SpamBrain سلاح جدید گوگل در نبرد با وبسایت‌های اسپم

در دنیای وب همه ما از هر چیزی که اسپم باشد، فراری هستیم. فرقی نمی‌کند ایمیل اسپم باشد و یا وبسایت اسپم. وبسایت اسپم وبسایتی است که استاندارد نیست و معمولا در آن از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه استفاده شده است. در این وبسایت‌ها محتوای مفیدی برای کاربر وجود ندارد.

از آن‌ جایی که گوگل می‌خواهد تا حد ممکن بهترین محتوای موجود را به کاربر نمایش دهد. پس همیشه در حال مبارزه با این وبسایت‌ها است. چگونه؟

گوگل برای مبارزه با وبسایت‌های اسپم الگوریتم‌های بسیاری را منتشر کرده است. بعضی از این الگوریتم‌ها مثل الگوریتم پنگوئن و پاندا مشهور هستند. در حالی که بسیاری از الگوریتم‌ها هم هستند که کسی راجع به آن‌ها چیزی نمی‌داند. یکی از الگوریتم‌هایی که گوگل اخیرا برای مبارزه با وبسایت‌های اسپم معرفی کرده، الگوریتم SpamBrain است که در این مقاله به معرفی آن می‌پردازیم.

Google SpamBrain چیست؟

SpamBrain نام یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل است. این الگوریتم با هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ طراحی شده است. الگوریتم SpamBrain در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد. با این که کسی از وجود این الگوریتم آگاه نبود، SpamBrain توانست در طول زمان رشد کند. بالاخره گوگل در سال ۲۰۲۲ به طور عمومی آن را معرفی کرد. گوگل درباره الگوریتم SpamBrain این گونه توضیح می‌دهد:

“SpamBrain یک پلتفرم قوی است که برای شناسایی وبسایت‌های اسپم ساخته شده است. از زمانی که شروع به استفاده از الگوریتم SpamBrain کردیم، دائما آن را به‌روزرسانی کردیم تا شناسایی و از بین بردن انواع وبسایت‌های اسپم در صفحه نتایج گوگل موثرتر و دقیق‌تر انجام شود.”

هدف از ایجاد الگوریتم SpamBrian تشخیص وبسایت‌های اسپم است. زمانی که گوگل وبسایتی را اسپم شناسایی کند، آن وبسایت افت رتبه شدید را تجربه می‌کند. حتی در بعضی مواقع ممکن است به طور کامل از صفحه نتایج گوگل حذف شود.

SpamBrain برای گوگل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از آنجایی که در سال ۲۰۲۲ ظهور ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی از جمله ChatGPT، تبدیل به رقیبی جدی برای گوگل شده است، طبیعی است که گوگل هم از هر فرصتی برای بهبود عملکرد خود استفاده کند.

اسپم برین گوگل چیست؟

چه وبسایتی از نظر گوگل اسپم شناخته می‌شود؟

همه ما می‌دانیم که گوگل تا چه حد از وبسایت‌های اسپم متنفر است. با این حال گوگل تا به حال رسما اعلام نکرده که چه ویژگی‌هایی در یک وبسایت آن را تبدیل به یک وبسایت اسپم می‌کند. متخصصان حدس می‌زنند موارد زیر از نظر گوگل اسپم است:

  • محتوای بی‌کیفیت و تولید شده با هوش مصنوعی،
  • وبسایت‌های هک‌ شده،
  • وب‌سایت‌هایی که لینک خریداری می‌کنند،
  • وبسایت‌هایی که تبادل لینک انجام می‌دهند،
  • وب‌سایت‌هایی که از PBN یا شبکه بلاگ خصوصی استفاده می‌کنند،
  • و وب‌سایت‌هایی که لینک‌سازی خارجی غیرطبیعی انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید: “گوگل محتواهای تولید شده با هوش مصنوعی را دوست دارد اگر …

اسپم برین چگونه کار می‌کند؟

الگوریتم اسپم برین همان طور که گفته شد، مبتنی بر هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ است. به عبارت دیگر الگوریتمی که عملکرد تشخیص وبسایت‌های اسپم را تقویت می‌کند، بر اساس الگوریتم‌های ماشین لرنینگ کار می‌کند. الگوریتم‌های ماشین لرنینگ گوگل برای تشخیص اسپم بودن یک وبسایت، آن را با سایر وبسایت‌های اسپمی که تا به حال شناسایی کرده، مقایسه می‌کند و اگر شباهتی بین آن‌ها پیدا کند، آن وبسایت را اسپم تشخیص می‌دهد. الگوریتم‌های ماشین لرنینگ SpamBrain به مرور زمان یاد می‌گیرند که چه عوامل دیگری ممکن است یک وبسایت را تبدیل به یک وبسایت اسپم کند و از یک جایی به بعد در شناسایی وبسایت‌های اسپم بسیار بهتر و دقیق‌تر عمل می‌کند.

طبق گزارش سالانه گوگل در سال ۲۰۲۱، گوگل اعلام کرده الگوریتم SpamBrain در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با ۲۰۲۰:

  • ۶ برابر وبسایت‌های اسپم بیشتری را شناسایی کرده است.
  • ٪۹۹ از نتایج جستجو در SERP (صفحه نتایج جستجو) غیراسپم است.
  • تعداد وبسایت‌های اسپم هک شده در اینترنت ۷۰٪ کاهش داشته است.
  • تعداد وبسایت‌های اسپم بی‌محتوا (Gibberish Spam) در سیستم‌های میزبان ۷۵٪ کاهش داشته است.

*منظور از Gibberish Spam هر نوع محتوای بدون هدف شامل کاراکترها، کلمات یا جملات بی‌معنی است که در قالب ایمیل و پیام‌های متنی به طور گسترده به افراد ارسال می‌شود. هدف از ارسال این پیام‌ها اغلب تبلیغات، افزایش نرخ بازدید و ارسال لینک‌های مشکوک است.

gibberish spam

چگونه از جریمه‌های SpamBrain در امان باشیم؟

سیاست گوگل همیشه به این شکل بوده که اطلاعات زیادی را درباره الگوریتم‌هایش و روش‌های جلوگیری از پنالتی شدن وب سایت منتشر نکند. با وجود این خبر خوب اینکه بر خلاف سایر فاکتورهای سئو که ممکن است در کنترل شما نباشد، اسپم بودن سایت چیزی است که در کنترل شماست. تنها کافی است که سئو وبسایت را هم‌راستا با قوانین و دستورالعمل‌های گوگل پیش ببرید.

بیشتر بخوانید: “راهنمای جامع آشنایی و رفع پنالتی گوگل

برای جلوگیری از پنالتی شدن سایت با الگوریتم‌های SpamBrain و به خطر افتادن جایگاه سایت در صفحه نتایج جستجو، موارد زیر را حتما در سئو سایت رعایت کنید:

۱. محتوای باکیفیت و ارزشمند تولید کنید

همه ما می‌دانیم که به‌روزرسانی‌های اخیر گوگل حول محور تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند برای کاربر می‌چرخد. علاوه‌براین بهترین راهکار برای جذب مخاطب سایت و همچنین بهبود سئو سایت تولید محتوای باکیفیت است.

محتوای با کیفیت محتوایی است که ۳ ویژگی مهم E-A-T یا تخصص، قابل اعتماد بودن و اعتبار را داشته باشد.

مفهوم E-A-T برای گوگل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای آشنایی کامل با این مفهوم مقاله “E-A-T در سئو: مبارزه‌ی گوگل با محتوای بی‌کیفیت” را مطالعه کنید.

۲. لینک‌سازی باکیفیت و اصولی انجام دهید

لینک‌سازی یکی از مهم‌ترین مراحل در سئو سایت محسوب می‌شود. لینک‌ها به ربات‌های گوگل این سیگنال را می‌دهند که وبسایت شما معتبر است. اگرچه بسیاری از متخصصین سئو معتقدند بدون لینک‌سازی هم می‌شود سایت را برای موتورهای جستجو بهینه کرد، در این موضوع شکی نیست که لینک‌سازی به خصوص در حوزه‌های پررقابت کمک می‌کند تا سئو سایت سریع‌تر به نتیجه مطلوب برسد.

بیشتر بخوانید: “آموزش جامع ساخت بک لینک های ارزشمند و رایگان برای سئو سایت

معرفی به‌روزرسانی Link Spam

گوگل به طور مداوم الگوریتم SpamBrain را به‌روز می‌کند تا مطمئن شود که بهترین نتایج را در صفحه نتایج جستجو به کاربران نمایش می‌دهد.

در ۱۴ دسامبر ۲۰۲۲ گوگل شروع به ارائه به‌روزرسانی دیگری به نام به‌روزرسانی Link Spam کرد. به گفته گوگل:

“به‌روزرسانی Link Spam برای مبارزه با لینک‌سازی غیرطبیعی ایجاد شده که برای این کار از SpamBrain کمک می‌گیرد.”

به عبارت دیگر SpamBrain برای مبارزه با لینک‌سازی غیرطبیعی، خرید بک لینک و وبسایت‌های مزرعه لینک با به‌روزرسانی Link Spam غنی شده است.

کلام آخر

در عصری که اینترنت تبدیل به بخشی ضروری و لاینفک از زندگی ما شده است، گاهی پیش آمده که با پدیده آزاردهنده‌ای به نام “وبسایت‌های اسپم” مواجه شده باشید. این وبسایت‌ها با هدف تولید محتوای غیرمرتبط، تبلیغات آزاردهنده و گاهی حتی کلاهبرداری از کاربران، در سطح وسیعی از فضای دیجیتال به چشم می‌خورند. برخلاف وبسایت‌های قانونی و قابل اعتماد که مطالب مفیدی را به کاربرانشان ارائه می‌دهند، وبسایت‌های اسپم مشکلات جدی را برای امنیت کاربران به وجود می‌آورند.

گوگل همیشه در حال مبارزه با وب سایت‌های اسپم بوده، هست و خواهد بود. برای این کار هم از الگوریتم‌های بسیاری استفاده می‌کند. یکی از الگوریتم‌هایی که تا مدت‌ها کسی از وجود آن آگاه نبود SpamBrain است. ممکن است الگوریتم‌های دیگری هم وجود داشته باشند اما هنوز کسی از وجود آن‌ها مطلع نباشد.

در نتیجه بهترین راهکار برای در امان ماندن از پنالتی شدن سایت و باقی ماندن در صفحه نتایج سئو اصولی سایت، تولید محتوای باکیفیت و همچنین لینک‌سازی استاندارد، اصولی و طبیعی است. با این روش می‌توانید مطمئن باشید که جایگاه شما در صفحه نتایج گوگل همیشه امن است. تمامی مواردی که برای سئو اصولی سایت به آن اشاره شد در سرفصل‌های دوره آموزش سئو قرار داده شده است تا بتوانید با یادگیری اصولی سئو سایت بهترین استفاده را از سایت ببرید.

برای تهیه این مقاله از منبع زیر استفاده شده است:

spambrain.com

The post SpamBrain سلاح جدید گوگل در نبرد با وبسایت‌های اسپم appeared first on آمانج آکادمی مرکز آموزش های برنامه نویسی ، دیجیتال مارکتینگ و دیزاین.

دیدگاهتان را بنویسید