اگر اخبار این چند وقت اخیر را دنبال کرده باشید، حتما دربارهی ChatGPT چیزهایی به گوشتان خورده است. آن چت بات میتواند درست مانند یک انسان با شما حرف بزند و به سوالاتتان جواب بدهد. حتی میتواند یک مقاله دانشگاهی یا یک محتوا برای بلاگ سایت یا یک پست لینکدین بنویسد. کافی است یک سوال از آن بپرسید.
هوش مصنوعی چند وقتی میشود که در صنایع و حوزههای مختلف وارد شده و بعضی کارها و فرآیندها را خودکار کرده است. ظاهرا یکی از آن کارها که قرار است رباتها (هوش مصنوعی) برای کسبوکارهای دیجیتال انجام دهند، نوشتن است. فقط کافی است تولید محتوا با هوش مصنوعی را جستجو کنید تا تعداد زیادی ابزار ساختهشده با AI پیدا کنید که میتواند برای کارشناسان محتوا و دیجیتال مارکترها محتوا تولید کند.
یوایکس رایتینگ (تجربه نویسی) چطور؟ آیا هوش مصنوعی قادر است بهجای یو ایکس رایتر میکروکپیها را هم برای محصول دیجیتال بنویسد؟
در این محتوا به این سوال پاسخ داده شده است.
هوش مصنوعی و یوایکس رایتینگ
قبل از پاسخدادن به پرسش اصلی، لازم است کمی دربارهی اهمیت یو ایکس رایتینگ در طراحی محصول دیجیتال صحبت کنم و بگویم تجربهنویسی چیست و برای چه کسی انجام میشود.
تجربهنویس یا یو ایکس رایتر کسی است که در تیم دیزاین مسئولیت نوشتن میکروکپیها یا متنهای راهنماییکنندهی کاربران را برعهده دارد. متن پیغامها، خطاها، دکمهها و هر متنی که به کاربر کمک میکند تا کاری را، مثل ثبتنام یا ثبت سفارش، در وبسایت یا اپلیکیشن انجام دهد و به نتیجهای برسد که از تعامل با محصول میخواهد. پس، یو ایکس رایتینگ یا تجربهنویسی بخشی از فرآیند طراحی تجربه کاربر (UX Design) محصول دیجیتال است.
طراحی تجربه کاربر برای انسان انجام میشود. محصول دیجیتال یک ماشین است و انسانها نمیدانند چطور باید با آن ماشین کار کنند. اگر تعامل انسان و ماشین اتفاق نیفتد، کسی نمیتواند از وبسایت با اپلیکیشن استفاده کند. پس، مخاطب متنهای تجربه کاربر (همان میکروکپیها) انسانها هستند.
یوایکس رایتر درست مانند طراح تجربه کاربر قبل از هر چیز باید کاربر را خیلی خوب بشناسد. احساس او را در هر مرحله از تعامل دریابد. کلمات و عباراتی را که کاربر راحتتر و سریعتر متوجه میشود پیدا کند. بعد از همهی این تحقیقات است که تجربهنویس متنهای راهنما را مینویسد.
پس، سوال اصلی این است که آیا هوش مصنوعی میتواند کاربر (انسان) و احساساتش را به اندازهی یو ایکس رایتر بفهمد؟
اگر پاسخ به این سوال مثبت باشد، هوش مصنوعی و ابزارهای ساختهشده با آن قطعا میتوانند جای تجربهنویس و حتی طراح تجربه کاربر یا طراح محصول را بگیرند. اما خوشبختانه، نمیشود با این قطعیت به این سوال پاسخ مثبت داد.
اگر میخواهید بیشتر دربارهی ارتباط هوش مصنوعی و طراحی تجربه کاربر بدانید، «هوش مصنوعی در UX چه میکند؟» را بخوانید.
آیا هوش مصنوعی جای یو ایکس رایتر را میگیرد؟
نترسید و نگران نشوید. قرار نیست طراحان محصول یا یو ایکس رایترها بیکار شوند. کسی قرار نیست جای آنها را بگیرد. پاسخ آن سوال منفی است. یو ایکس رایتینگ، درست مانند طراحی محصول و طراحی تجربه کاربر، خلاقیت و همدلی میخواهد. درست است که امروز از هوش مصنوعی و ابزارهای آن هم در طراحی تجربه کاربر و هم در نوشتن محتوا کمک گرفته میشود. و در آیندهای نه چندان دور، ممکن است نقش آنها در روند طراحی محصول و مارکتینگ بیشتر شود، اما هوش مصنوعی در کارهایی که با احساسات انسانی و روح و روان انسان سروکار دارد، نمیتواند جایگزین شود.
نوشتن هم از آن دسته کارها است. شاید هوش مصنوعی بتواند یک مقالهی دانشگاهی بنویسد. ولی نمیتواند شاهکاری مثل جنگ و صلح تولستوی را خلق کند یا برای صفحهی حوادث روزنامه، خودش به تنهایی، یک مقاله بنویسد. چون برای هر دو نیاز است تا نویسنده چیزهایی را تجربه و درک کرده باشد. یو ایکس رایتینگ هم دقیقا همینطور است. برای نوشتن میکروکپیها هم باید تجربهی تعامل یک انسان با محصول را درک کرد. برای این کار یو ایکس رایتر خودش را میگذارد جای کاربر، کاری که میدانیم هوش مصنوعی نمیتواند انجام دهد.
بهتر است از زبان یکی از یو ایکس رایترهای مشهور دنیا، Bobbie Wood، بشنوید که چرا هوش مصنوعی نمیتواند جای تجربه نویسها را بگیرد.
AI is not truly generating original content or information as humans do. At this point, it’s mimicking human language and structure—very effectively, but not anywhere near the cognitive level of humans.
درحقیقت، هوش مصنوعی آنطور که انسانها محتوا و اطلاعات دست اول را خلق میکنند، چیزی تولید نمیکند. در حال حاضر، هوش مصنوعی فقط زبان طبیعی و ساختارش را خیلی خوب و مفید تقلید میکند. اما آن تقلید به هیچ وجه در حد و اندازهی سطح شناختی انسانها نیست.
آیا AI به تجربه نویس کمک میکند؟
پاسخ این سوال مثبت است. همانطور که ابزارهای هوش مصنوعی به طراح تجربه کاربر کمک میکنند، به یو ایکس رایتر هم میتوانند کمک کنند. در تحقیقات و تحلیل دادهها همیشه میشود روی کمک هوش مصنوعی حساب کرد. از طرف دیگر، تجربه نویس میتواند از پاسخهای هوش مصنوعی ایده بگیرد.
در یوایکس رایتینگ مهم این است که اصول اساسی UX Writing در تک تک متنهای راهنما رعایت شده باشد. پس، تجربهنویس میتواند کار را با پیشنهادهای ابزارهای هوش مصنوعی شروع کند و آنها را اصلاح و بهتر کند. یا برعکس، یعنی یو ایکس رایتر متنی را بنویسد و بعد از هوش مصنوعی بخواهد آن را بهتر کند.
anyword.com یکی از ابزارهای هوش مصنوعی است که هم محتواهای تبلیغاتی مینویسد و هم ایمیل، پیامک، شرح محصول و بلاگ پست. این ابزار درواقع برای اهداف بازاریابی و کمک به تیم مارکتینگ محصول طراحی شده است. پس، هر متنی را با این هدف بررسی و اصلاح میکند که نرخ تبدیل کاربر به مشتری را افزایش دهد.
پس این ابزار برای نوشتن میکروکپیها طراحی نشده است. و نوشتن متنها و محتواهای تبلیغاتی هم کار اصلی یو ایکس رایتر نیست. اما دلیلی ندارد که تجربهنویس آن را امتحان نکند یا از آن کمک نگیرد. یکی از مواردی که یوایکس رایتر باید در نظر داشته باشد، مخصوصا وقتی که میخواهد متن دکمهها را بنویسد، این است که کاربر را تشویق به خرید از وبسایت کند. در همین مورد، ابزارهای تولید محتوا با هوش مصنوعی بسیار کمککننده و راهگشا هستند. ممکن است تجربهنویس از ابزار بخواهد تا متنها و محتواهای صفحات فرود، ازجمله متن دکمهها، را بهینه کند.
جمعبندی و نتیجهگیری
۱. هوش مصنوعی آمده است که بماند و تحولات بیشتری را در حوزههای مختلف ایجاد کند. پس، مهم نیست شغل شما چیست، ممکن است در آینده هوش مصنوعی آنقدر قدرتمند شود که یا جای شما را بگیرد یا بشود همکار شما.
۲. ورود هوش مصنوعی به بعضی حوزهها اصلا اتفاق بدی نیست. هوش مصنوعی با خودکار کردن بعضی فرآیندهای وقتگیر، مثلا جمعآوری داده و تحلیل آنها، طراحی UX را آسانتر و بهینهتر میکند.
۳. در حوزهی کارهای خلاقانه و مبتکرانه، مثل نوشتن، چون هوش مصنوعی احساس ندارد و توانایی درککردن احساسات انسانی را هم ندارد، کاملا جای انسان را نخواهد گرفت.
۴. اما در هر حال، باید خودمان را برای همکاری و مشارکت کردن با هوش مصنوعی و ابزارهای آن برای نوشتن هم آماده کنیم. ایده و نظر گرفتن از هوش مصنوعی سبب میشود تا بر جنبههای دیگر کار بیشتر متمرکز شویم.
۵. یو ایکس رایتینگ با کپی رایتینگ (نوشتن متنهای تبلیغاتی) و تولید محتوا برای وبسایت و شبکههای اجتماعی فرق دارد. اگر کسی میخواهد از ابزارهای تولید محتوا با هوش مصنوعی برای تجربه نویسی کمک بگیرد، اول باید آموزش UX Writing را گذرانده باشد.
The post هوش مصنوعی چه تاثیری بر یوایکس رایتینگ میگذارد؟ appeared first on آمانج آکادمی مرکز آموزش های برنامه نویسی ، دیجیتال مارکتینگ و دیزاین.