جامع‌ترین راهنمای سئو پینترست ۲۰۲۳ (چک لیست سئوی پینترست)

امروزه حضور در پلتفرم‌های اجتماعی برای کسب و کارها بسیار حیاتی است. در این میان، پینترست به عنوان یکی از پلتفرم‌های محبوب و پرطرفدار، به شرکت‌ها و کسب و کارها امکان می‌دهد تا با استفاده از تصاویر و محتوای بصری، بازاریابی خود را به سطح بالاتری برسانند و به مخاطبان هدف خود نزدیک‌تر شوند.

اما آیا بازاریابی در پینترست تنها به اشتراک گذاری تصاویر و پست‌ها محدود می‌شود؟ آیا می‌توان از تکنیک‌ها و استراتژی‌های سئو پینترست بهره برد و رتبه‌بندی بالاتری در نتایج جستجوی داخلی آن کسب کرد؟

در این مقاله، به بررسی اهمیت آموزش سئو پینترست و راهکارهایی برای سئوی پینترست و افزایش بازدید ارگانیک در این پلتفرم خواهیم پرداخت. با مطالعه این مقاله، خواهید فهمید که چگونه می‌توانید از مزایای سئو پینترست یا (SEO پینترست) برای کسب و کار خود و بهترین روش‌ها برای بیشتر دیده شدن، جذب ترافیک ارگانیک و افزایش آگاهی مخاطبان، استفاده کنید.

چرا پینترست؟

رشد روزافزون کاربران:

پینترست در طول سال‌های اخیر به یکی از پلتفرم‌های محبوب جهانی تبدیل شده است. تا سپتامبر ۲۰۲۱، پینترست بیش از ۴۷۸ میلیون کاربر فعال ماهانه داشته است.

قدرت خریداران:

کاربران پینترست به دنبال ایده‌ها و الهام‌بخش‌های مرتبط با خرید هستند. بر اساس آمارها، ۸۳٪ کاربران پینترست خریدی را در طی یک ماه گذشته انجام داده‌اند یا قصد خرید در آینده‌ای نزدیک را دارند.

تأثیر بانوان:

بانوان در پینترست نقش مهمی ایفا می‌کنند. بیش از ۶۰٪ کاربران پینترست زن هستند و بیشترین تعداد کاربران فعال آن از جنس خانم هستند. این نشان می‌دهد که پینترست به عنوان یک پلتفرم محبوب برای زنان برای کشف ایده‌ها، طرح‌ها، محصولات و خدمات مورد علاقه خود استفاده می‌شود.

تأثیر بالای محتوای بصری:

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد پینترست، تمرکز بر محتوای بصری است. تصاویر و ویدئوهای جذاب و ارزشمند در پینترست می‌توانند باعث ایجاد تأثیر قوی و الهام بخش بر کاربران شوند.

افزایش ترافیک وبسایت‌ها:

طبق آمارها، معرفی‌های انجام شده در پینترست به میزان قابل توجهی ترافیک برای وبسایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین ایجاد می‌کنند. در واقع، پینترست در مقایسه با توئیتر، لینکدین و اسنپ‌چت، بیشترین ترافیک ارجاعی به وبسایت‌ها را داشته است.

نقش پینترست در رتبه‌بندی در موتورهای جستجو:

این همان سئو پینترست است. پینترست دارای یک موتور جستجوی قدرتمند برای رتبه بندی محتوای خود است. بنابراین، بهینه‌سازی محتوا و استفاده از کلیدواژه‌های مناسب در پینترست می‌تواند به بهبود موقعیت و دیده شدن محتوا کمک کند.

این آمارها نشان می‌دهند که پینترست یک پلتفرم با تأثیر بالا بر روی بازاریابی دیجیتال است. با استفاده از راهکارها و استراتژی‌های بازاریابی و سئوی پینترست مناسب، می‌توانید بهترین استفاده را از این پلتفرم برای جذب مخاطبان، ایجاد ترافیک و افزایش فروش خود داشته باشید.

در ادامه مقاله، به تفصیل به بررسی راهکارها و تکنیک‌های SEO پینترست و سئو تصویر در پینترست خواهیم پرداخت.

سئو پینترست چیست؟

سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو(SEO) به عنوان یک استراتژی حیاتی برای کسب و کارها شناخته شده است. اما آیا سئو تنها در موتورهای جستجوی معروف مانند گوگل و بینگ کاربرد دارد؟ پاسخ خیر است. می توان سئو را برای هر پلتفرمی که موتور جستجو داشته باشد انجام داد. پینترست، به عنوان یک شبکه مجازی محبوب برای به اشتراک گذاری تصاویر و محتوای بصری، همچنین از روش‌ها و تکنیک‌های سئو پینترست برای بهبود رتبه‌بندی و دیده شدن محتوا استفاده می‌کند.

سئو پینترست(SEO پینترست) به مجموعه‌ای از راهکارها و تکنیک‌هایی گفته می‌شود که به شما امکان می‌دهد محتوایتان را در پینترست بهینه کنید و در نتیجه رتبه‌بندی بهتری در نتایج جستجوی داخلی این پلتفرم داشته باشید. با استفاده از سئو پینترست، می‌توانید ترافیک بیشتری به پروفایل وبسایتتان در پینترست جذب کنید و مخاطبان خود را به محتوا و محصولاتتان هدایت کنید.

بیشتر بخوانید: “آموزش سئو محتوا جامع

مراحل سئوی پینترست

ساخت اکانت تجاری برای سئو پینترست

اولین قدم برای سئو در پینترست خواندن و آنالیز داده هاست. شاید این مرحله مستقیما برروی سئو پینترست شرکت شما تاثیرگذار نباشد، اما قدم ابتدایی برای مراحل آینده است. با استفاده از امکانات اکانت تجاری (business) شما می‌توانید آمار مربوط به پین‌ها و بوردهای خود را داشته باشید.

برای ایجاد حساب بیزینس در پینترست باید به بخش business پینترست مراجعه کرد. سپس نام تجاری، آدرس وبسایت و اهداف پیج شما ذکر می‌شود. پس از تایید پینترست، حساب تجاری فعال می‌شود که به کاربر اجازه می‌دهد آمار دقیق‌تری را مشاهده کند.

سئو پینترست: ساخت اکانت تجاری برای SEO پینترست

قرار دادن تگ‌های پینترست در وبسایت

تگ‌های مختلفی مانند تگ اشتراک‌گذاری و تگ دنبال‌کردن در وبسایت قرار داده می‌شود تا کاربران بتوانند آسان‌تر محتوا را در پینترست به اشتراک بگذارند. هدف این مرحله این است که وقتی تعداد اشتراک‌گذاری، فالو و … از طریق وبسایت شما در پینترست زیاد می‌شود، سیگنال کیفیت کار شما برای پینترست ارسال شده و تاثیر مستقیمی برروی سئو پینترست شما دارد.

تحقیق کلمات کلیدی پینترست

شاید مهم‌ترین مرحله در مراحل سئو در پینترست، تحقیق کلمات کلیدی یا Keyword Research است. در این مرحله باید علایق مخاطبین خود در پینترست را پیدا کنید. برای این کار چندین راه وجود دارد. اولین راه این است که با سرچ کردن در پینترست کلماتی را که محتوای بصری بیشتر، با کیفیت بالاتر و تعامل بیشتر را انتخاب کنید. کلماتی را بیابید که مخاطبین شما با محتوای آن، تعامل داشته‌اند یا علاقه نشان داده‌اند.

راه بعدی استفاده از ابزارهای تحقیقات کلمات کلیدی است از جمله ابزارهایی که تعداد سرچ کلمات در پینترست را به شما نشان می‌دهند Keywordtools است. با استفاده از این ابزار می‌توانید میزان سرچ، رقابت و … کلمات خود را پینترست بیابید و کلمات کلیدی برند خود را برای SEO پینترست انتخاب کنید.

سئو پروفایل پینترست

پروفایل پینترست شما بیلبورد تبلیغاتی شما در اولین مواجهه مخاطب با شماست. این بخش از دو قسمت تشکیل شده: لوگو و درباره ما.

از اهمیت درباره ما در سئو پینترست غافل نشوید. در این قسمت توضیحات کوتاهی درباره برند خود بنویسید و از کلمات کلیدی اصلی که در مرحله قبل انتخاب کردید در محتوا استفاده کنید.

لوگو مستقیما برروی سئوی پینترست تاثیرگذار نیست اما جزء اولین تعاملاتی است که مخاطب با شما دارد. به همین دلیل استفاده از لوگو جذاب برای کلیک مخاطب، واجب است. این کار باعث می‌شود که مخاطبین به راحتی پروفایل شما را پیدا کرده و پین‌های شما را ذحیره کنند.

ساخت و سئو بردها (boards)

بردها ویترین کسب وکار شما در پینترست هستند. با توجه به تحقیقات کلمات کلیدی که در مرحله قبل انجام دادید بردهای خود را بسازید. نام بردها را با توجه به کلمات کلیدی انتخاب کنید. بردها فرصتی عالی‌ به شما می‌دهند تا موتور جستجوی پینترست را در جریان اینکه شما محصولاتتان را چگونه دسته‌بندی می‌کنید یا محتوایتان را چگونه سازمان‌دهی می‌کنید، قرار دهید که این امر فقط باعث افزایش قابلیت مشاهده می‌شود.

بردها اولین چیزی است که کاربران وارد شده به پروفایل شما می‌بینند. بنابراین عناوین بوردهای شما باید به صورت کاملا واضح و تصاویر بوردها باید بسیار جذاب باشد.

با وجود اینکه بهینه‌سازی کلیدواژه و تصاویر بوردها بخش مهمی از سئو و جلب توجه در پینترست هستند، بوردها باید با پین‌های باکیفیتی پر شوند تا بتوانید سئو پینترست را به بهترین شکل انجام دهید.

سئو در پینترست برای بوردها. ساخت و دسته بندی بوردها برای سئوی پینترست
منبع تصویر: Search Engine Journal

بهینه سازی عنوان و توضیحات پین‌ها

قبل از توضیح این قسمت باید بگوییم که یکی از اصلی‌ترین معیارهای سئو در پینترست، کلیک و تعامل کاربران با بوردها و پین‌های شما است. معیارهای زیادی برروی میزان کلیک پین‌ها تاثیرگذار هستند که مهم‌ترین آن‌ها استفاده از طراحی‌های جذاب با رنگ‌های زیبا در پین‌ها و عنوان مهیج است. با فرض بر اینکه شما از طرح‌های زیبا و کاربرپسند در پین‌های خود استفاده می‌کنید این قسمت را ادامه می‌دهیم.

عنوان(title) و توضیحات(description) از اصلی‌ترین بخش‌های SEO پینترست هستند. یکی از اهداف اصلی پیدا کردن کلمات کلیدی، استفاده از آن‌ها در این قسمت‌هاست. حتما از کلمات کلیدی خود در متن و عنوان پین استفاده کنید تا آن پین برای آن کلمات بهینه شود؛ اما این‌کار باعث مصنوعی شدن محتوا و عنوان شما نشود.

همانطور که بالاتر گفتیم؛ یکی از معیارهای مهم سئوی پینترست کلیک و تعامل کاربران است و استفاده از عناوین مصنوعی، صرفا برای اینکه کلمات کلیدی در ابتدای آن ظاهر شوند، میزان کلیک را پایین می‌آورد. با رعایت نکات این قسمت، پینترست محتوای شما را بهتر درک می‌کند و در کلمات کلیدی استفاده شده در سرچ نشان می‌دهد.

پین‌گذاری منظم و تعامل با کاربران

همانند یک مدیر که از کارمندان خود تعهد، نظم و کار تیمی خوب می‌خواهد، پینترست نیز از شما فعالیت منظم، مداوم و تعامل خوب با کاربران را می‌خواهد. یکی از فاکتورهای تصمیم‌گیری سئو پینترست شما نیز همین معیار است. حتما با کاربران تعامل داشته باشید مخصوصا آن‌هایی که برروی پین شما کامنت می‌گذارند. پست‌گذاری منظم و مداوم هم سیگنال رشد را به پینترست ارسال می‌کند و هم اینکه به شدت باعث افزایش مخاطبان و دنبال‌کنندگان شما در پینترست می‌شود.

یکی از بهترین راه‌ها برای پست‌گذاری منظم استفاده از ابزارهای زمان‌بندی مانند Tailwind است. شما با استفاده از این ابزارها می‌توانید هر تعداد پین را که می‌خواهید زمان‌بندی کنید، عنوان مدنظر را بنویسید، توضیحات بهینه را بنویسید و منتشر کنید. Buffer یکی از ابزارهای شبکه‌های اجتماعی توصیه کرده که برای دستیابی به بیشترین تعداد مخاطبین روزانه ۵ پین بسازید. با این کار یک قدم دیگر به SEO پینترست نزدیک‌تر می‌شویم.

بیشتر بخوانید: “بهترین ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی

لینک سازی داخلی برای سئوی پینترست

استفاده از لینک‌های داخلی، از دیگر راه های بهبود سئو پینترست است. همانطور که می‌دانید لینک سازی داخلی یکی از فاکتورهای مهم در سئو سایت است، پینترست نیز از این نکته استفاده کرده. با استفاده از لینک‌های داخلی، کاربران به پست‌های مرتبط دیگر دسترسی پیدا می‌کنند و این باعث افزایش ترافیک به سایت شما می‌شود. همچنین، استفاده از لینک‌های داخلی، باعث بهبود رتبه الگوریتم جست‌وجو و سئو در پینترست می‌شود.

سئو تصویر در پینترست

پینترست یکی از قدرتمندترین پردازشگرهای تصویر را دارد. به طوری که؛ از طریق تصویر شما اجزاء آن را متوجه می‌شود چه عکس از دکوراسیون یک خانه باشد یا لباس و … . شما می‌توانید در پین‌های خود تصاویر باکیفیت محصول خود را قراردهید چرا که پینترست کاملا متوجه می‌شود و در سرچ‌های مرتبط با محصول شما، این پین را به کاربران توصیه می‌کند.

اگر محصول خاصی ندارید، یکی دیگر از راه‌های سئو تصویر در پینترست استفاده متن در تصویر است. به این شکل که شما می‌توانید از کلمات کلیدی مرتبط با پین خود در تصویرتان استفاده کنید. پینترست متن داخل تصویر را خوانده و در سرچ‌های مرتبط آن را به کاربران نمایش می‌دهد. سئو تصویر در پینترست به شدت بر روی افزایش مخاطبین و ورودی‌های ارگانیک شما تاثیر می‌گذارد. اما؛ جذابیت تصویر و محتوای خود را فراموش نکنید.

سئو تصویر در پینترست با پردازشگر تصویر پینترست
منبع تصویر: Search Engine Journal

تحلیل داده‌های پینترست

یکی از وظیقه‌های اصلی شما به عنوان یک دیجیتال مارکتر تحلیل داده و تصمیم‌گیری با استفاده از آن‌هاست. همانطور که در مرحله اول گفتیم یکی از کارهایی که در شروع SEO پینترست باید بکنید، فعال کردن business در پینترست است. با استفاده از این ابزار پینترست، شما می‌توانید به داده‌های پین‌ها و بوردها دسترسی داشته باشید.

از این داده‌ها برای رفتارشناسی مخاطبین خود استفاده کنید. اگر یکی از پین‌های شما لایک، کامنت و اشتراک‌گذاری بالاتری گرفته و دیگری خیر، به دنبال دلیل آن باشید. تصویر جذابی داشته؟ عنوان و توضیحات بهتری نوشته‌اید؟ سئوی پینترست را بهتر اجرا کرده‌اید؟ سئو تصویر در پینترست را به درستی انجام داده‌اید؟ و … ، هر دلیلی که دارد را پیدا و سعی کنید در پین‌های بعدی نیز آن را اجرا کنید. تحلیل داده به شما کمک می‌کند تا بهترین محتوا را برای مخاطبین خود برنامه‌ریزی کنید و بازدیدهای ارگانیک خود را افزایش دهید.

تبلیغات در پینترست

یکی دیگر از راه‌ها برای دسترسی به مخاطبین هدف خود در پینترست، تبلیغات است. پینترست یکی از قوی‌ترین پلتفرم‌های تبلیغاتی را دارد که با استفاده از آن می‌توانید پین‌ها یا بوردهای خود را به تعداد زیادی از مخاطبینی که هنوز شما را دنبال نمی‌کنند اما به محصولات و خدمات شما علاقه‌مند هستند دستیابی پیدا کنید. SEO پینترست راهی زمان‌بر است. می‌توانید تا زمانی که SEO پینترست به نتیجه می‌رسد از تبلیغات استفاده کنید.

پینترست از انواع مختلفی از فرمت تبلیغات پشتیبانی می‌کند؛ محبوب‌ترین فرمت‌ها عبارتند از:

-تبلیغات استاندارد (تصویری)،
-ویدئویی،
-خرید: پین‌هایی که کاربر می‌تواند روی آن کلیک کرده و سفارش مستقیم دهد،
-کاروسل: کاربر می‌تواند بین چند تصویر حرکت کند،
-مجموعه: ترکیب تصاویر با تصاویر محصول،

به عنوان مثال اگر یک فروشگاه لباس‌فروشی آنلاین هستید، قطعا تصاویر و پین‌های خرید را خواهید داشت. اگر یوتیوبر هستید، کلیپ‌های ویدئویی می‌تواند انتخاب بهتری باشد. البته توصیه می‌شود عملکرد تبلیغات‌ را اندازه‌گیری کنید تا مشخص شود کدام فرمت برای مخاطبان و برند شما موثرتر است.

چک لیست سئو پینترست

۱- ساخت اکانت تجاری برای سئو پینترست: اکانت بیزینسی خود را بسازید.
۲- قرار دادن تگ‌های پینترست در وبسایت: تگ‌های ذخیره، اشتراک، لایک و … پینترست را در وبسایت خود قرار دهید.
۳- تحقیق کلمات کلیدی پینترست: کلمات کلیدی هدف مخاطبین خود را با استفاده از ابزارها بیابید.
۴- سئو پروفایل پینترست: لوگو خود را قرار دهید و از کلمات کلیدی هدف در قسمت درباره ما استفاده کنید.
۵- ساخت و سئو بردها (boards): با توجه به کلمات کلیدی بوردهای خود را دسته‌بندی و نام‌گذاری کنید.
۶- بهینه سازی عنوان و توضیحات پین‌ها: عنوان جذابی بنویسید و از کلمات کلیدی در عنوان و توضیحات پین استفاده کنید.
۷- پین‌گذاری منظم و تعامل با کاربران: دائما با مخاطبین در ارتباط باشید و روزانه، منظم و مداوم پین‌گذاری کنید.
۸- سئو تصویر در پینترست: عکس محصول را در پین قرار دهید و یا از کلمات کلیدی به شکل متن در تصویر استفاده کنید.
۹- تحلیل داده‌های پینترست: بهترین پین‌های خود را بررسی و فاکتورهای موثر را تکرار کنید.

سئو مناسب در این پلتفرم می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر جذب ترافیک و موفقیت شما داشته باشد. از طریق استفاده صحیح از کلیدواژه‌ها، بهینه‌سازی پروفایل و بوردها، ایجاد تصاویر و محتوای جذاب، سئو تصویر در پینترست و اشتراک‌گذاری فعال، شما می‌توانید حضور خود را در پینترست تقویت و ترافیک بیشتری به وبسایت خود جلب کنید. همچنین، به یاد داشته باشید که پینترست یک پلتفرم منحصر‌به‌فرد است و استراتژی‌های سئوی پینترست ممکن است با سایر موتورهای جستجو متفاوت باشد.

با رعایت راهنماها و تکنیک‌های مطرح شده در این مقاله، شما می‌توانید بهره‌وری بیشتری از پینترست کسب کنید و به موفقیت و ترافیک بالاتری دست یابید. همچنین در دوره آموزش سئو آکادمی آمانج پینترست به عنوان یکی از شبکه‌های اجتماعی مهم در سئو سایت بررسی می‌شود و از این جنبه که، پینترست چه تاثیری در سئو سایت دارد و چگونه می‌توانیم از آن برای سئو سایت استفاده کنیم صحبت می‌شود که می‌توانید سرفصل‌های آن را ببینید.

منابع مورد استفاده در این مقاله:

۱- راه‌های سئو در پینترست از سرچ انجین جورنال

۲- سئو پینترست هوت سوت

۳- سئوی پینترست نیل پاتل

The post جامع‌ترین راهنمای سئو پینترست ۲۰۲۳ (چک لیست سئوی پینترست) appeared first on آمانج آکادمی مرکز آموزش های برنامه نویسی ، دیجیتال مارکتینگ و دیزاین.

دیدگاهتان را بنویسید