لوگو متحرک (Animated Logo) و اهمیت آن برای کسب‌وکارها

موشن دیزاین یکی از ترندهای پیشرو امسال نامیده شده است. عناصر متحرک با ارائه راه‌حل‌های نوآورانه و جدید به بخش اصلی طراحی قدرتمند و جذاب تبدیل شده‌اند.

لوگوی متحرک (Animated Logo) دارایی محبوب بازاریابی و هویت برند است. موشن دیزاینرها، لوگوهای ثابت (static logos) را به چیزی جدید و منحصر‌به‌فرد تبدیل می‌کنند. امروزه بسیاری از برندها به اشتراک‌گذاری نسخه متحرک لوگوها روی آورده‌اند. اما چرا شرکت‌ها روی لوگوی متحرک سرمایه‌گذاری می‌کنند؟ بیایید دریابیم که یک لوگوی متحرک چه سودی می‌تواند برای یک برند به همراه داشته باشد و در کجا می‌توان از آن استفاده کرد.

لوگوی متحرک (Animated Logo) چیست؟

لوگو قلب هویت یک برند است. شخصیت یک شرکت یا یک محصول را نشان می‌دهد. از طرفی پایه و اساس استراتژی بازاریابی، ایجاد یک تصویر برند مؤثر است. حال اگر طراحان گرافیک کار خود را به درستی انجام دهند، لوگو در این بین تأثیر به‌سزایی خواهد داشت.

عصر طراحی گرافیک استاتیک و متمرکز بر چاپ (print-focused and static graphic design) گذشته و در این بین فناوری مدرن، فرصت‌های بزرگی را ایجاد کرده است. به همین دلیل کارشناسان طراحی تصمیم گرفتند برای تزریق نفس تازه به دنیای لوگو دیزاین، کمی حرکت به آن اضافه کنند.

Animated Logo نسخه‌ای از لوگوی یک برند است که شامل حرکت و انیمیشن است. آن را می‌توان از طریق تکنیک‌های مختلفی مانند انیمیشن دو‌بعدی یا سه‌بعدی، موشن گرافیک‌ یا حتی انتقال‌های ساده (simple transitions) به دست آورد.

میزان حرکت (level of animation) در لوگو دیزاین ممکن است از حرکات ساده تا ارائه کامل یک ویدئو کوتاه متفاوت باشد. مسئولان یک شرکت و طراحان آن در انتخاب نوع انیمیشن و مدت زمان آن نقش دارند. اهداف تجاری و همچنین نوع شخصیتی که کسب‌وکار می‌خواهد به مشتریان نشان دهند، از عواملی است که بر تصمیم آن‌ها اثر خواهد گذاشت.

امروزه ابزارهای رایگان و ساده‌ی زیادی برای ایجاد گرافیک متحرک در دسترس هستند. با این حال، اگر یک نام تجاری به ویدئوی پیچیده و حرفه‌ای نیاز دارد، کمک گرفتن از متخصصان موشن دیزاین نتیجه‌ی بهتری را رقم خواهد زد.

چرا یک برند به لوگوی متحرک نیاز دارد؟

Animated Logo خیلی سریع بین کسب‌وکارها محبوب شد و بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک برای این نوع پروژه با طراحان تماس گرفتند. اما دلیل آن چه بود؟

لوگوی متحرک روشی مدرن و پویا برای ارائه‌ی یک برند است. این نوع لوگو می‌تواند به خوبی شخصیت شرکت را نشان دهد و پیام خاصی را برای جذب مشتری منتقل کند. علاوه بر این، راه خوبی برای متمایز شدن از رقبا است. زیرا یک Animated Logo اصالت آن کسب‌وکار را به رخ می‌کشد. در ادامه به طور مفصل به مزایای لوگوی متحرک برای برندها و برندینگ استارتاپ‌ها اشاره کرده‌ایم.

۱. ایجاد یک تصویر منحصربه‌فرد

بر کسی پوشیده نیست که کسب‌وکارهای زیادی، لوگوهای مشابهی دارند و حتی گاهی این برندها رقیب یکدیگرند. ممکن است این اتفاق از روی عمد نباشد. بلکه فقط به این دلیل است که برندها مجبورند برخی از عناصر شناسایی را در یک لوگو اعمال کنند تا نشان‌دهنده خدمات آن‌ها باشد.

برای اینکه یک لوگو منحصربه‌فرد باشد، طراحان از لوگو متحرک کمک می‌گیرند. گرافیک اصلی لوگو به همراه جلوه‌های بصری مختلف، روشی منحصربه‌فرد برای درک لوگو ایجاد می‌کند.

۲. افزایش آگاهی از برند

بسیاری از کارشناسان می‌گویند که تصاویر پویا و همچنین محتوای ویدئویی، بهتر از گرافیک‌های استاتیک درک می‌شوند. به این معنی که به راحتی قابل‌یادآوری هستند و توجه افراد را بهتر جلب می‌کنند. به طور مثال، برخی از انیمیشن‌ها می‌توانند تا ۱۰ ثانیه دوام داشته باشند که در مقایسه با یک نگاه کوتاه به تصاویر ایستا، شانس به خاطر سپرده‌ شدن را افزایش می‌دهند.

۳. اولین برداشت دلپذیر

اولین برداشت (first impression) تأثیر زیادی بر نحوه دید مردم از یک محصول دارد. فقط چند ثانیه طول می‌کشد تا تصمیم بگیریم چیزی را دوست داریم یا نه. از آنجایی که یک لوگو اولین نماینده یک نام تجاری است، باید تأثیر اولیه خوبی بر مشتریان بالقوه بگذارد. لوگوهای متحرک راه خوبی برای غافلگیری افرادند و شانس یادآوری برند را افزایش می‌دهند. از طرفی، اولین برداشت مثبت به جلب علاقه کاربران کمک زیادی می‌کند.

۴. برانگیختن احساسات

مردم ایده‌های تازه و غیرعادی را دوست دارند و یک لوگوی متحرک راه خوبی برای غافلگیری آن‌ها است. یک Animated Logo محرکی برای هیجان و شادی است. در صورتی که لوگو بتواند باعث ایجاد احساسات مثبت شود شانس زیادی وجود دارد که مخاطبان هدف، آن برند را به خاطر بسپارند.

۵. داستان‌سرایی بهتر

لوگوی متحرک به بخشی از فرآیند داستان‌سرایی در دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوای برند تبدیل می‌شود. Animated Logo نسبت به یک لوگوی ثابت توضیح دقیق‌تری از ماهیت یک کسب‌وکار را ارائه خواهد داد. در واقع این نوع لوگو به عنوان ویدئویی کوتاه عمل خواهد کرد که داستانی منحصربهفرد از یک محصول یا یک شرکت را بیان می‌کند. محتوای ویدئویی به راحتی با بینندگان ارتباط عاطفی برقرار می‌کند. علاوه بر این، مخاطبان علاقه دارند ویدئوها را در وب به اشتراک بگذارند و در ادامه افراد بیشتری می‌توانند لوگو کسب‌وکار را ببینند.

۶. حرفه‌ای نشان دادن برند

مشتریان ممکن است در زمینه بازاریابی متخصص نباشند، اما از نوآوری استقبال می‌کنند. بسیاری از شرکت‌های معروف از جمله گوگل، نسخه‌های متحرک لوگوهای خود را با افتخار با تمام دنیا به اشتراک می‌گذارند. این برندها با انجام این کار نشان می‌دهند که با جدیدترین نوآوری‌ها همگام هستند که آن‌ها را در نظر کاربران/مشتریان حرفه‌ای‌تر جلوه می‌دهد.

محل استفاده از Animated Logo

لوگوهای متحرک را می‌توان در پلتفرم‌های مختلف از جمله وب‌سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی، ویدئوها، ارائه‌ها و تبلیغات استفاده کرد. آن‌ها همچنین در طول راه‌اندازی محصول، رویدادها و سایر فعالیت‌های تبلیغاتی استفاده می‌شوند. در اصل، لوگوهای متحرک به برندها کمک می‌کنند تا از رقبای خود متمایز شوند و هویت برند خود را تقویت کنند.

در ادامه بیشتر به محل استفاده لوگوهای متحرک پرداخته‌ایم.

۱. شبکه‌های اجتماعی

امروزه شبکه‌های اجتماعی یکی از بسترهای اصلی برای تبلیغ محصولات هستند. مردم زمان زیادی را صرف گشت و گذار در اینترنت و برقراری ارتباط در شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین، اینستاگرام، توییتر و پینترست می‌کنند. از طرفی نیز محتوای ویدئویی یک ابزار بازاریابی مؤثر است که به راحتی به اشتراک گذاشته می‌شود و می‌توان آن را به سرعت در میان سایر محتواها یافت.

همچنین، لوگوهای متحرک را می‌شود به GIF تبدیل و در پست‌های شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد. بنابراین چرا از Animated Logo در این رسانه‌ها استفاده نکنیم؟

۲. وب سایت شرکت

وب سایت کسب‌وکار مانند یک CV عمل می‌کند. یک لوگوی متحرک تصویر سایت را بهبود می‌بخشد و همچنین بر سئو آن (بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو) تأثیر مثبت می‌گذارد. با تماشای این نوع لوگو، بازدیدکنندگان زمان بیشتری را در یک صفحه می‌گذرانند. با این کار شاخص time on a page بالا می‌رود که تأثیر زیادی بر رتبه وب سایت در نتایج جست‌وجو دارد.

۳. ارائه‌ها (Presentations)

کسب‌وکارهای به‌نام اغلب باید ارائه‌های متفاوتی را عرضه کنند، مانند رویداد نمایش محصول یا یک جلسه تجاری. با قرار گرفتن لوگوی متحرک در اسلایدها، می‌توان عنصر اصالت و خلاقیت را به ارائه‌ها تزریق کرد.

۴. ویدئوهای تبلیغاتی

پیش‌تر به تأثیر Animated Logo بر ذهن مخاطبان هدف اشاره کردیم. لوگوهای متحرک علاوه بر جذب مخاطبان و تثبیت برند در ذهن‌شان، برای انتقال اطلاعات مهم در مورد برند، مانند بیانیه مأموریت یا ارزش‌های اصلی آن استفاده می‌شوند. بدیهی است که در این صورت، بینندگان برند را بهتر درک و با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

نحوه استفاده از لوگوی متحرک

همانطور که می‌بینیم، لوگوی متحرک اغلب به عنوان یک ابزار تبلیغاتی مؤثر برای کسب‌وکارها و استارتاپ‌ها استفاده می‌شود. حال برای حسن ختام و برای افزایش تأثیر Animated Logo، عوامل زیر را به خاطر بسپارید:

  • قبل از ایجاد یک انیمیشن لوگو، اهداف تجاری شرکت را تجزیه و تحلیل کنید و به شخصیتی که یک برند باید از خود نشان دهد فکر کنید.
  • در مورد مخاطبان هدف تحقیق کنید. انیمیشن لوگو باید بر اساس ترجیحات کاربران باشد.
  • سعی کنید با انیمیشن خود کاربران را شگفت‌زده کنید.
  • آن را کوتاه نگه دارید. سعی کنید از لوگو فیلم پیچیده‌ای نسازید. توصیه می‌کنیم آن را کمتر از ۱۰ثانیه نگه دارید.
  • در آخر نیز برای ساختن یک لوگوموشن حرفه‌ای، به افرادی اعتماد کنید که دوره آموزش موشن دیزاین را گذرانده‌اند و از تمامی اصول آن اطلاع دارند.‎‌

منبع مقاله:
design4users

The post لوگو متحرک (Animated Logo) و اهمیت آن برای کسب‌وکارها appeared first on آمانج آکادمی مرکز آموزش های برنامه نویسی ، دیجیتال مارکتینگ و دیزاین.

دیدگاهتان را بنویسید