۳تا از بهترین ابزارهای آنالیز رقبا در سئو (۲۰۲۳)

سئو یعنی آمار و ارقام، یعنی ابزار و اطلاعات. آمار و ارقام سئو با ورود کاربران به سایت ایجاد و با ابزار قابل مشاهده می‌شود. خیلی از مشکلات سئو با نگاه به آمار و اطلاعات خود سایت حل می‌شود ولی یکی از مراحل تاثیرگذار در سئو خصوصا وقتی موضوع کسب‌وکار رقابتی باشد، تحلیل وضعیت وبسایت رقبا است. در این مطلب ۳تا از بهترین ابزارهای آنالیز رقبا در سئو (۲۰۲۳) را معرفی می‌کنیم.

ازجمله اطلاعاتی که می‌شود از ابزارهای تحلیل رقبا در سئو به دست آورد این است که رقیب برای افزایش رتبه چقدر بک‌لینک‌های معتبر و ارزشمند گرفته یا حجم محتوای تولید شده برای فلان سوژه در بلاگ رقیب چقدر بوده است. این اطلاعات و داده‌ها به کارشناسان سئو کمک می‌کنند تا در سئو سایت آگاهانه تصمیم‌گیری و عمل کنند و رقبا را پشت سر بگذارند.

بهترین ابزارها برای بررسی و تحلیل سئو وبسایت‌های رقیب در سال ۲۰۲۳

استراتژی سئو سایت تا حد بسیار زیادی متاثر از فعالیت‌هایی است که وبسایت‌های رقیب برای بهینه‌سازی انجام می‌دهند. هدف اصلی کارشناس سئو هر وبسایتی این است که آن را در کلمات کلیدی و مهم برای کسب‌وکار (صاحب وبسایت) به خط اول نتایج گوگل برساند. هر چه کلمات کلیدی سخت‌تر باشد (یعنی رقابتی‌تر باشد)، سئو سایت سخت‌تر است. چون باید وبسایت‌های رقیب بیشتری را پشت سر گذاشت تا به صفحه‌ی اول و خط اول رسید.

ابزارهای تحلیل در سئو معمولا هم برای بررسی وضعیت وبسایت کسب‌وکار و هم وبسایت‌های رقیب استفاده می‌شود. بعضی ابزارها مانند Semrush بسیار معروف و کاربردی هستند و بیشتر کارشناسان سئو سایت از آن‌ها استفاده می‌کنند. البته، ابزارهای معروف قابلیت‌ها و امکانات زیادی دارند. بعضی از امکانات ابزارها ناشناخته‌ترند. به همین دلیل، در ادامه، مهم‌ترین و کاربردی‌ترین امکانات و ابزارها که اتفاقا کمتر شناخته‌شده‌‌اند، معرفی می‌‌شود.

سئو در حال تغییر است. در سال ۲۰۲۳ نیز سئو تغییرات زیادی می‌کند که کارشناسان سئو باید خود را برای آن آماده کنند. «سئو ۲۰۲۳، متفاوت‌تر از همیشه» را بخوانید تا بدانید باید خود را برای چه چیزهایی در سئو آماده کنید.

۱. Semrush’s SERP Analysis Tool

semrush مجموعه‌ای متنوع از ابزارهای سئو را ارئه می‌دهد. ابزار آنالیز رقبای سمراش امکانات زیادی دارد که هر کدام مجموعه اطلاعات مختلفی را درباره‌ی وبسایت‌های رقیب در اختیار کارشناس می‌گذارد. اگر از امکان Keyword Overview استفاده شود، گزارش جامع و کاملی از سختی کلمه کلیدی و همچنین ۱۰۰ لینک‌ (URLs) اول که در صفحه نتایج جستجو گوگل یا همان SERP برای آن کلمه وجود دارد، نمایش داده می‌شود. لینک‌ها در دسته‌‌های ۱۰تایی تقسیم‌بندی شدند.

با کلیک روی هر دسته چند داده ازجمله Semrush Authority Score محاسبه‌ و نوشته شده است. این معیار عددی بین ۱ تا ۱۰۰ است. و با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلفی مانند تعداد و اعتبار بک‌لینک‌ها، ترافیک و referring domains (دامنه‌هایی که به آن وبسایت لینک داده‌‌اند) به دست آمده است. این عدد نشان‌دهنده‌ی کیفیت کلی وبسایت و وضعیت بهینه‌سازی آن است.

Authority Score برای کارشناس سئو هر سایتی بسیار بسیار مهم و کمک‌کننده است. چون او را از بررسی کردن مجموعه‌ای از اطلاعات و داده‌‌های جزئی بی‌نیاز می‌کند و به او تصویری کلی از کیفیت و اعتبار هر یک از وبسایت‌های رقیب می‌دهد. عکس زیر نمونه‌ای از این گزارش و تحلیل است که از سایت Semrush برداشته شده است.

ابزار آنالیز رقبای سمراش

مزیت بسیار مهم دیگر ابزار سمراش این است که استفاده از آن بسیار راحت است. چون روی هر بخش از گزارش و روی هر عدد که نشانگر را نگه دارید یک تولتیپ (متن راهنما) باز می‌شود و خیلی دقیق و شفاف به شما می‌گوید که این بخش یا عدد چه اطلاعاتی را نشان می‌دهد.

۲. Serpstat

یکی از ابزارهای کمتر شناخته شده در وب فارسی Serpstat است. Serpstat پلتفرم کامل و بسیار حرفه‌ای برای تحلیل و بررسی وبسایت و تمام رقبایش است. از مزیت‌های مهم این ابزار کامل و جامع بودن گزارش‌های آن و همچنین بصری‌سازی بسیار جذاب اطلاعات و داده‌هاست.

همان‌ طور که در تصویر زیر می‌بیند گزارش‌هایی که این ابزار ارائه می‌دهد بسیار عمیق‌تر و دقیق‌تر است و برای تیم بازاریابی و فروش هم بسیار مفید و کاربردی. علاوه بر بررسی کلمات کلیدی در سرپ، بک‌لینک‌ها و اعتبار آن‌ها، موفق بودن یا نبودن بازاریابی کلیکی (PPC) رقبا را نیز می‌شود با این ابزار سنجید. یعنی بخش PPC در تحلیل رقبا به شما نشان می‌دهد که رقبایتان کجا و با کدام کلمات کلیدی تبلیغ می‌کنند و از آن تبلیغات چه قدر ترافیک نصیبشان می‌شود.

بهترین ابزارهای آنالیز رقبا در سال ۲۰۲۳/ serpstat

با نگاهی به گزارشی که این ابزار درباره‌ی کلمات کلیدی به شما می‌دهد، به راحتی می‌توانید کلماتی را پیدا کنید که رقبای شما روی آن‌ها کار نکردند و تبلیغات هم نرفتند. یعنی این ابزار کار ابزارهایی که keyword Gap را پیدا می‌کنند هم انجام می‌دهد.

serpstat

۳. SpyFu

این ابزار در مقایسه با قبلی، ساده‌‌تر است و البته قوی‌تر در بخش تحلیل بک‌لینک‌ها. اگر از SpyFu استفاده کنید دیگر نیازی به بررسی جداگانه سایت‌ها برای بک‌لینک گرفتن ندارید. این ابزار با بررسی کلمات کلیدی مشخص شده، بهترین و معتبرترین دامنه‌ها را برای بک‌لینک گرفتن به شما معرفی می‌کند.

SpyFu در ارائه آمار و آنالیزها، اطلاعات مربوط به وبسایت را از داده‌های مربوط به تحلیل رقبا جدا کرده است. ابزار تحقیقات سرپ این پلفترم که رایگان است، اطلاعات بسیار خاص و منحصربه‌فردی را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای مثال، به شما اطلاع می‌‌دهد که وبسایت‌های رقیب چند رتبه صعود یا نزول داشته‌اند. همچنین به شما می‌گوید که Ranking Difficulty در این کلمه کلیدی چه قدر است. یعنی رقبای شما چه قدر قدرتمند‌تر از شما هستند و رسیدن به آن‌ها چه قدر کار سختی است. برای نشان دادن این سختی به شما اطلاع می‌دهد که باید با چند وبسایت و لینک معتبر از وبسایت‌های دولتی و آموزشی با پسوندها‌ی gov & .edu. رقابت کنید.

تصویر زیر این امکان ویژه و جالب این ابزار را به خوبی نشان می‌‌دهد.

spyfu

امکان ویژه‌ی دیگر این ابزار تحلیل رقبا Backlink Kombat نام دارد که باید جداگانه بررسی شود.

SpyFu Backlink Kombat چیست؟

این بخش از ابزار تحلیل رقبای SpyFu آن طور که از اسمش پیداست اختصاصا برای آنالیز بک‌لینک‌های رقبا استفاده می‌شود. کار با این ابزار در کل و این بخش بسیار راحت و انعطاف‌پذیر است. کافی است دو وبسایت (دامنه) رقیبتان را در این بخش از ابزار وارد کنید تا دامنه‌هایی را که به آن‌ها بک‌لینک داده است پیدا کند. بعد از آن بخواهید تا دامنه‌هایی را که به وبسایت شما و آن‌ها لینک داده حذف کند. با این ترتیب، شما وبسایت‌هایی را پیدا می‌کنید که به رقبای شما بک‌لینک دادند ولی شما از آن‌ها بک‌لینک نگرفتید.

کارشناس سئو دستش باز است تا از این امکان خلاقانه اطلاعات بگیرد. چون هم می‌تواند برای آنالیز بک‌لینک‌ها از فیلتر کلمات کلیدی استفاده کند و هم فیلتر دامنه‌ با پسوندهای خاص (مثل gov. یا ir.). مثلا، اگر کارشناس سئو می‌خواهد بداند چند وبسایت در ایران به رقبایش لینک دادند می‌تواند از فیلتر دامنه ir. استفاده کند.

از این امکان حتی برای بررسی رقبای غیرمستقیم کسب‌وکار نیز می‌شود بهره برد. مثلا، اگر کلمه کلیدی کسب‌‌وکار گل است. کارشناس می‌تواند به ابزار دامنه دو وبسایتی را که در زمینه‌ی هدیه یا کادو فعالیت می‌کنند، بدهد. و دامنه‌هایی را پیدا کند که به این دو بک‌لینک دادند. آن دامنه‌‌ها ممکن است فرصتی باشند برای بک‌لینک گرفتن با کلمات گل و هدیه.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

۱. حالا و بعد از بررسی مختصر و مفید این ۳ ابزار، کدام بهترین است و کارشناس سئو کدام را باید انتخاب کند؟ پاسخ این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد. کارشناس سئو هر وبسایتی با توجه به سختی کلمات کلیدی و همچنین بودجه‌ی کسب‌وکار برای بهینه‌سازی سایت باید در این باره تصمیم‌گیری کند.

۲. استفاده‌ی کامل از تمام امکانات ابزارهای تحلیل رقبا رایگان نیست. بعضی از آن‌ها امکانات رایگانی را ارائه می‌دهند. کارشناس سئو باید وبسایت و امکانات رایگان و پولی هر ۳ ابزار را بررسی و مناسب‌ترین گزینه را برای پروژه‌ای که در دست دارد، پیدا کند.

۳. تجزیه و تحلیل بک‌لینک‌ها از مهم‌ترین معیارها برای مقایسه وبسایت خود با رقبا است. هدف نهایی این است که کارشناس سئو فرصت‌ها و ایده‌های جدیدی برای لینک‌سازی خارجی پیدا کند که رقبا هم سراغ آن‌ها نرفتند.

۴. بدون آنالیز رقبا نمی‌شود برای سئو هیچ وبسایتی برنامه‌ریزی کرد و در سئو سایت موفق شد. به همین دلیل است که ابزارها و تحلیل در سئو به عنوان دو سرفصل اصلی در آموزش سئو سایت گنجانده شده است.

The post ۳تا از بهترین ابزارهای آنالیز رقبا در سئو (۲۰۲۳) appeared first on آمانج آکادمی مرکز آموزش های برنامه نویسی ، دیجیتال مارکتینگ و دیزاین.

دیدگاهتان را بنویسید