عرصه فناوری دیجیتال همیشه تحت تسلط غولهایی مانند گوگل و مایکروسافت، بوده است؛ به ویژه زمانی که صحبت از هوش مصنوعی به میان میآید.
هوش مصنوعی Microsoft Bing به شما این فرصت را میدهد که از آن سؤال بپرسید و پاسخهایی حاوی بهروزترین اطلاعات موجود را دریافت کنید. Bing نیز مانند ChatGPT قادر است با کاربران خود مکالمه برقرار کند.
جالب است بدانید هنگام استفاده از این موتور جستوجو، دو نوع پاسخ به کاربر ارائه میشود: نتایج ارگانیک و پاسخ هوش مصنوعی. نتایج ارگانیک به همان نتایج جستوجوی سنتی در صفحه وب گفته میشود. از طرفی پاسخ هوش مصنوعی نیز همان چیزی است که در این مقاله یه آن پرداختهایم. هوش مصنوعی به کار رفته در موتور جستوجوی بینگ، رقیب مستقیم هوش مصنوعی گوگل، Bard AI، خواهد بود.
در ادامه به طور مفصل به تشریح هوش مصنوعی Bing خواهیم پرداخت.
Microsoft Bing Artificial Intelligence چیست؟
هوش مصنوعی مایکروسافت بینگ (Microsoft Bing Artificial Intelligence) مجموعهای از فناوریها و الگوریتمهایی است که در موتور جستوجوی بینگ، ادغام شدهاند تا نتایج هوشمندانهتر و مرتبطتری را در اختیار کاربران قرار دهند.
این هوش مصنوعی از یادگیری ماشینی، پردازش زبان طبیعی و سایر تکنولوژیهای هوش مصنوعی برای درک پرسشهای کاربر و ارائه نتایج جستوجوی دقیقتر و شخصیسازیشدهتر استفاده میکند.
هوش مصنوعی Bing همچنین ویژگیهایی مانند جستوجوی تصویر را نیز فراهم کرده است. علاوه بر این، هوش مصنوعی Bing برای بهبود سایر سرویسهای مایکروسافت مانند کورتانا (دستیار مجازی مایکروسافت ) و برنامههای مایکروسافت آفیس استفاده میشود تا تجربیات رضایتبخشتری را ارائه دهد.
به طور کلی، هوش مصنوعی مایکروسافت بینگ قصد دارد با استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته هوش مصنوعی، جستوجویی بصریتر، کارآمدتر و متناسب با قصد و نیاز کاربران را فراهم کند.
کاربردهای Microsoft Bing Artificial Intelligence
هوش مصنوعی مایکروسافت بینگ از طیف وسیعی از فناوریها و تکنولوژیها برای ارائه تجربه هوشمند استفاده میکند. در ادامه به برخی از جنبههای کلیدی نحوه عملکرد Bing AI پرداختهایم:
۱. پردازش زبان طبیعی (NLP)
هوش مصنوعی Bing تکنولوژی NLP را برای درک و تفسیر دقیقتر پرسشهای کاربر به کار میگیرد. در واقع این هوش مصنوعی ساختار، زمینه و معنای پشت کلمات را برای ارائه نتایج جستوجوی مرتبط، تجزیه و تحلیل میکند.
۲. یادگیری ماشینی (Machine Learning)
هوش مصنوعی بینگ از الگوریتمهای یادگیری ماشین برای بهبود مستمر قابلیتهای جستوجوی خود استفاده میکند. این هوش مصنوعی از تعاملات، بازخوردها و دادههای کاربر یاد میگیرد تا ارتباط با کاربر را بهبود بخشد و رضایت او را جلب کند.
۳. یادگیری عمیق (Deep Learning)
مدلهای یادگیری عمیق برای تجزیهوتحلیل و درک محتوای صفحات وب، تصاویر و ویدئوها استفاده میشود. این ویژگی به Bing اجازه میدهد تا اطلاعات مرتبط را استخراج کند، نتایج جستوجوی بصری را ارائه دهد و در نهایت یک محتوای غنی تولید کند.
۴. شخصیسازی
هوش مصنوعی Bing اولویتهای کاربر، تاریخچه جستوجو و موقعیت مکانی را در نظر میگیرد تا محتوای شخصیشده به کاربر ارائه دهد.
۵. تجزیهوتحلیل تصویر و ویدئو
هوش مصنوعی Bing از فناوریهای Computer vision (بینایی کامپیوتر یا بینایی ماشین) برای تجزیهوتحلیل و درک محتوای تصاویر و فیلمها استفاده میکند. این مزیت، ویژگیهایی مانند جستوجوی عکس، تشخیص اشیا و خلاصهسازی ویدئو را فعال خواهد کرد.
۶. سازگاری با تمام محصولات و خدمات مایکروسافت
به طور کلی، هوش مصنوعی بینگ با مجموعه محصولات و خدمات مایکروسافت به روشهای مختلفی یکپارچه شده است. برای مثال، قابلیتهای ترجمه زبان را در Microsoft Office فراهم میکند. از طرفی به کاربران این امکان را میدهد که متن را مستقیماً در Word، Excel و PowerPoint ترجمه کنند.
هوش مصنوعی بینگ همچنین با دستیار دیجیتال مایکروسافت، کورتانا، ادغام شده است تا از پاسخها و توصیههای هوشمند بینگ برای ارائه کمکهای شخصی به کاربران استفاده میکند. علاوه بر این، هوش مصنوعی Bing در مجموعه برنامههای تجاری Dynamics 365 مایکروسافت برای ارائه توصیهها و بینشهای هوشمندانه به کاربران استفاده میشود.
در نهایت، این هوش مصنوعی با پلتفرم تبلیغاتی مایکروسافت، Microsoft Advertising، یکپارچه شده است. با این کار قابلیتهای هدفگذاری و بهینهسازی تبلیغات هوشمند را ارائه خواهد داد. این مزیت به تبلیغدهندگان اجازه میدهد تا به طور مؤثرتر و کارآمدتر به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنند.
محدودیتهای هوش مصنوعی بینگ
در حالی که هوش مصنوعی مزیتهای قابل توجهی را برای Bing به ارمغان آورده است، همچنان محدودیتهایی برای استفاده از آن وجود دارد. برخی از محدودیتهای استفاده از هوش مصنوعی بینگ عبارتاند از:
۱. وابستگی به دادهها
سیستمهای هوش مصنوعی برای آموزش و بهبود الگوریتمهای خود به مقادیر زیادی داده نیاز دارند. بنابراین اگر دادهها کم یا مغرضانه و ناقص باشند، ممکن است بر دقت و صحت پاسخهای هوش مصنوعی بینگ تأثیر بگذارد.
۲. زبان و موانع فرهنگی
قابلیتهای هوش مصنوعی بینگ ممکن است در درک و پردازش زبانهای مختلف و تفاوتهای فرهنگی با محدودیتهایی مواجه شود. زیرا احتمال دارد زبان مورد استفاده، لهجهها، اصطلاحات عامیانه یا ارجاعات فرهنگی توسط سیستم هوش مصنوعی به خوبی درک نشود.
۳. درک متنی
سیستمهای هوش مصنوعی، از جمله بینگ، با درک دقیق زمینه پرسش یا هدف جستوجوی کاربر مشکل دارند. این مورد ممکن است منجر به ارائه نتایج جستوجوی نامربوط یا نادرست شود. در حالی که Bing در درک هدف کاربر پیشرفت کرده است، هنوز مواردی وجود دارد که ممکن است به طور کامل زمینه را درک نکند.
۴. تعصب و اخلاق
سیستمهای هوش مصنوعی میتوانند سوگیریهایی (سوگیری الگوریتمها) در پاسخهای خود داشته باشند که به دادههایی که با آنها آموزش دیدهاند مربوط میشود. بینگ قصد دارد تعصبات را کاهش دهد و به استانداردهای اخلاقی پایبند باشد. اما ممکن است همچنان محدودیتهایی در شناخت و رسیدگی به تمامی اشکال سوگیری داشته باشد. کاربران باید از این محدودیت آگاه باشند و نتایج جستوجو را به طور انتقادی ارزیابی کنند.
۵. نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی
سیستمهای هوش مصنوعی اغلب برای بهبود عملکرد خود به دادههای کاربر متکی هستند. بینگ حریم خصوصی را جدی میگیرد و اقداماتی را برای محافظت از دادههای کاربر اجرا میکند. همچنان نگرانیهایی در مورد جمعآوری، ذخیرهسازی و استفاده از اطلاعات شخصی وجود دارد. کاربران باید در هنگام استفاده از این نوع سرویسها و دادههایی که به اشتراک میگذارند، محتاط باشند.
آیا میتوان از هوش مصنوعی Bing به صورت رایگان استفاده کرد؟
Bing کاملا رایگان است و بهترین راه برای پیش نمایش رایگان مدل زبانی پیشرفتهی GPT-4 به حساب میآید. اما این چت بات در هر تعامل به ۳۰۰ سؤال و با طول مکالمه ۲۰۰۰ کاراکتر در هر پاسخ محدود شده است.
نکته دیگر این است که شما فقط میتوانید از هوش مصنوعی Bing در داخل مرورگر Microsoft Edge استفاده کنید. از طرفی برای دسترسی به آن نیز باید یک حساب کاربری مایکروسافت داشته باشید.
جمعبندی
هوش مصنوعی Bing عمیقاً با مجموعه محصولات و خدمات مایکروسافت ادغام شده است. این ادغام امکان تجربه یکپارچه را در پلتفرمهای مختلف مایکروسافت مانند ویندوز، آفیس و مرورگر Edge فراهم میکند. این مزیت برای کاربرانی که به شدت به محصولات مایکروسافت متکی هستند بسیار کاربردی است. همچنین، هوش مصنوعی مایکروسافت بینگ به طور مداوم در حال تکامل و بهروزرسانی در جهت بهبود قابلیتهای خود است.
ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که Bing AI، Google Bard و ChatGPT همگی پلتفرمهای قدرتمند هوش مصنوعیاند که هر کدام مجموعهای از مزایای خاص خود را دارند. وجه اشتراک هر سه این است که زبان برنامهنویسی پایتون نقش مهمی در توسعه و استفاده از آنها ایفا میکند. بنابراین اگر به حوزهی هوش مصنوعی علاقه دارید، آموزش زبان برنامهنویسی پایتون و ماشین لرنینگ را در اولویت قرار دهید.
منابع این نوشته:
zdnet
searchengineland
windowscentral
The post نگاهی دقیقتر به هوش مصنوعی مایکروسافت بینگ appeared first on آمانج آکادمی مرکز آموزش های برنامه نویسی ، دیجیتال مارکتینگ و دیزاین.