاق کمک میکند تا ایده خود را به شکل قابل فهم و قابل اجرا برای همکاران و مشتریان خود ارائه دهند.
۴. استایل فریمها
تیم موشن دیزاین قصد دارد یک پروژه را آغاز کند. قبل از شروع فاز تولید، یک استایل فریم را به عنوان نمونه مفهومی از جلوهها و حرکتهایی که در پروژه نهایی استفاده خواهند شد، طراحی میکند. این استایل فریم شامل نمونههایی از حرکت عناصر، ترکیب فریمها، جابجایی دوربین و دیگر عناصر موشن دیزاین است. این نمونهها به کارفرما کمک میکند تا دید کلی از نتیجه نهایی پروژه داشته باشد و اطمینان حاصل کند که نحوه اجرا و تداوم پروژه درست است.
در یک پروژه معمولاً ۳ تا ۵ استایلفریم تهیه و برای دریافت بازخورد به مشتریان ارائه میشود. ارائه این تصاویر ممکن است حضوری یا آنلاین انجام شود. از آنجایی که در استایلفریم به جزئیات پروژه پرداخته میشود، موشن دیزاینر باید مشتریان را در فرآیند تفکر و تصمیمگیری خود همراهی کند.
بیشتر بخوانید: “۱۰نکته ی طلایی که در طراحی گرافیک تبلیغاتی باید بدانید“
۵. انتخاب صدا
یکی دیگر از مراحل ایدهپردازی انتخاب گوینده برای پروژه است. کارگردان پروژه باید باتوجهبه نوع پروژه و در نظر گرفتن تمام عوامل موثر در صدا از جمله لهجه، سبک و طنین صدا از چندین هنرمند آزمون صدا بگیرد.
معمولا برای هر پروژه چندین آزمون صدا انجام میشود. کارگردان پروژه ۵ صدای برتر را انتخاب میکند و آن را به مشتری نشان میدهد تا صدای مورد نظر را انتخاب کند. در واقع کارگردان پروژه باید مشتری را در فرآیند انتخاب صدای مناسب برای پروژه دخیل کند.
۶. انتخاب موسیقی
موسیقی یکی از مهمترین المانهای یک پروژه موشن گرافیک است. موسیقی نقش مهمی در برانگیختن احساسات مخاطب و تاثیرگذاری بر او دارد. کارگردان پروژه برحسب نوع پروژه و میزان بودجه ممکن است یکی از سه نوع موسیقی زیر را انتخاب کند:
- موسیقی Stock: موسیقی استوک از پیش ساخته شدهاند و به صورت انبوه در رسانههای مختلف استفاده میشوند. این نوع موسیقی معمولا در دسترس و مقرون به صرفه است. برای پروژههایی که بودجه کمتری دارند، این نوع موسیقی انتخاب مناسبی است.
- موسیقی لایسنسدار: موسیقیای است که هنرمندان در ازای دریافت حق امتیاز، اجازه استفاده از آثارشان را میدهند. استفاده از این نوع موسیقی ارزش هنری کار را بالاتر میبرد اما هزینه آن از موسیقی استوک بیشتر است.
- موسیقی سفارشی: موسیقی سفارشی همانطور که از نامش پیداست، اختصاصی برای پروژه موشن گرافیک ساخته میشود. مزیت استفاده از این نوع موسیقی این است که منحصرا برای پروژه است و سفارشدهنده صاحب حقوقی آن است. علاوه بر این، استفاده از این نوع موسیقی ممکن است مقرون به صرفهتر از موسیقی لایسنسدار باشد و دقیقا مطابق با حس و حال موشن گرافیک طراحیشده ساخته میشود.
پس از انتخاب موسیقی مورد نظر، بهتر است آن را ادغام شده با صدای گوینده به مشتری نشان دهید. چرا که این دو در کنار هم باید هماهنگ باشند. ممکن است موسیقی به خودی خود زیبا باشد اما در کنار صدای گوینده اثرگذاری لازم را بر مخاطب نداشته باشد. به همین دلیل شنیدن این دو در کنار یکدیگر به مشتری این امکان را میدهد تا تصمیم آگاهانهتری بگیرد.
بیشتر بخوانید: “موشن دیزاین موفق چه مراحلی دارد؟ (مرحله اول)“
۷. طراحی Thumbnail
Thumbnail در موشن دیزاین نقشه کوچک و سریع است که معمولا به صورت دستی تهیه میشود. این نقشهها خلاصه و ساده، ایده اصلی صحنهها، زاویه دوربین و حرکت سوژه را به تصویر میکشند. هدف اصلی Thumbnail ارزیابی سریع ایدهها و مفاهیم مورد نظر است. به همین دلیل نیازی نیست در آن به جزئیات و زیبایی پرداخته شود. چون این نقشهها برای ایدهپردازی سریع و ارزیابی اولیه ایدهها استفاده میشوند، معمولاً به مشتری نمایش داده نمیشود و فقط برای اعضای تیم است.
۸. Storyboards یا فیلمنامه مصور
Storyboard در موشن دیزاین مجموعهای از تصاویر دوبعدی است که ترتیب داستان، صحنهها، حرکتها، دوربین و عناصر دیگر را نشان میدهد. Storyboard جزئیات بیشتری را در مقایسه با تامنیل نمایش میدهد. در حقیقت، Storyboard به عنوان راهنمای زمانی و بصری برای تولید موشن دیزاین است.
در این مرحله کل پروژه در قالب فریمهای تصاویر طراحی میشود تا قبل از ساخت محصول نهایی، دید کلی از آن وجود داشته باشد. برای یک ویدئوی دو دقیقهای، بسته به پیچیدگی آن، تقریباً ۴۵ تا ۵۵ فریم داستانی ارائه میشود.
استوری برد نهایی با مشتری بهاشتراک گذاشته میشود. این، آخرین جایی است که مشتری میتواند تغییر یا ویرایش مورد نظرش را با تیم طراحی مطرح کند.
پس از اینکه کارفرما استوری برد را تأیید کرد، وارد فاز بعدی پروژه یعنی پیادهسازی و تولید میشویم که در مقاله بعدی به آن پرداخته میشود.
بیشتر بخوانید: “۹ مورد از بهترین ابزارهای طراحی گرافیک“
جمعبندی و نتیجهگیری
در این مقاله به معرفی مرحله سوم از فرآیند طراحی و تولید موشن گرافیک پرداختیم. مرحله ایدهپردازی در واقع پلی بین مراحل پیشتولید و پیادهسازی نهایی پروژه است. میشود گفت ایدهپردازی مهمترین مرحله در پروسه تولید موشن گرافیک است.
وجه تمایز و قوت موشن گرافیک شما با موشن گرافیک رقبا در همین مرحله مشخص میشود. در فاز سوم، شما بهعنوان کارگردان و مدیر پروژه موشن گرافیک، تمام مواد اولیه پروژه را از فیلمنامه گرفته تا صدا و موسیقی و استوری برد جمعآوری میکنید تا در مرحله پیادهسازی، بتوانید با ترکیب این مواد اولیه، اثری هنری و جذاب خلق کنید.
در مقالات بعدی از مجموعه مقالات آموزش موشن دیزاین به بررسی فازهای بعدی انجام یک پروژه موشن گرافیک خواهیم پرداخت.
The post موشن دیزاین موفق چه مراحلی دارد؟ (مرحله سوم) appeared first on آمانج آکادمی مرکز آموزش های برنامه نویسی ، دیجیتال مارکتینگ و دیزاین.