گوگل پادکست ها را می‌شنود!

چطور باید پادکست‌‌ها را سئو کرد؟ چرا پادکست سئو شده به سئو سایت کمک می‌کند (چرا محتواهای صوتی در سئو سایت مهم‌‌اند)؟ آیا گوگل پادکست‌ها را در نتایج جستجو نشان می‌دهد؟

چند سال پیش و با محبوبیت فزاینده‌ی پادکست‌ها، کارشناسان سئو حدس می‌زدنند که روزی برسد که گوگل پادکست‌ها را نیز ایندکس کند و در نتایج جستجو به کاربران نشان دهد. به همین دلیل، توصیه می‌شد که در برنامه‌ی تولید محتوا برای سئو سایت حتما تولید محتوای صوتی (پادکست) هم گنجانده شود. در آن زمان، ثبت پادکست در گوگل پادکست بهترین راهکار برای هرچه بیشتر دیده شدن پادکست‌ها بود.

اما امروز اوضاع بسیار تغییر کرده است. دیگر گوگل پادکست کافی نیست، بی‌رقیب هم نیست. پادکست کاربردهای فراوانی پیدا کرده و تبدیل شده است به محتوایی مستقل و ارزشمند. کسب‌وکار بعضی‌ها تولید و عرضه‌ی پادکست است. پلتفرم‌های مختلفی فقط و فقط برای انتشار پادکست در سراسر جهان به وجود آمدند. از همه مهم‌تر، نگاه کاربران به پادکست نیز عوض شده است.

با توجه به آن تغییرات، کارشناس سئو چه رویکردی باید به پادکست و تولید محتوای صوتی داشته باشد؟ پاسخ را به همراه پاسخ سوالاتی که در آغاز طرح شد، در این محتوا خواهید خواند.

چرا برای سئو سایت در سال ۲۰۲۲ به محتوای صوتی نیاز است؟

قبل از اینکه راهکارهای سئو پادکست در سال ۲۰۲۲ را فهرست کنم، باید درباره‌ی اهمیت پادکست در سئو سایت کمی توضیح بدهم. اول از همه باید بدانیم که گوگل در سال ۲۰۱۹ اعلام کرده است که در نتایج جستجو، پادکست‌ها را در کنار سایر محتواهای متنی و تصویری به کاربران نشان می‌‌دهد. یعنی اگر در گوگل سرچ کنید «podcasts about history»، نتایج زیر را می‌بینید.

اهمیت محتوا صوتی در سئو سایت

البته، گوگل تغییر مهم دیگری را هم وعده داده است: تا چند وقت دیگر حتی نیاز نیست کلمه‌ی پادکست را همراه با موضوعی که می‌خواهید درباره‌ی آن بدانید در نوار جستجوی گوگل وارد کنید. در آینده‌ی نزدیک، محتواهای صوتی مرتبط با موضوع سرچ نیز (در کنار عکس‌ها، ویدئوها و متن‌ها) به کاربر نمایش داده می‌شود.

اما چرا گوگل تصمیم گرفته است با محتوای صوتی رفتاری مانند محتوای متنی داشته باشد؟ به آمارهای زیر نگاهی بیندازید تا دلیل این تصمیم گوگل را دریابید.

  • در حال حاضر (۲۰۲۲) در جهان تقریبا ۴۲۴ میلیون نفر شنونده‌ی پادکست هستند. پیش‌بینی شده است که تا سال ۲۰۲۴ تعداد شنوندگان به ۵۰۰ میلیون نفر برسد.
  • تعداد پادکست‌های تولید شده رقمی نزدیک به ۲.۵ میلیون است.
  • بیشتر شنوندگان برای کسب اطلاعات و یاد گرفتن موضوعات جدید به پادکست گوش می‌دهند.

پس، تولید پادکست دیگر فقط یک مزیت رقابتی برای سایت و کسب‌وکار نیست. چون تعداد قابل‌توجهی از کاربران اطلاعاتی را که به دنبالش هستند و پاسخ سوالاتشان را از پادکست‌ها می‌گیرند. تولید پادکست مثل تولید محتوای متنی، یک باید و ضرورت، برای سئو سایت است.

البته آمار بالا فقط برای کارشناسان سئو مهم نیست. تیم دیجیتال مارکتینگ کسب‌وکارها نیز باید به آمارها درباره‌ی رشد محبوبیت پادکست و تبدیل شدن آن به محتوایی پرطرفدار توجه کنند. سئو سایت با دیجیتال مارکتینگ، سوشال مدیا مارکتینگ و کانتنت مارکتینگ ارتباط تنگاتنگی دارد. در بازار پر از رقابت امروز، هیچ سایتی با شیوه‌های معمول (مثل لینک‌ سازی خارجی) بهینه نخواهد شد. پس، لازم است کارشناسان سئو تولید و توزیع انواع محتوا را در استراتژی سئو سایت بگنجانند.

اگر می‌خواهید بیشتر با ارتباط سئو سایت و کانتنت مارکتینگ آشنا شوید، مقاله‌ی «کسب‌وکار با سئو سایت و کانتنت مارکتینگ پرواز می‌کند» را بخوانید.

چطور باید از پادکست ها برای سئو سایت استفاده کرد؟

پادکست‌ها یا محتوای اصلی یک سایت هستند یا یکی از محتواهایی که در سایت قرار داده شده است. سایت‌هایی که کار اصلی‌شان تولید پادکست است برای اینکه پادکست‌هایشان در نتایج جستجو نمایش داده شود، محتوای متنی سئو شده برای پادکست‌ها تولید می‌کنند. برای مثال، اگر در گوگل «ارنست شکلتون» را سرچ کنید، به نتایج زیر می‌رسید. اگر روی لینک چنل بی کلیلک کنید، صفحه‌ای از بلاگ سایت چنل بی برای شما باز می‌شود که درباره‌ی ارنست شکلتون نوشته شده است. از آن صفحه‌ی بلاگ به صفحه‌ی پادکست‌های سریالی چنل بی درباره‌ی ارنست شکلتون لینک داده شده است.

نمونه برای اینکه چطور از پادکست ها در سئو سایت استفاده کنیم

نمونه برای اینکه چطور باید از محتوای صوتی برای سئو سایت استفاده کرد

سایت‌های دیگر معمولا بعضی از محتواهای متنی را به پادکست تبدیل می‌کنند و قسمتی از سایت را به آن اختصاص می‌دهند. برای مثال، در سایت وینش (که وبسایتی برای معرفی و نقد کتاب است) بخشی به نام وینش آوا وجود دارد.

اسکرین شات از وینش آوا

خب کارشناس سئو چه باید بکند؟ کدام راه را باید برود؟ آیا کارشناس سئو وبسایت فروشگاهی هم باید به فکر تولید محتوای صوتی باشد؟ کارشناس سئو هر سایتی در سال ۲۰۲۲ با در نظر گرفتن نکات زیر قادر خواهد بود بیشترین بهره را از پادکست‌ها برای سئو سایت ببرد:

۱. برای موضوعات متنوع، به‌روز و مرتبط با حوزه‌ی فعالیت سایت پادکست تولید کنید

فرقی نمی‌کند سایت در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کند. لازم است برای موضوعات متنوع که مربوط به حوزه‌ی کاری وبسایت می‌شود، پادکست تولید کرد. حتی اگر شما کارشناس سئو یک سایت معاملات ملکی هستید، باید تولید پادکست در موضوعات مرتبط با معاملات املاک را در برنامه‌ی تولید محتوای سایت قرار دهید.

البته، تعداد پادکست‌های تولید شده و موضوعاتی را که در هر پادکست به آن پرداخته می‌شود، تیم دیجیتال مارکتینگ و کارشناس سئو با توجه به

  • نیاز و علاقه‌ی مخاطبان (مشتریان) سایت (کسب‌وکار)،
  • موضوعات روز و ترند در حوزه‌ی فعالیت کسب‌وکار، و
  • منابعی (انسانی و مالی) که برای تولید پادکست در اختیار دارند تعیین می‌کنند. (پادکست‌ها نیز مانند محتواهای متنی و تصویری باید با کیفیت باشند.)

تولید پادکست‌ها برای سایت تجربه کاربر را ارتقا و به گوگل نشان می‌دهد که نیاز و سلیقه‌ی همه‌ی مخاطبان سایت در تولید محتوا در نظر گرفته شده است. علاوه بر آن، پادکست‌ها زمینه و فرصتی عالی برای راه انداختن بحث میان کاربران و دعوت از آن‌ها برای نوشتن کامنت یا دیدگاه در سایت است. تعامل زیاد کاربران با سایت نشانه‌ی خوبی برای گوگل و دیگر موتورهای جستجوست. پس، کارشناس سئو و تولید محتوا نباید به سادگی از کنار انتخاب موضوع برای پادکست‌ها بگذرند.

درباره‌ی جای قرار گرفتن پادکست‌ها در سایت نیز باید به عوامل مختلفی (از جمله طراحی سایت و تجربه کاربر) توجه کرد و در هر مورد جداگانه تصمیم گرفت. برای سایت‌هایی مثل چنل بی یا بی پلاس، تجربه کاربر در اولویت قرار دارد و تعیین می‌کند که پادکست‌ها با چه شکل و ترتیبی در سایت قرار بگیرند. مهم‌ترین چیز این است که کاربران پادکست‌ها را به راحتی پیدا کنند (ببینند) و با کمک دکمه‌های اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را در سوشال مدیا منتشر کنند.

چند ایده برای موضوع پادکست

  • فهرستی از موضوعات پایه‌ای و مهم که به حوزه‌ی فعالیت سایت مرتبط است تهیه کنید. مثل محتوای متنی همیشه‌سبز (Evergreen content) می‌شود محتوای صوتی همیشه‌سبز و ماندنی تولید کرد. برای یافتن موضوعات پایه‌ای از کتاب‌ها،‌ سایت‌ها، مجلات و متخصصان مرجع در حوزه‌‌ی فعالیت سایت کمک بگیرید.
  • موضوعات ترند و داغ را از سوشال مدیا و نظرات کاربران در شبکه‌های اجتماعی پیدا کنید. چه موضوعاتی برای کاربران شما جالب‌ است؟ کاربران (مخاطبان) شما درباره‌ی چه چیزهایی حرف می‌زنند و نظر می‌دهند؟ حتما ترندهای توییتر را زیر نظر داشته باشید. ابزار Google Trends نیز بسیار در این مورد کمک‌کننده و مفید است.
  • خلاق باشید و به دنبال موضوعات جدید و جذاب بگردید. مصاحبه با آدم‌های مشهور و تاثیرگذار در حوزه‌ی کاری سایت توصیه می‌شود ولی ایده‌ای است که رقبای شما هم حتما از آن استفاده می‌کنند. این را هم فراموش کنید که همه‌ی محتواهای متنی یا فقط بعضی از محتواهای بلاگ سایت را پادکست کنید. چون تبدیل کردن محتواهای متنی به صوتی دم دستی‌ترین کار است.

۲. پادکست‌ های تولید شده را در تمامی پلتفرم‌های ممکن ثبت کنید

شما پادکست را فقط برای سایت تولید نمی‌کنید. پادکست باید در سراسر فضای نت و تمام پلتفرم‌های (هاست) در دسترس کاربران منتشر شود. تولید پادکست بدون توزیع آن فایده‌‌ی چندانی ندارد. شنوندگان پادکست معمولا از چندین پلتفرم (ایرانی و جهانی) استفاده می‌کنند. من و شما هم احتمالا هم Apple podcasts داریم و هم Castbox و هم شنوتو. مثلا پادکست جافکری در پلتفرم‌های جهانی Apple podcasts، Castbox، SoundCloud و پلتفرم‌ ایرانی تهران پادکست منتشر می‌شود.

همه‌ی پلتفرم‌ها رایگان از پادکست‌ها میزبانی نمی‌کنند. همه‌ی پلتفرم‌ها هم در ایران به راحتی در دسترس نیستند (مثل یوتیوب پادکست). انتشار پادکست‌ در پلتفرم‌های مختلف از بهترین و مطمئن‌ترین راه‌ها برای ساختن بک لینک‌های ارزشمند برای سایت است. البته، همه‌ی پلتفرم‌ها اجازه نمی‌دهند تا در توضیحات پادکست به سایت لینک داده شود.

تصمیم‌گیری درباره‌ی سرویس‌های هاستینگ پادکست باید با مشورت و نظر تیم دیجیتال مارکتینگ (کارشناسان سوشال مدیا مارکتینگ و کانتنت مارکتینگ) و کارشناس سئو باشد. چون علاوه بر مزایای انتشار پادکست برای سئو، پادکست معمولا با نام برند (مثلا دیجی کالا پادکست) ثبت و منتشر می‌شود و آگاهی از برند را بیشتر می‌کند و در نتیجه برای مارکتینگ کسب‌وکار هم مفید و کمک‌کننده است.

در مقاله‌ی «آموزش جامع ساخت بک‌لینک‌های ارزشمند و رایگان برای سئو سایت [۲۰۲۲]» با شیوه‌های مختلف برای ساختن بک لینک، ‌از جمله استفاده از پادکست‌، آشنا می‌شوید.

۳. پادکست‌ ها را در هر پلتفرم برای آن پلتفرم بهینه کنید

برای سئو کردن هر پادکست، چه در سایت و چه در پلتفرم‌ها، باید به نکاتی توجه کرد:

  • در هر پلتفرم محتوای صوتی را با توجه به امکانات آن پلتفرم بهینه کنید. اگر پادکست‌ها را در سایت منتشر می‌کنید، این امکان را دارید که خلاصه‌ای نسبتا طولانی برای آن بنویسید و کلمات کلیدی یا نام برند را در آن استفاد کنید یا به محتواهای مرتبط بلاگ سایت لینک دهید.
  • در هر پلتفرم حتما باید خود پادکست را خیلی مختصر و مفید معرفی کنید. برای هر اپیزود هم باید شرح مختصر و مفیدی بنویسید. تک تک کلمات را هدفمند انتخاب کنید. Apple podcast به شما امکان می‌دهد که در شرح هر اپیزود هشتگ‌ها (کلمات کلیدی) و لینک‌ها را هم بگنجانید.

apple podcast

  • هر پادکست در پلتفرم یک کاور دارد و هر اپیزود هم کاور (عکس) مخصوص به خودش را. در طراحی آن‌ها بسیار دقت کنید. بهتر است کاور پادکست لوگوی کسب‌‌وکار باشد یا لوگویی که مخصوص محتوای صوتی کسب‌وکار طراحی شده است. کاور اپیزودها نیز باید با هم هماهنگ طراحی شوند. جذابیت بصری و هماهنگی طرح‌ها و کاورها با لوگو و رنگ برند بیشتر برای مارکتینگ و تثبیت برند در ذهن مخاطب مهم است.

نکاتی برای تولید پادکست در سال ۲۰۲۲، نمونه دیزاین کاور پادکست

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

۱. تولید محتوای صوتی درست مانند محتوای متنی و تصویری برای سئو سایت به ضرورت تبدیل شده است.

۲. اساسا پادکست‌ها در دیجیتال مارکتینگ مهم‌اند. چون از یک طرف با بالا بردن ترافیک سایت، بک لینک‌ها و ارتقای تجربه کاربر بر سئو سایت تاثیر مثبت می‌گذارند و از طرف دیگر به راحتی در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند و تعامل کاربر با کسب‌‌وکار را افزایش می‌دهند.

۳. خلاقیت در تولید انواع محتوا، از جمله محتوای صوتی، حرف اول را می‌زند. کارشناسان سئو و تولید محتوا باید خود را برای رقابت سنگین برای تولید محتوای صوتی آماده کنند.

۴. کارشناس سئو سایت باید این نکته را در خاطر داشته باشد که تولید و توزیع پادکست بدون کمک گرفتن از کانتنت مارکتینگ و سوشال مدیا مارکتینگ موفق نیست.

۵. در سئو همه چیز در نهایت به محتوا مربوط می‌شود. به همین دلیل است که مهم‌ترین سرفصل در آموزش سئو تولید محتواست.

The post گوگل پادکست ها را می‌شنود! appeared first on آمانج آکادمی مرکز آموزش های برنامه نویسی ، دیجیتال مارکتینگ و دیزاین.

دیدگاهتان را بنویسید