راهنمای شغلی تصویرسازی دیجیتال

تصویرسازی دیجیتال (Digital Illustration) هنر ایجاد تصاویر داستان‌سرایانه (روایی) به کمک نرم‌افزار و برنامه‌هایی همچون فوتوشاپ و ایلاستریتور و ابزارهایی مانند ماوس و قلم استایلوس (لمسی) است. تصویر سازی دیجیتال معمولا برای پروژه‌هایی همچون روایت یک داستان، انتقال یک احساس و یا فروش یک محصول یا ایده به کار می‌رود.

در این راهنمای شغلی به تمامی سؤالات درباره‌ی حرفه‌ی طراحی تصویرسازی دیجیتال پاسخ داده شده است.

چطور می‌شود طراح تصویر ساز دیجیتال شد؟

۱. پیش‌نیاز و ابزارها

تصویرسازی دیجیتال اغلب با هنرهای زیبا و هنر مفهومی اشتباه گرفته می‌شود. هنر زیبا به این موضوع می‌پردازد که چگونه به ایده‌ای که در ذهن شکل گرفته است، می‌توان جان بخشید. هنر مفهومی (Concept art) برای خلق ایده در مورد اینکه شخصیت‌ و محیط طراحی‌شده چه پیامی را منتقل کنند، استفاده می‌شود. تصویرسازی دیجیتال (Digital illustration) با ترکیب هنر زیبا و هنر مفهومی به روایت داستان می‌پردازد و ایده را با تصاویر توضیح می‌دهد.

تصویرسازی دیجیتال در صنایع بازی‌های رایانه‌ای و سرگرمی، فیلم (مرحله پیش‌تولید)، چاپ‌ونشر (مقالات، کتاب‌ها، جلدهای کتاب، مجلات و پوسترها)، طراحی اسباب‌بازی و بسته‌بندی، طراحی لباس و مد و تبلیغات به کار می‌آید.

تصاویر دیجیتالی با استفاده از نرم‌افزارها طراحی می‌شوند. برخلاف هنر سنتی، به زمان کمتر و منابع کمتری نیاز دارند. علاوه‌ بر این، تعداد اشتباهات نیز کمتر خواهد بود. همچنین نرم‌افزارها، چند‌کاربردی‌اند و طراح و تصویرساز این امکان را دارند که سبک‌ها و ترکیب‌های مختلفی را امتحان کنند.

نمونه تصویر سازی دیجیتالی

۲. تصویرگران دیجیتال چه می‌کنند؟

ناشران، استودیوهای فیلم و بازی و آژانس‌های تبلیغاتی به تصویرسازان دیجیتال مراجعه می‌کنند تا برای فروش محصولات و ایده‌های خود، تصاویر دیجیتال ایجاد کنند. معمولاً مشتریان نیازهای خود را به تصویرسازان می‌گویند. پس از آن، تصویرسازان دیجیتال با جمع‌آوری منابع مرجع، تحقیقات گسترده‌ای انجام می‌دهند تا طرح مناسبی خلق کنند. در نهایت، طرح‌های خود را بر اساس بازخوردهای مشتری تغییر می‌دهند.

تصویرسازان به عنوان فریلنسرها، پیمانکاران یا کارمندان داخلی استخدام می‌شوند. مهارت‌های لازم برای تبدیل شدن به یک تصویرساز دیجیتال شامل درک و تسلط بر اصول هنر، خلاقیت و ذهنیت خلاق، مهارت در ارتباط با مشتریان و حرفه‌ای بودن است.

نمونه تصویر سازی دیجیتال

۳. تصویر سازان دیجیتال چقدر درآمد دارند؟

یک تصویرساز دیجیتال در ایالات متحده حدود ۶۹هزار دلار درآمد دارد. مکان، مشتری، تجربه و تخصص از جمله شاخص‌هایی است که حداکثر میزان درآمد را تعیین می‌کند. مثلا، تصویرسازان در حوزه تبلیغات درآمد بالاتری دارند. آن‌ها معمولاً ساعتی حق‌الزحمه دریافت می‌کنند و به صورت هفتگی درآمد پنج رقمی دارند.

تصویرسازان در صنعت نشر، ازجمله تصویرسازان کتاب، برای خلق هر تصویر بین ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ دلار درآمد دارند. تجربه آن‌ها بر میزان درآمدشان بسیار موثر است. تصویرسازان در استودیوهای بازی‌سازی حداقل۵۰۰۰۰ دلار دریافت می‌کنند. اگر یک تصویرساز فریلنسر یا پیمانی است، حقوق او براساس تجربه و نوع تصویرسازی و بودجه مشتری تعیین می‌شود.

۴. چگونه تصویرساز دیجیتال شویم؟

اگر به تصویرسازی علاقه‌مندید، با دنبال کردن مراحل زیر به هدف خود می‌رسید.

۱. مسلط شدن بر مبانی هنر

هنر پایه‌ و اساس همه طرح‌هاست. مسلط بودن به مبانی هنر به شما کمک می‌کند تا با عناصر طراحی مانند رنگ، نور، پرسپکتیو و ارزش‌ها آشنا شوید و تصاویر روایی مفهومی و جذاب برای مخاطب خود ایجاد کنید.

۲. طراحی آزمایشی

یادگیری به شما کمک می‌کند تا دانش بیشتری کسب کنید، اما اثر تمرین کردن در رسیدن به نتیجه ایده‌آل بسیار مهم است. تمرین فرصت لازم را در اختیار شما می‌گذارد تا تکنیک‌های جدید تصویرسازی دیجیتال را امتحان و استفاده از ابزارهای مختلف را تجربه کنید.

۳. جستجو و اکتشاف

اگر به دنبال کار تصویرسازی دیجیتال تمام وقت در شرکت‌ها هستید، نوع تصاویری را که می‌خواهند بررسی کنید. ببینید آیا نیازهایشان با نوع کاری که شما دوست دارید انجام دهید منطبق است یا خیر. اجتناب از قبول پروژه‌ای که به آن علاقه‌مند نیستید، مفید است و به شما کمک می‌کند تا در کارهای انتخابی خود بهترین عملکرد را داشته باشید.

۴. ساخت نمونه‌کار

هم‌زمان با طرح زدن و تمرین کردن، بهترین نمونه‌کارهای خود را جمع‌آوری کنید و برای نمایش در وب‌سایت شخصی خود یا پلتفرم‌هایی مانند The Rookies یا Artstation قرار دهید. همچنین، اگر می‌خواهید در حوزه خاصی مشغول شوید، بر تصاویر مرتبط با آن حوزه کار کنید. به علاوه، می‌توانید لینک شبکه‌های اجتماعی خود را در این پلتفرم‌ها و یا در رزومه خود قرار دهید تا افراد برای دیدن آن‌ها ترغیب شوند. این روش به شما کمک می‌کند تا شانس استخدام شدن خود را بهبود ببخشید.

Artstation

the rookies

۵. پرسونال برندینگ و شبکه‌سازی

هم‌زمان با به‌روز‌رسانی نمونه‌کارهای خود، آماده به کار بودن خود را از طریق پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی اعلام کنید. تخصصتان را با تصاویر خود به نمایش بگذارید و به مخاطبان اعلام کنید که آماده چه نوعی از همکاری هستید. بر پرسونال برندینگ و شبکه‌سازی با افرادی که با هدف‌های شما هم‌راستا هستند، تمرکز کنید. برای این منظور، می‌توانید به گروه‌های تصویرسازی آنلاین، رویدادها یا جلسات مرتبط با حوزه کاری خود بروید تا منتور پیدا کنید و مهارت‌های خود را ارتقا دهید.

۵. چگونه تصاویر دیجیتال طراحی کنید؟

تصویرسازان دیجیتالی با استفاده از اصول بنیادی هنر تصاویر روایی ایجاد می‌کنند. آن‌ها از ماوس، تبلت نقاشی و قلم استیلوس استفاده می‌کنند. همچنین، مسلط بودن به نرم‌افزارهای کاربردی مانند Adobe Acrobat ، MS Word و Google Docs نیز یک مزیت به حساب می‌آید.

۱. نرم‌افزارهای تصویرسازی دیجیتال

نرم‌افزارهای تصویرسازی دیجیتال دو نوع مختلف دارند: Adobe Photoshop برای تصاویر پیکسلی و Adobe Illustrator برای تصویرسازی وکتور.

۲. Bitmapped (تصویرسازی مبتنی بر پیکسل)

برنامه‌های ایجاد Bitmap یا Raster، برنامه‌های نقاشی هستند که از نقاط ریز به نام پیکسل تشکیل شده‌اند که با در کنار هم قرار گرفتنِ این پیکسل‌ها، تصویر مدنظر ساخته می‌شود. این برنامه‌ها قابلیت ایجاد گرادیان رنگی دارند و ابزارهای متنوعی نیز برای خلق آثار هنری در اختیار شما قرار می‌دهند.

اغلب، خروجی‌های این برنامه‌ها نقاشی‌هایی هستند که نمای آبرنگی داشته، کارِ دست هستند و یا نمایی دارند که گویا با زغال کشیده شده‌اند. ایجاد تصویر بیت‌مپ یا رستر عمدتا با استفاده از Adobe Photoshop انجام می‌شود.

۳. وکتور

برنامه‌های ایجاد وکتور به عنوان برنامه‌های نقاشی شناخته می‌شوند. این برنامه‌ها تصاویری کاملاً دقیق و با رنگ‌ها و خطوط جذاب و غنی ایجاد می‌کنند و به شما اجازه می‌دهند که تصویر را بدون از دست‌ دادن کیفیت، تغییر سایز دهید. این برنامه‌ها بیشتر برای تصاویر دو بعدی و سبک‌های هنری ساده مناسب هستند. نقاشی وکتور به طور کلی با استفاده از Adobe Illustrator انجام می‌شود. در ادامه چند روش برای ایجاد آثار هنری دیجیتال با ایلاستریتور ذکر شده است.

  • ابزار نقاشی با قلم: می‌شود با استفاده از ابزار نقاشی قلم، تصاویر دیگر را ردیابی کرد. و به وسیله خطوط و مسیرهایی که با این ابزار رسم می‌شوند، شکل یکسانی را از روی آن تصویر ساخت. این ابزار به طراح اجازه می‌دهد خطوط یا مسیرهایی را با استفاده از چند نقطه به نام anchor یا نقاط لنگر رسم کند و با جا‌به‌جایی و تغییرشان شکل‌های مختلفی بکشد تا به نتیجه دلخواه برسد.
  • نقاشی با شکل‌های هندسی: از شکل‌های هندسی ساده مانند دایره و مستطیل نیز می‌توان برای ایجاد تصاویر استفاده کرد. برای این منظور، از ابزار مستطیل یا چندضلعی در نوار ابزار استفاده کنید. پس از ایجاد اشکال، با جابه‌جایی و اتصال آن‌ها به یکدیگر، می‌توان به تصویر نهایی مدنظر رسید. البته تصویرساز به کاربردی‌ترین ابزارهای ایلوستریتور حتما نیاز دارد.
  • طراحی آزاد: Adobe Illustrator به شما اجازه می‌دهد تا بدون استفاده از خطوط یا شکل‌ها طراحی آزاد انجام دهید. البته هنگامی که خطوط را رسم می‌کنید، برنامه آن‌ها را صاف و مرتب می‌کند. همچنین استفاده از ابزار shape builder برای پاک کردن خطوط اضافیِ ترسیم شده، بسیار کارساز خواهد بود.

نمونه طراحی تصویرسازی دیجیتال

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

اگر خلاق و پرانرژی هستید و می‌خواهید به عنوان یک طراح تصاویر دیجیتال شروع به کار کنید، باید ابتدا مهارت‌های طراحی خود را تقویت کنید. برخورداری از پایه‌ قوی و داشتن اراده و پشتکار برای تمرین به خلاقیت شما فرصت بروز می‌‌دهد. این پیش‌نیازها در کنار گذراندن آموزش‌های مرتبط با طراحی دیجیتال که اصلی‌ترین آن آموزش ایلاستریتور است، مسیر شما را در رسیدن به هدفتان هموار خواهد کرد.

The post راهنمای شغلی تصویرسازی دیجیتال appeared first on آمانج آکادمی مرکز آموزش های برنامه نویسی ، دیجیتال مارکتینگ و دیزاین.

دیدگاهتان را بنویسید