SGE چیست؟ چه تفاوتی بین SGE و SEO وجود دارد؟ آیا با ظهور SGE باید با سئو وبسایت خداحافظی کرد؟ آیا فرآیند سئو وبسایت قرار است بعد از این تغییر کند؟ متخصص سئو چطور میتواند وبسایت را براساس SGE بهینهسازی کند؟
در این مقاله به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد.
SGE چیست؟
SGE یا Search Generative Experience یک روش جدید برای جستجو در اینترنت است. در این روش کاربر با جستجوی یک عبارت، بهجای آنکه با لیستی از وبسایتها روبهرو شود، پاسخ خود را مستقیما از هوش مصنوعی گوگل دریافت میکند.
بهعبارتدیگر SGE گوگل با استفاده از هوش مصنوعی، پاسخ سوالات کاربران را تولید میکند. نتایج SGE فقط بهصورت متنی نیست، بلکه هوش مصنوعی از تصاویر نیز برای پاسخ به کاربر استفاده میکند.
بیشتر بخوانید: “کاربرد Generative AI در موتور جستجوی گوگل“
یکی از ویژگیهای جالب و مفید SGE این است که به کاربران اجازه میدهد بهطور پیوسته و طبیعی با موتور جستجو تعامل مکالمهمحور داشته باشند. هوش مصنوعی گوگل قادر است به سوالات متوالی مرتبط با یک موضوع خاص هستند پاسخ دهد.
برای مثال فرض کنید میخواهید بدانید قویترین استخوان در بدن انسان کدام است. هوش مصنوعی گوگل محتوای تمام وبسایتهایی که درباره این موضوع صحبت کردهاند را بررسی میکند و از میان آنها پاسخ کاربر را تولید میکند. پاسخ تولید شده توسط هوش مصنوعی، در بالای نتایج جستجو و در بخشی بهنام AI spotlight نمایش داده میشود. در این بخش امکان گفتگو کاربر با هوش مصنوعی درباره آن موضوع وجود دارد و کاربر میتواند سوالات مرتبط با آن موضوع را از هوش مصنوعی بپرسد. لیست وبسایتها بعد از این بخش قرار میگیرد.
SGE، زنگ خطری برای سئو سایت
SGE گوگل احتمالا مهمترین تغییری است که تا امروز در دنیای جستجو دیده شده است. گوگل همیشه گفته است که تنها هدفش پاسخ به نیاز کاربر است. بهعبارتدیگر گوگل میخواهد کاربران در کوتاهترین زمان ممکن به باکیفیتترین نتایج جستجو دست پیدا کنند.
با ظاهر شدن AI Spotlight در صفحه نتایج جستجو (SERP)، فضای زیادی از صفحه اشغال شده و این باعث میشود نتایج ارگانیک و حتی پولی (Ads) گوگل در زیر این بخش قرار بگیرند. دراینصورت احتمال کلیک کاربران روی لینک وبسایتها کمتر میشود. چرا که هوش مصنوعی گوگل پاسخ سوال کاربران را داده است و کاربران دیگر نیازی به کلیک روی لینک وبسایتها ندارند. این باعث میشود ترافیک وبسایتها کاهش چشمگیری پیدا کند.
“در چنین شرایطی حتی اگر رتبه ۱ گوگل هم باشید، ترافیک وبسایتتان افت خواهد کرد.”
بااینحال همانطور که گفته شد، گوگل در متنی که برای کاربر تولید میکند، از محتوای باکیفیت صفحات معتبر استفاده میکند و به آن صفحات لینک میدهد تا کاربر درصورت تمایل برای مطالعه بیشتر روی آن کلیک کند.
آیا SGE صفحه نتایج گوگل را بهکلی تغییر میدهد؟
شاید این سوال برایتان بهوجود آمده باشد که اگر قرار است گوگل پاسخ سوالات کاربران را خودش تولید کند، دیگر چه نیازی به نمایش لیست وبسایتها در SERP است؟
گوگل بهاحتمال قوی لینکهای موجود در سرپ را حذف نخواهد کرد. دلیل آن هم بسیار ساده است: پول!
گوگل درآمد بسیار بالایی از تبلیغات گوگل (Google Ads) دارد. و بههمیندلیل هرگز نمیخواهد یکی از منابع بزرگ درآمد خود را حذف کند. درنتیجه صفحه نتایج جستجو مانند قبل لیست وبسایتها را نمایش میدهد، اما کمی پایینتر و بعد از بخش AI spotlight.
SGE چطور کار میکند؟ (نگاهی دقیقتر)
SGE، هنوز بخشی از Google Labs است، یعنی در مراحل اولیه توسعه است و فقط در چند کشور که ایران جزو آنها نیست، فعال شده و هنوز به صورت کامل برای عموم منتشر نشده است.
همانطور که گفته شد، هوش مصنوعی گوگل محتوای برتر در صفحه نتایج جستجو (SERP) را بررسی کرده و براساس آن، یک پاسخ مشخص را برای سوال کاربر تولید میکند. کاربر میتواند روی دکمه “Show more” کلیک کند تا آن بخش را گسترش دهد و سوالات بیشتری از هوش مصنوعی بپرسد.
یکی دیگر از مواردی که بسیار مهم است، عبارت جستجو شده است. اصولا SGE زمانی وارد عمل میشود که کاربر سوالش را بهطور کامل پرسیده باشد. برای مثال اگر کاربر عبارت “پارک جنگلی” را جستجو کند، هوش مصنوعی متوجه نمیشود منظور کاربر از جستجوی این عبارت چیست و دقیقا دنبال چه چیزی است. اما اگر کاربر عبارت “بهترین پارک جنگلی شمال در فصل بهار کدام است؟” را جستجو کند، هوش مصنوعی متوجه میشود کاربر بهدنبال چه چیزی است و برای این سوال بهخصوص پاسخ مناسب را تولید میکند.
نقاط ضعف SGE
SGE نقاط ضعفی هم دارد. یکی از این ضعفها این است که هوش مصنوعی گوگل مانند هوش مصنوعیهایی مثل ChatGPT که تا امروز معرفی شدهاند، ممکن است اطلاعات غلط یا غیرواقعی را تولید کند. این اطلاعات غلط در برخی مواقع که سوال کاربر درباره مسائل پزشکی یا مالی (YLYM) باشد، باعث بروز مشکل میشود.
بیشتر بخوانید: “راهنمای جامع YMYL و تاثیر آن بر سئو سایت“
یکی دیگر از نقاط ضعف SGE این است که ممکن است هوش مصنوعی از منابع نامعتبر برای پاسخ به کاربر استفاده کند.
همچنین با فعال شدن SGE برای تمام کاربران دنیا، امکان غیرفعال کردن آن وجود ندارد.
با ظهور SGE، تکلیف سئو چه میشود؟
SGE به طور قابل توجهی میزان ورودی ارگانیک سایت، نرخ کلیک و نرخ تبدیل را کاهش میدهد. بااینحال روشهایی وجود دارد که بتوان از SGE به نفع سئو وبسایت استفاده کرد که در ادامه توضیح خواهیم داد.
متخصص سئو باید استراتژی سئو و تولید محتوای وبسایت را طوری بچیند که هوش مصنوعی گوگل از محتوای آن وبسایت برای تولید پاسخ سوالات کاربر استفاده کند.
اما چگونه میتوان این کار را انجام داد؟
تکنیکهای موثر برای رتبهگیری در SGE
۱. توجه به نیت کاربر (User Intent)
از آنجاییکه رویکرد هوش مصنوعی گوگل پاسخ دقیق به نیاز کاربر است، لازم است که در تولید محتوای وبسایت نیت کاربر را درنظر بگیرید و سعی کنید به سوال کاربر در همان ابتدای محتوا پاسخ دهید. هرچه محتوای وبسایت بیشتر برای نیت کاربر بهینهسازی شده باشد، شانس استفاده هوش مصنوعی گوگل از آن محتوا هم بیشتر است.
۲. تولید محتوای مرتبط و مفید
SGE از محتوای مرتبط و مفید در نتایج برتر برای تولید پاسخهای خود استفاده میکند. بنابراین، باید محتوای سایت خود را به گونهای بهینهسازی کنید که در میان نتایج برتر گوگل قرار گیرد.
بیشتر بخوانید: “راهنمای تخصصی سئو محتوا (آموزش جامع محتوا سئو شده)“
۳. استفاده از دادههای ساختاریافته (Structured data)
دادههای ساختاریافته به مدلهای هوش مصنوعی کمک میکنند تا اطلاعات دقیق و مفیدی درباره برند و محتوای وبسایت به دست آورند.
دادههای ساختاریافته نوعی اطلاعات هستند که در کد وبسایت قرار میگیرند تا موتورهای جستجو مانند گوگل بتوانند بهراحتی آنها را بخوانند و درک کنند. این دادهها میتوانند شامل اطلاعاتی مانند قیمت، موجودی، رتبهبندی و دیگر جزئیات محصولات باشند.
برای مثال، اگر از دادههای ساختاریافته برای محصولات وبسایت استفاده کنید، گوگل میتواند اطلاعات زیر را از وبسایت استخراج کند:
- Price: قیمت محصول،
- Inventory: موجودی محصولات،
- Rating: رتبهبندی محصول توسط مشتریان.
استفاده از این نوع دادهها به گوگل کمک میکند تا محتوای صفحه را بهتر درک کند و در SGE از آن استفاده کند.
۴. بهینهسازی محتوا برای عبارات طولانیتر و دقیقتر
کلمات کلیدی طولانی (Long tail) اصولا دقیقتر از کلمات کلیدی یک کلمهای یا دوکلمهای هستند. این کلمات هدف و قصد کاربر از جستجو را مشخصا بیان میکنند و درعینحال رقابت کمتری هم دارند، بنابراین شانس رتبه گرفتن در این کلمات و جذب کاربران بسیار بالاست.
بسیاری از متخصصان سئو تصور میکنند منظور از کلمه کلیدی فقط کلمات یک بخشی یا در نهایت عبارات دو کلمهای است. درحالیکه عباراتی که نیاز کاربر را با جزئیات بیان کند، از نظر گوگل ارزش بسیار بالاتری دارد.
۵. استفاده از تصاویر و ویدئو باکیفیت در صفحات
استفاده از عناصر بصری مانند تصاویر، اینفوگرافیکها و ویدئو یکی از استراتژیهای قدرتمند برای رتبهبندی صفحات سایت هستند.
اگرچه SGE فقط در بخش جستجو متنی گوگل فعال است و بخش جستجوی تصاویر و ویدئو تغییر نکرده، در نتیجه با کمک تصاویر و ویدئوهای جذاب و باکیفیت میتوانید همچنان ترافیک ارگانیک بالایی را جذب کنید و آن افت ترافیک سایت ناشی از حضور SGE را جبران کنید.
۶. سیگنال E-E-A-T
E-E-A-T مخفف Experience (تجربه)، Expertise (تخصص)، Authority (اعتبار) و Trust (اعتماد) است و یکی از عوامل رتبهبندی SGE است. البته این سیگنالها به طور مستقیم بر رتبهبندی تأثیر نمیگذارند، اما با توجه به هدف الگوریتم Helpful content گوگل (که عامل رتبهبندی SGE است)، بهبود E-E-A-T میتواند نقش مهمی در افزایش اعتبار و کیفیت محتوا داشته باشد.
بیشتر بخوانید: “راهنمای ۲۰۲۴ Helpful Content گوگل“
نتیجهگیری و کلام آخر
گوگل با رونمایی از هوش مصنوعی و استفاده از SGE در صفحه نتایج خود، بار دیگر نشان داد تا چه حد پاسخ درست و دقیق به نیاز کاربر برایش مهم است. SGE آمده تا کاربر را سریعتر به پاسخ نیازش برساند. بهعبارتدیگر بهجای اینکه کاربر عبارتی را جستجو کند و پاسخ خود را از محتوای لیستی از وبسایتها پیدا کند، SGE خودش پاسخ کاربر را با استفاده از محتوای همان صفحات تولید میکند. پس اگر محتوا همیشه برای سئو سایت مهم بوده، اکنون بیشتر از هر زمان دیگری مهم است.
SGE هنوز برای تمام کاربران فعال نشده است. بااینحال پیشنهاد میکنیم قبل از اینکه SGE به طور کامل و برای تمام کاربران دنیا اجرایی شود، وبسایت و محتوای خود را برای دنیایی که تحت تأثیر هوش مصنوعی است، آماده کنید.
در دوره آموزش سئو و تولید محتوا آکادمی آمانج، تمامی سرفصلها مطابق با آخرین بهروزرسانیهای گوگل، تنظیم شده است که به شما کمک میکند تا وبسایتتان را به بهترین شکل برای موتور جستجوی گوگل بهینهسازی کنید.
The post SGE چیست؟ آینده جستجو با هوش مصنوعی appeared first on آکادمی آمانج.