راهنمای جامع آموزش سئو توییتر ۲۰۲۴، ۷ مرحله سئو در توییتر (X)

همین الان که این مقاله را می‌خوانید، بیش از ۵ میلیون کاربر ایرانی فعال ایرانی در توئیتر حضور دارند. چرا از این پتانسیل برای کسب و کار خود استفاده نکنیم؟

همیشه توئیتر یکی از تاثیرگذارترین شبکه‌های اجتماعی بین کاربران ایرانی بوده است. همین مساله باعث شده که در چندسال گذشته برندهای بزرگ کشور سرمایه‌گذاری زیادی برروی این پلتفرم محبوب داشته باشند. همین امر، سئو توییتر را بیش از پیش پراهمیت کرده است. در این مقاله از آکادمی آمانج، ۷ قدم برای سئو در توییتر (سئو ایکس-X فعلی) و یک راهنمای جامع آموزش سئو توییتر می‌پردازیم. همچنین به تاثیر توییتر بر سئو سایت نیز پرداخته می‌شود.

سئو توییتر چیست؟‍

سئو توییتر به مجموعه اقدامات و تکنیک‌های بهینه‌سازی گفته می‌شود؛ که به منظور بهبود دیده‌شدن حساب کاربری در توییتر و جستجوهای مرتبط با آن انجام می‌شود. هدف اصلی سئو X (توییتر)، افزایش دسترسی و توجه کاربران به توییت‌ها و محتواهای برند است. با بهره‌گیری از مفاهیم آموزش سئو در توییتر، می‌توانید تأثیر و دیده شدن حساب کاربری خود را افزایش داده و در نتیجه، مخاطب بیشتری را برای خود جذب کنید.
چرا توییتر مهم است؟ خیلی از افراد برای اینکه درباره محصول یا خدماتی که استفاده کرده‌اند نظر بدهند، آن را در توییتر منتشر می‌کنند. چراکه توییتر یک شبکه اجتماعی محتوایی (البته از نوع میکرو) است که یکی از مهم‌ترین خصوصیات آن از ابتدای ساخت، این بود که افراد وضعیت‌های مختلف خود در طی روز را در ۱۴۰-۱۵۰ کاراکتر منتشر کنند. این فرهنگ باعث شد که افراد برای همه جنبه‌‌های زندگی، مانند: نظر درباره یک محصول یا مشکلی که در استفاده از یک محصول داشتند، در توییتر بنویسند. به همین دلیل خیلی از افراد برای اینکه محصول یا دوره یا خدمتی را انتخاب کنند در توییتر سرچ می‌کنند و نظرات مختلف را می‌یابند.

یکی از اهداف کسب و کارها برای حضور در توییتر نیز همین مساله است؛ که کاربران انتقادهایشان را در توییتر منتشر می‌کنند. برندها هم برای اینکه آن‌ها را بشنوند و پشتیبانی خوبی داشته باشند در توییتر حضور دارند. که این بحث این مقاله نیست و توصیه می‌کنیم مقاله توییتر مارکتینگ برای کسب وکارها را مطالعه کنید.

مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم این است که سئو در توییتر ۳ هدف اصلی دارد.

۱- دیده شدن توییت‌ها و پروفایل کاربری در جستجوهای داخل توییتر،

۲- دیده شدن در موتور جستجوی گوگل،

۳- و تاثیر توییتر بر سئو سایت.

در بخش اول این مقاله به سئو توییتر و در بخش دوم به تاثیر توییتر بر سئو سایت اشاره می‌کنیم.

راهنمای جامع سئو توییتر

توییتر فقط به خواندن توییت‌ها خلاصه نمی‌شود. خیلی از افراد برای پیدا کردن پروفایل یا محتوای مورد علاقه خود در قسمت جستجوی توییتر کلمه یا هشتگ مدنظر خودشان را سرچ می‌کنند. هرجا حرف از سرچ و جستجو پیش می‌آید، سئو نیز وارد می‌شود. مثلا حتما برای شما هم پیش آمده برای اینکه درباره یک برند تحقیق کنید، اسم آن را در توییتر جستجو کرده‌اید یا اینکه به دنبال فرد خاصی می‌گردید که فقط حوزه تخصصی آن فرد را می‌شناسید؛ آن را در قسمت جستجوی توییتر سرچ می‌کنید. وقتی یک موضوع در توییتر ترند شده، هشتگ آن را جستجو می‌کنید.

حال فرض کنید بتوانید در همه این حالات پروفایل کاربری و محتوای شما به کاربر پیشنهاد داده شود. به این شکل می‌توانید مخاطبین خود را افزایش دهید.

مزیت سئو ایکس به اینجا خلاصه نمی‌شود. یکی دیگر از مزیت‌های آن دیده شدن آن‌ها توسط گوگل است. گوگل از اهمیت شبکه اجتماعی X برای مخاطبین اطلاع دارد. به همین دلیل در خیلی از کلمات کلیدی برندها، آخرین مطالبی که در توییتر توسط مردم یا برند نوشته شده است را نشان می‌دهد. هدف این کار، تصمیم گیری بهتر مخاطبین است؛ و اینکه کاربران همه نیازهایشان در گوگل پاسخ داده شود. البته این قابلیت هنوز خیلی در زبان فارسی کاربرد ندارد. اما با توجه به سرعت رشد وب فارسی در‌ آینده‌ای نچندان دور قابلیت ایندکس توییت‌ها برای زبان فارسی هم اتفاق می‌افتد.

دیده شدن توییت ها در گوگل با استفاده از سئو در توییتر

فاکتورهای رتبه بندی سئو در توییتر

قبل از اینکه مراحل سئو X را شروع کنیم؛ بهتر است در ابتدا به فاکتورهایی که برروی سئو پروفایل توییتر تاثیرگذار هستند و توییتر آن‌ها را بررسی می‌کند، نگاهی بیندازیم. البته طی تحقیقات انجام شده، این فاکتورها بیشتر برروی فید مخاطبین موثر هستند اما دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست؛ چرا که برای آموزش سئو توییتر نیز مهم هستند.

  • زمان انتشار (Recency): تاریخ و ساعت انتشار توییت بر روی رتبه‌بندی آن موثر است.
  • ارتباط (Relevancy): الگوریتم توییتر، به توییت‌هایی که به موضوع مورد علاقه، رفتار قبلی و تعاملات قبلی (لایک، کامنت، ریتوییت) کابران مربوط باشند، بیشتر اهمیت می‌دهد.
  • تعامل (Engagement): هرچه لایک، ریتوییت، کامنت، اشتراک‌گذاری، بوک مارک و … توییت بیشتر باشد، توییتر بیشتر به آن پروفایل اهمیت می‌دهد.
  • هشتگ‌ها: هشتگ‌ها موضوع توییت را مشخص می‌کنند. از هشتگ‌های ترند حوزه خود استفاده کنید. اما برای بهبود خوانایی توییت، آن را به یک یا دو هشتگ خلاصه کنید.
  • اعتبار پروفایل: فاکتورهایی مانند سن پروفایل، نظم در توییت کردن و میانگین تعاملات گذشته، سیگنال میزان اعتبار پروفایل برای توییتر را مشخص می‌کند.
  • عکس و ویدیو: توییت‌هایی که عکس یا ویدیو دارند؛ احتمال دیده شدن بیشتری دارند.

شاید از خود بپرسید که این‌ها برای فید مخاطبین مفید هستند و اهمیتی برای سئو توئیتر ندارند. باید بگوییم که این فاکتورها، به صورت غیر مستقیم در سئو ایکس تاثیر می‌گذارند و نمی‌شود از آن‌ها غافل شد.

بیشتر بخوانید:”الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی

۷ مرحله سئو توئیتر (X)

۱- انتخاب کلمات کلیدی

احتمالا در همه مقالات مربوط به سئو این مرحله را دیده‌اید. یافتن کلمات کلیدی پر جستجوی مخاطبین از مراحل اصلی سئو توییتر و باقی شبکه‌های اجتماعی است. اگر چیزی از کلمات کلیدی و یا پیدا کردن آن‌ها نمی‌دانید، مقاله راهنمای جامع تحقیق کلمات کلیدی را توصیه می‌کنم. اما شاید بپرسید انتخاب کلمات کلیدی در توییتر با وبسایت متفاوت نیست؟

بله؛ تا حدودی متفاوت است اما مفهوم کار همان است. در اینجا راهی برای انتخاب کلمات کلیدی توییتر می‌گویم که این کار را منحصرا برای توییتر انجام دهید. برای این کار به ابزار Keyword tools احتیاج داریم. یکی از مزایای این ابزار آنالیز کلمات کلیدی توییتر و باقی شبکه‌های اجتماعی است.

انتخاب کلمات کلیدی برای سئو در توییتر با keywordtool

بعد از انتخاب توییتر، کلمه کلیدی مهم خود را بنویسید و زبان فارسی را انتخاب کنید تا ابزار لیستی از هشتگ‌ها و کلمات خوب را به شما ارائه دهد. شما می‌توانید بهترین کلمات را برای استفاده دز توییت‌های خود پیدا کنید. البته ممکن است این ابزار برای زبان فارسی به خوبی عمل نکند و در حوزه شما داده‌های خوبی ندهد. در این صورت از همات ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی وبسایت مانند KWFinder، MOZ، SEMRsuh و … استفاده کنید.

از این کلمات کلیدی در کجا استفاده می‌کنیم؟

  • کلمات اصلی در پروفایل و توییت‌ها،
  • از کلمات فرعی پرجستجوی حوزه رقابتی در توییت‌ها.

۲- توییت با موضوعات ترند و مرتبط انتخاب کنید

یکی از کلیدهای موفقیت در سئو X استفاده از موضوعات ترند روز است. البته این کار را با احتیاط زیاد انجام دهید. توییتر فضایی بسیار نقادانه است و ممکن است با توییت اشتباه، انتقادهای زیادی به سمت شما روانه شود.

هرروزه اتفاق‌های زیادی در جامعه، اطرافیان و افراد مختلف در توییتر اتفاق می‌افتد که باعث ترند شدن آن موضوع در توییتر می‌شود. اگر این اتفاق به برند و حوزه کاری شما مربوط است توییت خلاقانه‌ای درباره آن بزنید و از کلمات کلیدی خود در متن آن استفاده کنید.

البته پروفایل خود را به این توییت‌ها خلاصه نکنید. در موضوعات مهم فضای کسب وکاری خود نیز از توییت‌های خلاقانه‌، استفاده کنید. فراموش نکنید که خلاقیت در توییتر بسیار مهم است. همچنین؛ ارتباط توییت به موضوع فعالیت خود را فراموش نکنید. از پرداختن به موضوعات دیگر پرهیز کنید. یکی از مزیت‌های این کار این است که الگوریتم توییتر، توییت‌های شما را به افرادی با علاقه و رفتار مشترک نشان می‌دهد.

استفاده از توییت‌ها با موضوعات ترند و مرتبط برای سئو توییتر

۳- تعامل با کاربران و اکانت‌های دیگر

جواب دادن به نظرات مخاطبین، خوش‌آمدگویی به دنبال‌کنندگان جدید، نظر به کوت‌ها، پاسخ محترمانه به انتقادها و… همگی جدا از وظیفه برندینگ، به سئو توئیتر نیز کمک می‌کند. چگونه؟ هرچقدر یک برند فعالیت و تعامل بیشتری با مخاطبانش داشته باشد، بیشتر به فید آن‌ها وارد می‌شود و توییت‌هایش بیشتر دیده می‌شود.

اما تعامل فقط با مخاطبین کافی نیست. بهتر است با اکانت‌هایی که در موضوع و حوزه کاری برند هستند نیز تعامل کنید. کامنت، ریتوییت، کوت و … سایر اکانت‌ها را فراموش نکنید.

این دو مورد باعث بیشتر دیده شدن برند و اهمیت دادن بیشتر الگوریتم توییتر به پروفایل و توییت‌های برند می‌شود.

بیشتر بخوانید:”راهنمای جامع آموزش سئو پینترست

۴-رشته توییت‌ها مهم هستند

رشته توییت به مجموعه‌ای از توییت‌های به هم متصل شده در یک اکانت گفته می‌شود. از آن‌ها برای توضیحات با جزئیات بیشتر و یا روایت یک داستان استفاده می‌شود. شما نیز باید در برنامه خود از رشته‌ توییت‌ها استفاده کنید. چرا؟

  • فرصت و فضای بیشتری برای استفاده از کلمات کلیدی دارید.
  • برروی محتوایی که می‌نویسید عمیق‌تر می‌شوید.
  • مخاطبین به رشته توییت‌ها علاقه زیادی دارند.

برای سئو ایکس از رشته توییت ها استفاده کنید.

۵- از متن جایگزین تصویر استفاده کنید(Alt)

در توییت‌هایی که از تصاویر استفاده می‌کنید، متن جایگزین تصاویر را فراموش نکنید. متن جایگزین، متنی است که برای توضیح تصویر استفاده می‌شود. موتورهای جستجو و کاربرانی که تصویر برای آن‌ها باز نشده است، متن جایگزین برای آن‌ها نمایش داده می‌شود و به همین دلیل بسیار مهم است. چرا که گوگل با استفاده از آن، تصویر را بهتر متوجه می‌شود و ایندکس می‌کند.

۶- نظم و توزیع توییت‌ها

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای هر شبکه‌ اجتماعی، نظم فعالیت در آن است. این مساله در توییتر نیز وجود دارد و جزء فاکتورهای مهم سئو در توییتر است. برای یک ماه برنامه‌ریزی محتوایی داشته باشید. سعی کنید هرروز یا یک روز در میان، یک توییت منتشر کنید. اگر حس می‌کنید که این تعداد زیاد است، هفته‌ای یک توییت روز سه‌شنبه بزنید اما از این نظم خارج نشوید. هر هفته سه‌شنبه یک توییت خوب شامل کلمات کلیدی و هشتگ منتشر کنید.

یکی دیگر از راهکارهای سئو توییتر برای افزایش بازدید توییت‌ها، توزیع آن‌ها است. هدف از این کار دیده شدن بیشتر توییت‌ها و افزایش تعداد مخاطبان است. توییت‌های خود را در سایر شبکه‌های اجتماعی هم منتشر کنید.

علاوه‌براین یکی دیگر از راهکارهای قدرتمند سئو توییتر، استفاده از تبلیغات توییتر است. البته این قابلیت در ایران کمتر فعال است. اما یکی از راه‌های سریع‌تر دیده شدن توییت‌ها و افزایش تعداد مخاطبان است. با این کار الگوریتم توییتر به شما علاقه بیشتری پیدا می‌کند.

۷- رقبای خود را زیر نظر بگیرید

این مرحله مهمی در سئو ایکس است. رقبای خود را در توییتر بشناسید و توییت‌های آن‌ها را زیر نظر بگیرید. لایک، کامنت، ریتوییت و سایر تعامل‌‌های مخاطبین را با آن‌ها ببینید. از آن برای ایده گرفتن استفاده کنید. بهترین‌ توییت‌های آن‌ها را بررسی کرده و عوامل موفقیت آن را در توییت‌های خود نیز استفاده کنید.

البته برای این کار می‌توانید از ابزارهای تحلیل شبکه‌های اجتماعی مانند SEMRush استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:”راهنمای قدم به قدم سئو لینکدین+ چک لیست و ابزارها

سئو ایکس در گوگل

همانطور که گفتیم یکی از قدرت‌های سئو توییتر این است که اگر اصولی انجام شود، در صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل نشان داده می‌شود. برای این کار، همان مراحل بالایی را به همراه نکات پایین انجام دهید:

هدف سرچ کاربر (Search Intent)

مهم‌ترین هدف گوگل، رفع نیازهای کاربران است؛ به همین دلیل نیت و هدف سرچ کاربران بسیار اهمیت دارد. اگر توییت‌ها و پروفایل شما در توییتر جواب نیاز مخاطبین در کلمه جستجو شده را بدهد؛ احتمال اینکه توییت شما نشان داده شود زیاد است.

کیفیت(Quality)

گوگل کیفیت محتوا را با ۴ شاخص تجربه، تخصص، اعتبار و اعتماد می‌سنجد. سعی کنید در توییت‌های خود محتوای باکیفیت با رعایت E-E-A-T منتشر کنید.

کاربردپذیری(Usability)

تجربه کاربری وبسایت شما برای گوگل بسیار مهم است. اگر وبسایت شما سرعت پایین و یا شکل نادرست در موبایل دارد احتمال اینکه وبسایت و توییت‌های شما در گوگل نمایش داده شود، پایین‌ است. اگر در توییت‌های خود لینک به وبسایت خود می‌دهید؛ مطمئن شوید که وبسایت با سرعتی مناسب،‌ریسپانسیو و امن باز شود و کاربر بتواند به آسانی بین قسمت‌های مختلف منتقل شود.

تاثیر توییتر در سئو سایت

همانطور که در ابتدای محتوا گفتیم یکی از کاربردهای سئو X، کمک به سئو سایت شما است. همانطور که می‌دانید، Off-Page SEO یکی از مهم‌ترین مراحل سئو سایت است که با استفاده از آن گوگل اعتبار وبسایت را اندازه‌گیری می‌کند. سئو خارجی، کاتالیزور دنیای سئو سایت است؛ که سرعت سئو شدن وبسایت شما را افزایش می‌دهد.

یکی از کارهایی که در سئو خارجی انجام می‌شود، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و سوشال سیگنال است. البته سوشال سیگنال فاکتور مستقیم برای سئو سایت نیست.

اگر درباره سوشال سیگنال اطلاعی ندارید مقاله زیر را بخوانید:”تاثیر شبکه‌های اجتماعی و سوشال سیگنال بر سئو سایت

توییتر به عنوان یک شبکه اجتماعی با قدرت دامنه (DA) بالا می‌تواند یک منبع خوب برای سوشال سیگنال و لینک سازی خارجی باشد. برای تاثیر توییتر در سئو سایت، نکات زیر را انجام دهید:

  • بهترین مقالات خود را با شخصی‌سازی متن در توییتر منتشر کنید و به وبسایت لینک بدهید.
  • تمام توییت‌های خود را با لینک خارجی نزنید. طبیعی عمل کنید.
  • به صورت منظم، فعالیت کنید و با مخاطبان تعامل کنید.
  • تمام تلاش خود را برای افزایش لایک، کامنت و ریتوییت‌های خود بکنید.
  • توییت‌های لینک دار پاک نشوند.
  • از کاربران یا اینفلوئنسرهای توییتر بخواهید یکی از مقالات موردعلاقه‌اشان در وبسایت شما را توییت کنند.

نکته: مورد آخر را می‌توانید با همکاری تیم بازاریابی، با یک کمیپن توییتری خوب پیش ببرید.

بیشترین سوالات درباره سئو توییتر

سئو توییتر چقدر طول می‌کشد؟

همانند سئو سایت، سئو ایکس نیز یک امر زمان‌بر است و ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد. مراحل سئو در توییتر را رعایت کنید، صبر و پشتکار داشته باشید.

عکس و ویدیو بر سئو توییتر تاثیر دارند؟

بله، حتما از تصویر یا ویدیو در توییت‌ها استفاده کنید. برای تصاویر متن جایگزین تصویر (ALT image) بگذارید تا موتورهای جستجو آن‌ها را بهتر ببینند.

چگونه سئو توییتر بهتری داشته باشیم؟

کلمات کلیدی مناسب را انتخاب و در پروفایل و توییت‌ها از آن‌ها استفاده کنید. منظم فعالیت کنید، از یک یا دو هشتگ مرتبط استفاده کنید و رقبای خود را زیر نظر بگیرید.

سوشال سیگنال توییتر بر سئو سایت تاثیر دارد؟

خیر، سوشال سیگنال فاکتور مستقیم در رتبه‌بندی وبسایت نیست. اما توییت‌های شما در گوگل نمایش داده می‌شوند. پس حتما نکات سئو توییتر را رعایت کنید.

توییتر چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

می‌توانید از آن برای لینک سازی خارجی استفاده کنید. بهترین مقالات خود را منتشر کنید و از کمپین‌های توییتری بخواهید کاربران بهترین صفحات شما را در توییتر منتشر کنند.

نتیجه گیری

توییتر یکی از تاثیرگذارترین شبکه‌های اجتماعی در ایران است. در چند سال گذشته برندها با فعالیت در آن توانسته‌اند مخاطبین زیادی را به کسب‌وکار خود اضافه کنند. اما دیده شدن در آن راه‌های مختلفی دارد که یکی از بهترین راه‌ها، سئو در توییتر است. با سئو توییتر، اکانت توییتر هم در نتایج گوگل نمایش داده می‌شود (این قابلیت فعلا در ایران غیر فعال است).

پس سئو ایکس می‌تواند یک استراتژی بسیار مناسب برای فعالیت شما در آن باشد. در این مقاله مراحل سئو X را قدم به قدم توضیح دادیم. سعی کردیم آن را برای هر ۳ کاربرد سئو توییتر یعنی: سئوی پروفایل و توییت‌ها، نمایش توییت در گوگل و تاثیر توییتر بر سئو سایت توضیح دهیم. ما در دوره آموزش سئو سایت آکادمی آمانج یکی از سرفصل‌هایی که عمیقا بررسی می‌کنیم، سئو شبکه‌های اجتماعی مخصوصا سئو توییتر است. که می‌توانید سرفصل‌ها و اطلاعات بیشتر را مطالعه کنید.

منابع من برای این مقاله:

1- آموزش سئو توییتر از neilpatel

۲- ۷ مرحله سئو در توییتر از SEMRush

The post راهنمای جامع آموزش سئو توییتر ۲۰۲۴، ۷ مرحله سئو در توییتر (X) appeared first on آمانج آکادمی مرکز آموزش های برنامه نویسی ، دیجیتال مارکتینگ و دیزاین.

دیدگاهتان را بنویسید