وارد یک سایت میشویم یا در کانال تلگرامی سراغ فلان لباس را میگیریم، اگر همانوقت که آنلاین هستیم جواب برایمان ارسال شود، چقدر احتمال دارد که از همان سایت یا کانال خرید کنیم؟ چقدر سطح رضایتمان از آن فروشگاه اینترنتی به دلیل پاسخ سریع به سوالمان بیشتر میشود؟
این دقیقا کاربرد چت باتها است. چت بات یکی از کوچکترین ابزارهایی است که با استفاده از هوش مصنوعی ساخته میشود. استفاده از چتباتها درواقع ضامن پاسخ سریع و درست به کاربرانی است که برای رسیدن به جوابشان سوالی از شما (کسب و کار) میپرسند. حالا فرقی نمیکند وبسایت باشد یا کانال تلگرامی یا واتساپی. در این مقاله به بررسی چت باتها در بازاریابی و معرفی بهترین ربات چت برای سایت میپردازیم. با ما همراه باشید.
کاربرد چت باتها در مارکتینگ چیست؟
وقتی اعدادوارقام منتشر شده درباره کاربرانی که تمایل به پیام دادن به کسبوکارها دارند را میبینیم، آنوقت به اهمیت و کاربرد چت بات در کسبوکار پی میبریم؛ مثلا ۶۹ درصد از کسانی که به سایتهای فروشگاهی پیام دادهاند ترجیحا چت باتها را به پشتیان انسانی ترجیح دادهاند.
مهمترین ویژگی اینترنت، خرید یا ارائه خدمات بدون محدودیت زمان و مکان است. اگر کسبوکار اینترنتی نتواند از چنین ویژگی استفاده کند، به نظرم کلاهش پس معرکه است.
حالا چت باتها این امکان را برای کسبوکار فراهم میکنند تا در فرایند تبدیل بازدیدکننده یا علاقهمند به خریدار در هر لحظه و زمان آماده باشد.
وقتی کاربر پیام میدهد، سریعا جواب دقیق و درست برایش ارسال میشود. اگر کاربر بخواهد در هر ساعت از شبانه روز محصول خاصی را بررسی کند یا اطلاعات خاصی را درباره آن محصول به دست آورد، در قسمت چت بات سایت یا اپلیکیشن پیام ارسال کند. چت بات این امکان را فراهم میکند که در کمترین زمان ممکن پاسخ مناسب و دقیق به کاربر داده شود.
علاوه بر بهینهسازی ارتباط با کاربر که به آن اشاره شد، چت باتها نیاز سیستم به نیروی انسانی، خطا در محاوره، اختلالهای انسانی و… را نیز کاهش میدهند.
چت باتها چگونه کار میکنند؟
یکی از مهمترین مسائل که نسبت به آینده کسبوکارها باید از آن اطلاع داشته باشیم، این است که دنیای هوش مصنوعی دارد تمام بخشهای ساخت محصولات دیجیتالی را در اختیار میگیرد. هوش مصنوعی یا همان AI به کسبوکارها کمک میکند، تمام بخشهای کاری که نیازمند حضور نیروی انسانی است، بهصورت مکانیزه انجام شود. گاهی این مکانیزه کردن با کمک قوانینی است که برنامهنویسها برای ربات تعیین میکنند که این دیگر هوش مصنوعی نیست. ولی رباتهایی هم هستند که با هوش مصنوعی یعنی بدون نیاز به برنامهنویسی فقط با دستوری که برایشان تعریف میشود، فعالیت میکنند.
بهترین چت باتها برای سایت چیست؟
۱. ربات چت HubSpot
هاب اسپات یک ربات چت قدرتمند و موفق دارد که به شما امکان بررسی زنده چتها را میدهد. با این ربات چت، مشتریان میتوانند سوالات متداول تنظیم شده برای سیستم را دریافت کنند یا با حرکت در سایت سوالهای خود را بپرسند.
ویژگی بارز ربات چت هاب اسپات هماهنگ شدن ربات با سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) است. درواقع ربات چت هاب اسپات خیلی با هوش مصنوعی کار نمیکند ولی امکان توسعه را برای شما فراهم میکند. با ربات چت هات اسپات میتوانید با سوالات ذخیره شده، سیستم پاسخگویی خودکار ربات را راه اندازی کنید.
۲. ربات چت Intercom
Intercom توانسته ربات چتی دقیق و قوی توسعه دهد که خدماتی مثل چت زنده، چت اتوماتیک و فعالیت بر بستر پیام رسان یا شبکههای اجتماعی را ارائه دهد.
ربات چت Intercom با استفاده از ماشین لرنینگ و بررسی اطلاعات، حدود ۳۳ درصد از پرسشها را بهصورت شخصیسازی شده پاسخ دهد.
۳. ربات چت Watson Assistant
اگر دنبال یک ربات چت مبتنی بر هوش مصنوعی میگردید که از یک برند معتبر و قدرتمند هم باشد، بهترین پیشنهاد Watson Assistant است. این ربات چت محصول شرکت پیشرو در حوزه هوش مصنوعی یعنی IBM است.
Watson Assistant قبل از شروع به کار باید توسط خود شما با پایگاه داده مشخصی آموزش داده شود. این ربات میتواند تاریخچه گزارشهای شما را ببیند، مخطبان را به پرسش دقیقتر تشویق کند یا با بررسی تاریخچه، جوابی مناسب به کاربر بدهد. از ویژگیهای Watson Assistant این است که دقیقا مثل یک اپراتور، قابلیت ارجاع مشتری به اپراتورهای انسان را نیز دارد.
Watson Assistant روی وبسایت، پیامرسانها، شبکههای اجتماعی یا اپلیکیشن برند شما فعال میشود و با یک پایگاه داده مشخص جوابهای یکپارچه و دقیقی را به مخاطبان میدهد.
این ربات چت پلتفرمی برای ویرایش گفتوگو نیز دارد که نیازمندی شما به کدنویسی را نیز منتفی می کند.
۴. ربات چت Drift
Drift یک پلتفرم بازاریابی و فروش محاورهای را ارائه میدهد که بر پایه قوانین از پیش تعیین شده و هوش مصنوعی NLP (برنامهنویسی عصبی زبانی) کار میکند. هوش مصنوعی این چت بات بر پایه ۶ میلیارد مکالمه آموزش داده شده تا کاربر را با گفتوگوهای ترغیبکننده به سمت کانال فروش مد نظر هدایت کند.
یعنی پروسه ماشین لرنینگ این سیستم از قبل انجام شده و بعد از نصب، آماده به کار است.
۵. چت بات Appy Pie
Appy Pie پلتفرم توسعه و ساخت چت بات است. درواقع با استفاده از Appy Pie شما ماهیگیری را آموزش میبینید نه اینکه خود ماهی را بهدست آورید. این پلتفرم بسیار کاربرپسند طراحی شده بهطوریکه برای توسعه چت بات مناسب کسبوکارتان نیازی نیست حتی برنامهنویسی بلد باشید.
ویژگی چت باتهای توسعه داده شده با Appy Pie این است که میتوانند روی هر پلتفرمی فعال شوند. از شبکههای اجتماعی و پیام رسانها تا وبسایت. چت باتهای این پلتفرم بسیار مقیاسپذیر و قابل تغییرند. به نظرم Appy Pie کاربردی مثل وردپرس دارد با این تفاوت که خروجی وردپرس وبسایت است و Appy Pie چت بات.
۶. پلفترم Mindsay
مزیت اصلی Mindsay این است که با برنامهنویسی بسیار کم و ابزارهای فراوانی که خود پلتفرم در اختیارتان میگذارد، خیلی سریع میتوانید یک چت بات بسازید. درواقع چت باتهای توسعه یافته با این برنامه سریعتر از چیزی که فکرش را بکنید، آماده میشوند و خدمات حداقلی ارتباط با کاربر را برایتان فراهم میکند.
برای خدمات بیشتر باید پلتفرم را گسترش داده و البته با دقت به توسعه چت بات مشغول شوید.
۷. چت بات Bold360
بهجرئت میتوان گفت چت بات Bold360 یکی از بهترین گزینههای موجود خصوصا با عملکرد بر پایه هوش مصنوعی است. Bold360 بدون نیاز به تطبیق پیامها با کلماتکلیدی خاص مفهوم پیام کاربر را درک میکند و بهصورت طبیعی جواب پیامهای او را میدهد.
از ویژگیهای چت بات Bold360 امکان شخصیتپردازی برای ربات است، یعنی میتوانید عبارات، کلمات، ویژگیهای شخصیتی و… برای او تعریف کنید تا براساس آن به کاربر پاسخ دهد.
با ربات Bold360 کاربر میتواند حین ارسال پیام نیز خرید کند و نیازی نباشد که فرایند خرید را در صفحه محصول باز کند.
این ربات روی پیام رسانها، اپلیکیشنها و سایت فعال میشود و با یکپارچه بودن پاسخها شخصیتی باثبات برای برند شما میسازد.
۸. ربات چت Zendesk
Zendesk ربات چت خود را بهعنوان یکی از محصولات سرویس Zendesk chat ارائه داده است. این ربات چت که بیشتر با هوش مصنوعی کار میکند، از فناوریهایی مثل Answer Bot و Flow Builder برخوردار است.
با پیکربندی پایگاه اطلاعات ربات Zendesk بدون نیاز به برنامهنویسی بهصورت کاملا اتوماتیک پاسخ کاربران را ارسال میکند.
۹. ربات Salesforce Einstein
Salesforce Einstein درواقع یک فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ است که برای تقویت خدماتش در زمینه پردازش ابری و ربات چتها از آنها استفاده میکند.
Salesforce با استفاده از هوش مکالمه که دارد خدمات مکالمه با کاربر را با بهترین کیفیت آماده و ارائه میدهد. اگر قصد استفاده از این ربات چت را دارید میتوانید روی پیشبینی مکالمه کاربر و بررسی اطلاعات گرفته شده از آنها حساب کنید.
مزایای چت بات ها چیست؟
چت باتها دنیای اتوماتیک کردن بازاریابی را فراهم کردند. حالا فرقی نمیکند با هوش مصنوعی باشد یا برنامه نویسی و قانونهای خود ساخته. این مسئله چند ویژگی بارز و مشخص دارد که در ادامه آنها را ذکر میکنم.
هزینه کمتر در خدمات پشتیبانی
یکی از ویژگیهای ملموس استفاده از ربات چتها مکانیزه شدن فرآیند پشتیبانی و کاهش هزینههای مربوط به آن است. به عبارت دیگر خودکارسازی پشتیبانی نیازمندی به نیروی پشتیبانی را کاهش میدهد.
بررسی دقیق اطلاعات
وقتی شما یک پلتفرم دقیق برای بررسی پیامهای مشتری خود دارید بهتر و دقیقتر میتوان مشکلات محصول یا راههایی برای بهبود آن را یافت. درواقع ربات چت علاوهبر ارتباط سریع و دقیق این امکان را برای شما فراهم میکند که اطلاعات را ثبت و سپس آنالیز کنید.
پاسخگویی ۲۴ ساعته
همانطور که گفته شد اصلیترین ویژگی اینترنت نبود محدودیت در زمان و مکان است. ربات چت این امکان را فراهم میکند که کاربرانتان هر لحظه برای ارتباط با محصول شما اقدام و جواب مناسب را دریافت کنند. این میتواند به یکی از مهمترین نقاط قوت شما خصوصا در مقایسه با پلتفرمهای رقیب شود.
نتیجهگیری
با اینکه به نظر میرسد چت باتها دنیای پیچیدهای دارند، اما با ابزارها و سرویسهای توسعه داده شده برای این کار، حالا چت بات با کمترین توان فنی در اختیار کسبوکارهاست. فقط کافی است با یکی از شرکتهای ارائه دهنده این ابزار ارتباط بگیرید تا یک چت بات قوی و البته دقیق داشته باشید.
البته آشنایی شما با نحوه عملکرد آنها هم میتواند کمک حالتان باشد. پیشنهاد میکنم اگر با این موضوع یعنی هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ آشنایی ندارید، در دوره آموزش ماشین لرنینگ آکادمی آمانج شرکت کنید.
The post چت باتها اولین قدم برای بازاریابی اتوماتیک appeared first on آمانج آکادمی مرکز آموزش های برنامه نویسی ، دیجیتال مارکتینگ و دیزاین.