ساخت بازی با پایتون + معرفی بهترین موتورهای بازی‌سازی

اکثر ما زبان برنامه‌نویسی پایتون را به‌دلیل کاربردهای گسترده‌اش در هوش مصنوعی، ماشین لرنینگ و علوم داده می‌شناسیم. اما باید بگویم کاربرد زبان برنامه‌نویسی پایتون بیش از این‌هاست.

پایتون زبان بسیار پرکاربرد و محبوبی است. دلیل آن هم کتابخانه‌های بی‌نظیر پایتون هستند که دست برنامه‌نویس را برای هرکاری باز گذاشته‌اند. یکی از جذاب‌ترین کاربردهای زبان پایتون که شاید کمتر جایی درباره آن صحبت شده، طراحی و ساخت بازی است.

طراحی و برنامه‌نویسی بازی‌های ویدئویی شاید کار پیچیده‌ای به‌نظر برسد. البته که نمی‌شود منکر پیچیدگی‌های منحصربه‌فرد برنامه‌نویسی بازی شد، اما می‌شود ادعا کرد که موتورهای بازی سازی پایتون یا (Game engines) فرآیند بازی‌سازی را در مقایسه با زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر، بسیار آسان‌تر و جذاب‌تر کرده‌اند.

این مقاله برای افرادی است که به برنامه‌نویسی بازی با پایتون علاقه دارند. در ادامه، موتورهای بازی‌سازی محبوب و معروف پایتون را معرفی خواهیم کرد.

موتور بازی سازی پایتون چیست؟

موتورهای بازی‌سازی پایتون درواقع همان کتابخانه‌های پایتون هستند که به عنوان ابزارهایی برای توسعه بازی‌های ویدئویی استفاده می‌شوند. این موتورها امکانات، ابزارها، توابع و کلاس‌هایی را فراهم می‌کنند که به برنامه‌نویس کمک می‌کنند تا گرافیک، صدا، فیزیک و بخش‌های دیگر بازی را به‌راحتی توسعه دهد.

علاوه‌براینکه از زبان پایتون می‌شود برای ساخت بازی‌های ویدئویی استفاده کرد، ابزارهای هوش مصنوعی هم برای این کار وجود دارند که کار بازی سازی را بسیار ساده‌تر کرده‌اند. در مقاله “AI در طراحی و توسعه بازی‌های ویدئویی و کامپیوتری” می‌توانید در این‌باره بخوانید.

مقایسه موتور بازی سازی پایتون و دیگر ابزارهای بازی سازی

پایتون تنها ابزار برای توسعه بازی نیست. ابزارهای معروف دیگری هم هستند که به‌طور خاص فقط برای توسعه بازی طراحی شده‌اند. مثل:

  • Unreal Engine
  • Unity
  • Godot

این ابزارهای معروف توسعه بازی با موتورهای بازی سازی پایتون در چند مورد زیر متفاوت هستند:

پشتیبانی از زبان برنامه‌نویسی: موتورهای بازی سازی عادی که نام برده شد، از زبان‌های برنامه‌نویسی مثل #C++ ،C و جاوا اسکریپت پشتیبانی می‌کنند، نه پایتون.

پشتیبانی از پلتفرم‌های مختلف: بسیاری از موتورهای بازی مستقل قادرند با کمترین هزینه، بازی‌ را برای پلتفرم‌های مختلف ازجمله تلفن همراه و سیستم‌های بازی اختصاصی تولید کنند. درحالی‌که، انتقال بازی‌ای که با پایتون نوشته شده به پلتفرم‌های مختلف، به‌ویژه تلفن همراه، ممکن است پروژه سنگین و پیچیده‌ای باشد.

محدودیت‌: بازی‌های نوشته‌شده با استفاده از موتور بازی مستقل، بسته به نوع موتور بازی سازی‌شان، ممکن است محدودیت‌هایی را داشته باشند درحالی‌که پایتون این محدودیت‌ها را ندارد.

چرا توسعه بازی با پایتون؟

خب تا اینجا شاید خیلی متوجه نشده باشید موتورهای بازی سازی پایتون در مقایسه با سایر ابزارهای بازی سازی معروف دیگر چه برتری‌هایی دارد. دلیل اصلی این است که برای بازی سازی با پایتون فقط کافی است زبان پایتون را بلد باشید. درحالی‌که اگر بخواهید از سایر ابزارهای بازی سازی استفاده کنید، علاوه‌بر اینکه باید یکی از زبان‌های ++C یا #C را بلد باشید، باید مفاهیم خاص آن ابزار و نوع اسکریپت‌نویسی مختص به آن ابزار را هم یاد بگیرید. درنتیجه منحنی یادگیری توسعه بازی با پایتون، در مقایسه با سایر ابزارها سریع‌تر است.

۵ کتابخانه پایتون برای توسعه بازی

PyGame

کتابخانه Pygame یک ابزار قدرتمند و متن‌باز برای برنامه‌نویسی پایتون است که به‌طور خاص برای ساخت بازی طراحی شده است. این کتابخانه به برنامه‌نویس این امکان را می‌دهد تا با استفاده از ابزارها و توابع مختلف، بازی‌های جذاب، با امکان مدیریت گرافیک و صدا، توسعه دهد. Pygame ساده و درعین‌حال قدرتمند است، به‌همین‌دلیل، یکی از بهترین گزینه‌ها برای برنامه‌نویسان و متخصصان بازی سازی است.

PyGame Zero

Pygame Zero یکی دیگر از کتابخانه‌های پایتون است که در مقایسه با کتابخانه قبل ساده‌تر و برای مبتدیان مناسب‌تر است. این کتابخانه با رابط کاربر ساده و مجموعه‌ای از ویژگی‌های عمومی و کاربردی، برای استفاده برنامه‌نویسان مبتدی بسیار مناسب است. بازی معروف Snake با این ابزار به‌راحتی قابل پیاده‌سازی است.

برخلاف Pygame، که قدرتمند و انعطاف‌پذیر است، Pygame Zero بر سادگی و سهولت استفاده تمرکز دارد.

Arcade

Arcade یک فریمورک پایتون برای ساخت بازی‌های کلاسیک است. این فریمورک شی‌گرا است و ابزارهای متنوعی را برای برنامه‌نویسان بازی فراهم می‌کند. تمرکز Arcade هم مانند تمام کتابخانه‌ها و فریمورک‌های دیگر پایتون بر سادگی و سهولت استفاده است. علاوه‌براین، بازی‌های توسعه‌داده‌شده با Arcade سرعت بسیار بالایی دارند.

Adventurelib

Adventurelib یکی دیگر از کتابخانه‌های پایتون است که برای ساخت بازی‌های مبتنی بر متن و ماجراجویی استفاده می‌شود. بازی مبتنی‌بر متن، از متن و نوشته برای ایجاد محیط‌ها، داستان‌ها، شخصیت‌ها، و اعمال مختلف استفاده می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد در طول بازی (داستان) تصمیم‌گیری و انتخاب‌های خود را داشته باشند تا به پیشرفت و حل معماهای بازی کمک کنند.

این کتابخانه شامل ابزارها و توابعی است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد داستان‌ها، محیط‌ها و حرکات مختلف را برای بازی‌های ماجراجویی خلق و اجرا کنند.

Ren’Py

Ren’Py ابزار ساخت بازی ویدئویی است که برای ساخت بازی‌های داستانی با تصاویر و متن جذاب استفاده می‌شود. این ابزار به برنامه‌نویس این امکان را می‌دهد تا با استفاده از زبان برنامه‌نویسی پایتون و ابزارهای گرافیکی، بازی‌هایی با داستان‌های جذاب و تصاویر زیبا بسازد. Ren’Py امکان افزودن ویژگی‌هایی ازجمله تصاویر، موسیقی، و افکت‌های ویژه به داستان بازی را دارد. از ویژگی‌های مهم Ren’Py می‌توان به امکانات ویژه برای طراحی انیمیشن، افکت‌های صوتی، و روش‌های تصمیم‌گیری چندگانه اشاره کرد.

بازی‌های محبوبی که با پایتون ساخته شده‌اند

ممکن است این تصور وجود داشته باشد که بازی‌های توسعه‌داده‌شده با پایتون، بازی‌های ساده، ابتدایی و معمولی هستند. اما این‌طور نیست.

در لیست محبوب‌ترین بازی‌های دنیا، بازی‌هایی هستند که یا به‌طور کامل با پایتون ساخته شده‌اند یا در بخشی از کدهای آن از پایتون استفاده شده است.

Civilization IV:

Civilization IV یک بازی استراتژی است که در سال ۲۰۰۵ منتشر شده است. در این بازی شما یک تمدن را از ابتدا بنا و بر آن حکومت می‌کنید. ویرایشگر نقشه این بازی با زبان پایتون نوشته شده است.

بازی Civilization IV

Battlefield 2:

Battlefield 2 بازی‌ای است با فضای شلیک و تیراندازی. این بازی به شما امکان می‌دهد تا در نبردهای چندنفره و یا با بازیکنان دیگر از سراسر جهان بازی کنید.

بازی Battlefield 2

The Sims 4:

The Sims 4 یکی از معروف‌ترین بازی‌های دنیا در زمان انتشارش بود. این بازی در سال ۲۰۱۴ منتشر شد و یک بازی است شبیه‌سازی شده زندگی انسان است. بازیکن در این بازی باید خانواده Sims را مدیریت و آن‌ها را به اهدافشان برساند. بخشی از کدهای این بازی هم با زبان پایتون نوشته شده است.

بازی The Sims 4

Frets on Fire:

بازی معروف Frets on Fire به زبان پایتون و با کتابخانه PyGame ساخته شده است. در این بازی که شبیه ساز گیتار الکتریک است، نت‌های موسیقی به‌صورت رنگی روی صفحه نمایش ظاهر می‌شوند. هر رنگ نشان‌دهنده‌ی یک دکمه‌ی خاص روی صفحه کلید یا گیم‌پد است. شما باید با فشردن دکمه‌های درست در زمان مناسب، نت‌ها رو بنوازید. هرچقدر نت‌ها را دقیق‌تر بزنید، امتیاز بیشتری کسب می‌کنید. هدف نهایی این است که تا جایی که می‌توانید امتیاز کسب کنید و آهنگ را به‌طور کامل و بدون خطا اجرا کنید.

بازی Frets on Fire

Flappy Bird:

Flappy Bird یک بازی ساده و درعین‌حال اعتیادآور است. در این بازی، شما کنترل یک پرنده را به دست می‌گیرید و باید از میان لوله‌های عمودی، بدون اینکه به آن‌ها برخورد کنید، راه خود را پیدا کنید. Flappy Bird از نظر گیم‌پلی و گرافیک بازی ساده‌ای است و Pygame Zero ابزار مناسبی برای پیاده‌سازی آن است.

بازی Flappy Bird

کلام آخر

بازی سازی یا برنامه‌نویسی بازی یکی دیگر از کاربردهای بی‌شمار زبان برنامه‌نویسی پایتون است. موتورهای بازی‌سازی (Game Engine) پایتون با فراهم کردن کتابخانه‌ها و ابزارهای کاربردی، برنامه‌نویسی و طراحی بازی را برای برنامه‌نویسان بیش‌از‌پیش آسان کرده است. فقط کافی است در دوره آموزش برنامه‌نویسی پایتون ثبت‌نام کنید و آن را یاد بگیرید. آن وقت است که با کمی خلاقیت می‌توانید جذاب‌ترین بازی‌های دنیا را بسازید.

The post ساخت بازی با پایتون + معرفی بهترین موتورهای بازی‌سازی appeared first on آکادمی آمانج.

دیدگاهتان را بنویسید